Tämä on SalesCommin, meidän, tarina siitä kuinka yrityksen pitää uskaltaa muuttua, kun vanha toiminta ei enää tuota tulosta. Tämä on tarina kasvusta. Koko jutun voit lukea HubSpotin onnistumiscaseista. Aaltonen & Yrjölä Sales Communications aloitti perinteisenä, B2B-yrityksiä palvelevana viestintätoimistona. Vaikka toiminta lähti hyvin käyntiin, huomasi toinen omistaja, Tomi Yrjölä, kuinka vaikeaa oli erottua perinteistä markkinointia tekevien yritysten joukosta. Oli selvää, että perinteiset markkinointitavat muuttuivat jatkuvasti tehottomammiksi. Samaan aikaan, SalesCommin toinen omistaja, Jani Aaltonen johti suurta telemarkkinointia tekevää yritystä. Jani törmäsi kuitenkin samoihin ongelmiin - prospektit eivät enää sulattaneet kylmäsoittoja, eivätkä halunneet tapaamisia.
Huomattuaan, että vanha tapa tehdä markkinointia ja myyntiä ei enää toiminut, alkoivat he yhdessä etsiä liiketoimintamallia, joka toimisi nykymaailmassa. Jani ja Tomi löysivät inbound-markkinointikonseptin ja huomasivat, että se olisi ratkaisu, jolla liidejä voitaisiin tuottaa myyntilähtöisellä sekä käytännöllisellä tavalla. He itseopiskelivat houkuttelumarkkinointia ja testasivat sen periaatteita käytännössä, kunnes uudistivat Sales Communicationsin, tehden siitä täysivaltaisesti inbound-markkinointitoimiston vuonna 2014.
Jani ja Tomi tutustuivat useisiin eri kumppaniohjelmiin, mutta vaikuttuivat HubSpotin tavasta toteuttaa partner-ohjelmaa. Siksi he päätyivät tekemään yhteistyötä juuri tämän Inboundin asiantuntijan ja maailman suurimman markkinoinnin automaatioalustan tarjoajan kanssa. “HubSpotin kanssa partneruus on tuntunut enemmän yhteistyöltä, heiltä on saanut todella paljon tukea ja apua.” kertoo Tomi. Myös HubSpotin ohjelmisto oli parivaljakon mieleen, he kokivat sen todella tehokkaaksi ja olivat varmoja, että alustasta olisi apua sekä heidän omassa että asiakkaiden liiketoiminnassa.
He alkoivat ensin itse käyttää HubSpotin sisällönoptimointijärjestelmää ja rakentaa omaa liiketoimintaansa alustan päälle. Inbound-markkinointi oli (ja on edelleen) melko uusi käsite Suomessa, joten Salescomm alkoi alusta asti blogata aiheesta tuoden houkuttelumarkkinoinnin hyödyt yritysten tietoisuuteen. Tuolloin Suomi kärsi taantumasta, joten helposti mitattavissa oleva ja konkreettisia tuloksia tuottava markkinointi kiinnosti yleisöä. Inboundille alkoi olla kysyntää ja kiinnostuneet henkilöt saatiin kiinni HubSpotin landing pagejen avulla - myyntivalmiita liidejä alkoi virrata sisään.
Ajan ja kokemuksen myötä SalesCommin tiimi on löytänyt pelisäännöt, joiden avulla varmistetaan, että asiakkaat saavat mahdollisimman hyviä tuloksia: toivomme, että asiakkaat hankkivat inbound-sertifikaatin ymmärtääkseen todella, mistä houkuttelumarkkinoinnissa on kysymys. Lisäksi rohkaisemme asiakkaita siirtymään HubSpotin COS-järjestelmän käyttäjiksi, sillä se on intuitiivinen, sekä helppo käyttää - ja asiakkaat saavat alustan käyttöön ottaessaan valtavia etuja.
Sales Communicationsin siirtyminen inbound-toimistoksi on näkynyt liiketoimintatuloksissa. Siirryttyämme täysin Inboundiin, verkkosivuliikenteemme nelinkertaistui, liidien määrä kymmenkertaistui ja liikevaihto kolminkertaistui - vain vuoden 2014 aikana. Lisäksi toimiston ei tarvitse tehdä outboundia herättääkseen potentiaalisten asiakkaiden mielenkiinnon - SalesCommin kaikki asiakkaat tulevat sisään houkuttelumarkkinoinnin avulla, eli he ovat valmiiksi kiinnostuneita inboundista ja hakeutuvat itse yhteistyöhön toimistomme kanssa. Ja haluamme saattaa asiakkaamme yhtä onnelliseen asemaan.