Kuuntele blogi
HubSpotin järjestelmä on todella laaja, nykyään puhutaan Growth Platformista, joka koostuu neljästä osasta: HubSpot CRM:stä, Sales-, Marketing- ja Service Hubeista. Järjestelmän laajuuden ja ainutlaatuisuuden, sekä digitaalisen markkinoinnin nopeatempoisuuden vuoksi, on erittäin kätevää, että HubSpotilla on erillinen Academy-osio, jossa kuka tahansa pystyy opiskelemaan itsensä inbound-guruksi sekä kehittämään osaamistaan koskien HubSpotin ohjelmistoa. HubSpot Academystä löydät monipuolisesti kursseja eri tarkoituksiin.
HubSpotin kurssit ovat tietysti luotu HubSpotin asiakkaille, mutta sertifikaatteja voi suorittaa ilman asiakkuutta. Jotta pääset suorittamaan HubSpot-sertifikaatteja, tulee sinun kirjautua sisään HubSpotiin. Jos sinulla ei ole HubSpotin asiakkuutta tai tiliä valmiiksi, tulee sellainen luoda ensiksi.
Kirjautuessasi sisään HubSpot Academyyn löydät laajan valikoiman kursseja, joista voit valita itsellesi kursseja ja alkaa suorittamaan niitä omaan tahtiisi. Kursseja päivitetään jatkuvasti ja uusia kursseja tulee Academyyn aina samaa tahtia HubSpotin uutuuksien tullessa markkinoille. Kun olet opiskellut videomateriaalit ja katsonut esitykset, voit aloittaa kokeen suorittamisen. Kurssin läpäistyä saat sertifikaatin suorituksesta.
Tällä hetkellä HubSpotista löytyvistä kursseista seuraavista voi suorittaa sertifikaatin:
Osa kursseista on suunniteltu tukemaan inbound-markkinointiosaamista (kuten esimerkiksi Inbound Marketing ja Inbound), osa taas keskittyy muihin inboundia tukeviin osa-alueisiin (esimerkiksi Growth-Driven Design ja Social Media), osa kursseista on suunniteltu partnereille (esim. Growth-Driven Design Agency ja HubSpot Agency Partner) ja osa taas tukee myyntiä (esim. Sales Enablement ja Inbound Sales).
Kurssien laajuus vaihtelee aiheen mukaan, mutta yhden kurssin videomateriaalin saa katsottua keskimäärin 3-5 tunnissa. Lisäksi esitysmateriaalin saa ladattua koneelle ja se kannattaakin käydä vielä erikseen läpi. Yhteensä yhden sertifikaatin suorittamiseen kannattaa varata noin yksi työpäivä, sillä itse kurssin lisäksi suoritettavaksi tulee tentti, johon on varattu aikaa kurssista riippuen 75-90 minuuttia.
Jos et pääse heti kurssia läpi, voit suorittaa tentin uudestaan 24 tunnin kuluttua. Tentin tehtyäsi näet tuloksesi ja näin ollen tiedät, mihin osioon sinun kannattaa panostaa ja mitä asioita opiskella ennen uutta tenttiyritystä. Tentin tekemistä voi kokeilla viisi kertaa kuukaudessa. Kun pääset tentin läpi ja saat sertifikaatin, se kannattaa lisätä esimerkiksi LinkedIniin.
HubSpotin kursseja ja sertifikaatteja kannattaa suorittaa monestakin syystä. Ensinnäkin, sertifikaattien suorittaminen auttaa laajentamaan HubSpot- ja inbound-osaamista. Toisekseen, sertifikaattien suorittaminen on täysin ilmaista ja opiskelun voi tehdä omalla ajalla, juuri silloin kuin itselle sopii. Kurssit ovat HubSpotin erikoisammattilaisten suunnittelemia ja ne ovat aina ajan tasalla. Lisäksi tietysti sertifikaatit toimivat todisteena suoritetusta kurssista ja opituista asioista – sertifikaatit toimivat loistavana lisänä CV:ssä.
”Mitä et mittaa, et voi johtaa.” Suvia kiinnostavat markinnoinnissa erityisesti datan analysointi ja datalla johtaminen. Miten yritykset voivat tehdä tehokkaampia ratkaisuja? Vapaa-ajalla Suvin löytää usein joogamatolta ja sijoittaminen sekä matkustaminen ovat tämän projektinjohtajan & inbound-strategistin intohimoja.