2504.2019
Kuuntele blogi
Jos luet tämän loppuun asti niin toivon näidän seuraavan parin minuutin aikana hieman selventävän mitä tämä tarkoittaa. Mikä / mitä on automoitu? Kenelle tämä oikein on? Voiko markkinointia edes kokonaan automatisoida, saatiko kannattaisiko se?
Aloitetaan sukellus aiheeseemme syvästä päästä. Kyllähän markkinoinnin automaatio tulee osaksi arkipäivää yhä useammalle yritykselle, mutta ihmisiä sen takana se ei voi korvata ikinä. Yrityksen markkinointihan kohdistuu aina yrityksen asiakkaisiin ja ei algoritmejä vielä ainakaan olla saatu tuntemaan yrityksen asiakkaita paremmin kuin ihmiset yrityksen takana.
Se mitä markkinoinnin automaatiolla saadaan automatisoitua, on erinäiset tehtävät ja suoritteet, mitä tehokas markkinointi ihmiseltä ihmiselle vaatii. Ottaen huomioon kaikki inbound markkinoinnin vaiheet: houkuttele, konvertoi, klousaa ja pidä huolta.
Helppoahan se ei missään nimessä ole. Vaikka automaatiosta puhutaankin, vaatii valtavasti työtä, statistiikkaa ja vanhaa kunnon "mietintämyssy päähän" ja "brainstormaus" -meininkiä. Mutta lopussa kiitos seisoo.
Erään markkinoinnin automaatioalustan, HubSpotin, väki itsekin kuvailee heidän tarjoamaansa alustaa: Oletko hoitanut puutarhaa? Ensin tarvitset ravinteikkaan maaperän. Seuraavaksi tarvitset itse siemenet, joista pitää huolta. Viimeiseksi tarvitset vettä ja valoa, joilla huolehtia istuttamistasi siemenistä, jotta niistä kasvaisi vehreä kukkiva kasvi. Automaatio ei siis ole mitenkään idioottivarma ratkaisu. Plug-n-play ei ole osana markkinoinnin automaatiota. Mutta kuten äsken läpikäydyssä pikkutarinasssa, tehokas markkinoinnin automaatio on juuri tämänkaltaista. Loppujen lopuksi toivomme, että olemme pitäneet liideistämme (siemenet) huolta tarpeeksi hyvin, jotta heistä kasvaisi maksavia asiakkaitamme (vehreä kukkiva kasvi).
Faktahan on se, että lähes yhdeksän kymmenestä B2B-ostajasta aloittaa ostoprosessin netissä. Toinen fakta on se, että ostokäyttäytyminen on globaalilla tasolla läpikäymässä suurta murrosta.
Kaikki lähtee asiakkaasta, ihmisistä, jotka tarvitsevat sinun yrityksesi tuottamia palveluita tai tuotteita. Mieti itsesi asiakkaasi paikalle ostoprosessin alkuun. Leikitellään ajatuksella, että tarvitsisin nyt uuden tietokoneen. No sitähän tulee lähdettyä liikkeelle Googlesta “Hyvä tietokone”, “Tietokone tarjous” tai omalla kohdallani “tietokoneen komponentit”. Seuraavaksi Googlen ensimmäiselle sivuille nousseista vaihtoehdoista kävisin nopean silmäilyn jälkeen muutaman linkin läpi tarkemmin. Vertailisin hintoja, toimitusaikoja, tarjouksia. Jotain x syytä alkaa juuri heidän asiakkaakseen. Herran pieksut täältähän löytyi blogikirjoituskin vuoden 2015 parhaista komponentti-setupeista! No, tämän vertailun jälkeen olen tehnyt ostopäätökseni, maksan ostokseni ja jään odottelemaan pakettia saapuvaksi.
Nyt mieti: onko oma yrityksesi teidän toimialanne maksavan asiakkaan veroinen ja löydettävissä?
Onko SEO ja SEM kunnossa, jotta saavutatte asiakkaidesi hakemat lauseet ja saat kävijät sivuillesi? Onko verkkosivujesi sisältö tarpeeksi laadukasta, jotta olet oman toimialasi ajatusjohtaja? Vastaatteko asiakkaan kysymyksiin? Osaatteko pitää huolta nykyisistä asiakkaista?
Näihin kaikkiin markkinoinnin automaatio tulee mukaan, nopeuttamaan ja selkeyttämään prosesseja, jotta sinä olet oman toimialasi asiakkaan arvoinen yritys. Olennaisinta tässä kaikessa on se, että sinä et enää mene asiakkaitasi hakemaan tiskillenne ties mistä. Vaan olet yksinkertaisesti oman toimialasi ajatusjohtaja ja asiakkaat kyllä tietävät kenen kanssa käydä kauppaa, tai hakea neuvoa, kun tarvitsevat kyseisen toimialan palveluita.
Leppoisa luonne ja lännen nopein koodin näpyttelijä. Jonia kiinnostavat erityisesti modernit web-teknologiat ja jatkuva oman osaamisen sekä tietotaidon kehittäminen.