Kuuntele blogi
Webinaarit ovat yksi modernin markkinoinnin tehokeinoja liidien konvertointiin. Ihmiset ovat aina osallistuneet tapahtumiin ja tilaisuuksiin. Webinaarit kasvattavat suosiotaan myös Pohjois-Euroopassa ja erityisesti Suomessa. Ohessa 6 kohtaa miksi webinaarien järjestäminen kannattaa.
Kaikki toimet markkinoinnissa tähtäävät myynnin kehittämiseen. Aivan kaikki. Tunnettuus ja brändi ovat tärkeitä, mutta niiden mittaaminen on hankalaa ja vaivalloista. Markkinointi onnistuu silloin, kun vaikutukset ovat myynnissä. Myyntiliidien hankinta onkin webinaarien keskeisimpiä tehtäviä.
Mitä enemmän webinaareja, sen enemmän olet esillä. Mitä enemmän olet esillä, sen tunnetumpi olet. Mitä tunnetumpi olet, sen enemmän sinulla ja yritykselläsi on merkitystä silloin, kun olet luonut myös oikeaa sisältöä oikealle kohderyhmälle. Kun jaksat pitkään olla esillä, niin ajatusjohtajuus ja auktoriteetti tulevat sivutuotteena kaikesta tekemisestä. Menestyvät myyntiyritykset opettavat asiakkaitaan, eivätkä ole tyrkyllä kiusaamassa ihmisiä häiritsevällä viestinnällä.
Kun järjestät webinaarin nykyisille asiakkaillesi, voit kertoa uutuuksista ja parannuksista. Lisäksi voit kertoa, mitä teillä on tulossa tulevaisuudessa ja näin nostaa niiden asiakkaiden kiinnostusta, jotka ovat näistä palveluista kiinnostuneet. Tässä piilee pieni vaara, joka kannattaa huomioida. Muista viestiä asiakkaallesi oikeassa ostoprosessin vaiheessa. Jos viet tuotteesi ja palvelusi niille, jotka ovat vasta alussa omassa ostoprosessissaan, eivät he tule ilmoittautumaan webinaariisi ja ärsytät heitä väärällä viestillä.
Webinaareista syntyy videotallenne, jota voit jakaa verkossa sekä sosiaalisessa mediassa. Hyvä idea on pilkkoa webinaari pieniin osiin ja jakaa ko. sisältöä YouTubessa. Voit myös linkittää sisältöä omaan blogiisi ja verkkosivuillesi. Sisällön luominen on usein aikaa vievää. Webinaarista saat sisältöä asiakkaillesi.
Kun palvelusi, tuotteesi tai toimintaympäristösi muuttuu, voit kätevästi tiedottaa asiasta. Tapahtuman ei tarvitse aina olle live. Voit myös nauhoittaa ja jakaa tallenteen asiakkaillesi.
Olemme kaikki juosseet aamiaistilaisuuksissa, messuilla ja kaikenlaisissa yritystapahtumissa. Nykyisin meillä on vähemmän aikaa käytössä ja entisen tyyliset tapahtumat eivät enää nykyisin ole kaikkein järkevin ajankäytön muoto. Vaikka menet lyhyeen aamiaistilaisuuteen, menee sinulla tunteja koko operaatiossa. Webinaarissa voit samalla tavalla kutsua porukan paikalle ja saat tiedon välitettyä nopeammin ja kustannustehokkaammin. Halvemmalla enemmän.
(Lue myös, mitä työkaluja SalesComm suosittelee webinaarien hostaamiseen.)
Janilla on yli 20 vuoden kokemus asiakasyritysten myynnin kasvattamisesta. Hän on erikoistunut inbound-markkinointiin, myyntiin, konvertoimaan verkkovierailijoista myyntiliidejä sekä siihen, miten tehdään myyntiä niin, että ihmiset todella ostavat. Jani on merkittävä sosiaalisen median tekijä markkinoinnin ja myynnin parissa. Hänen suosituimmat kanavansa ovat podcastit KasvuPodcast, Lead & Trust, Myyntikanava ja Suoraa puhetta.