Kuuntele blogi
Metatiedot ovat käyttäjän viimeinen toivo saada sisältö näkymään hakukoneiden etsinnän tuloksissa. Ilman metatietoja on epätodennäköistä, että sinua tietämättään etsivä koskaan löytää sisältösi äärelle. Silti jostain syystä metatiedot ovat nykyään järkyttävän huonosti käytettyjä. Ilmiö johtuu pääasiassa siitä, että niiden olennaisuutta hakukoneoptimoinnissa ei arvosteta tai ei yksinkertaisesti osasta käyttää oikeaoppisesti. Mutta jos yrityksesi suorituskyvyn ja tehokkuuden parantaminen tai ylläpitäminen kiinnostaa, niin pitäisi myös taidokas metatietojen luominen.
Metatieto on yksinkertaisuudessaan tietoa tiedosta. Se voi pitää sisällään pelkän tiedostonimen ja -päätteen, mutta taas toisaalta se voi olla tarkka synopsis sisällöstä, laatija- tai vastaanottajatiedoista, voimassaoloajoista, hinnoista jne. Metatiedon tarkoitus on mm. Jäsennellä tietoa ja avustaa hakukoneita tiedon etsimisessä, minkä johdosta sillä on siis suuri rooli hakutuloksien järjestämisessä. Sen takia metatietoihin kannattaa suhtautua kuin luodinkestävä myynnin ammattilainen.
Tarkalleen ottaen metatieto on pieni yleiskatsaus sisällöstä linkin takana, eli sen tarkoitus ei ole pelkästään avittaa hakukonetta, vaan myös saada satunnainen vierailija kiinnostumaan sisällöstä linkin takana. Kaikki hakusanat, eli avainsanat jotka vastaavat hakijan hakua ovat lihavoituina tiivistelmässä. Eli mitä paremmin kirjoitettu metatieto, sen todennäköisemmin linkki saa enemmän klikkejä orgaanisesta hausta. Hakukoneoptimoinnin takia hakusanoja kannattaa käyttää: otsikossa, leipätekstissä, kuvan alt-tekstissä, alaotsikoissa, URL-osoitteessa ja meta-kuvauksessa. Lisää vinkkejä avainsanojen tehokkaasta käytöstä löytyy tästä kirjoituksesta.
Lisäksi on huomioitava, että hakukoneita selaillessa ihmiset systemaattisesti harvemmin klikkaavat hakusivun pohjalla olevia linkkejä. Loogisesti ajateltuna haun yläpäässä olevat linkit ovat luotettavampia ja autenttisia. Jos siis oma sivusi ilmestyy haussa kaukana kärkipäästä, olet jo käytännössä hävinnyt. Sen takia metatietojen on pakko olla yksityiskohtaisia, relevantteja ja katseen vangitsevia. Kunnollisen metatiedon kirjoittamisen taito piilee hankaluudessa pystyä kirjoittamaan ennen kaikkea ihmiselle, mutta myös hakukoneille.
Viimeiseksi on hyvä pohtia kummalle pitäisi ensisijaisesti kirjoittaa, hakukoneille vaiko ihmisille? Vastaus on loppupeleissä aika yksinkertainen: metatiedoilla on tarkoitus myydä sisältöä. Valitettavasti liian moni jättää sen välistä ja samalla menettää monia mahdollisuuksia. Metatietoja oikeaoppisesti käyttämällä voi tuoda paljon lisää vierailijoita sivuille, minkä takia järkevintä on ajatella kirjoittavansa ensisijaisesti ihmisille ja sitten vasta hakukoneelle. Oikeaoppisesti tehtynä molempia pystyy kyllä miellyttämään.
Janilla on yli 20 vuoden kokemus asiakasyritysten myynnin kasvattamisesta. Hän on erikoistunut inbound-markkinointiin, myyntiin, konvertoimaan verkkovierailijoista myyntiliidejä sekä siihen, miten tehdään myyntiä niin, että ihmiset todella ostavat. Jani on merkittävä sosiaalisen median tekijä markkinoinnin ja myynnin parissa. Hänen suosituimmat kanavansa ovat podcastit KasvuPodcast, Lead & Trust, Myyntikanava ja Suoraa puhetta.