Miten suorittaa A/B-testaus HubSpotin landing pagella?
Artikkelissa näytetään, kuinka suorittaa A/B testaus HubSpotin ländärillä
Aloitetaan valitsemalla landing page, jolle A/B-testaus halutaan suorittaa. Tämä tapahtuu navigaatiosta Marketing-->Website-->Landing pages. Valitaan ländäri jolle testaus halutaan tehdä:
.jpeg?width=688&height=305&name=N%C3%A4ytt%C3%B6kuva%202019-2-1%20kello%2013%20(1).jpeg)
Jotta testistä saatava data olisi mahdollisimman luotettavaa, suosittelemme tekemään vain yhden muutoksen variaatioon kerrallaan. Muutos voi olla esimerkiksi :
- Copy-tekstin muutos
- CTA-bannerin väri
- Sivun kuva/video
- Lomake
Kun muutos on tehty, voidaan A/B-testi julkaista. Nyt HubSpot alkaa automaattisesti jakamaan liikennettä näiden kahden eri variaation kesken. Tuloksia pääsemme analysoimaan Landing pagen asetuksista, Variatons-välilehdeltä.

On mahdoton sanoa, mikä on riittävä määrä sivustoliikennettä A/B-testaukseen. Mitä suurempi määrä, sen luotettavampaa dataa luonnollisesti saamme. Ennen testauksen aloittamista, voidaan määrittää ajanjakso, jolta dataa tutkitaan. (Esimerkiksi 2 viikkoa tai kuukausi).
Sivustoilla joilla on vain vähän liikennettä, voidaan testausta tehostaa esimerkiksi heatmappauksella, palautekyselyn asentamisella tai asiakkaita palvelevalla live-chatilla. Lisää tietoa täältä.
Kun AB-testaus on saatu päätökseen, analysoimme tulokset variaatioiden välillä ja valitsemme paremmin suorittaneen version voittajaksi valitsemalla Choose as winner.
Lisää tietoa A/B-testauksesta täältä.