Blogi | Sales Communications

SMART-tavoitteet markkinoinnissa

Kirjoittanut Jani Aaltonen | 5.3.2019 13:05

Miksi markkinoinnille pitää ylipäätänsä asettaa tavoitteita? Siksi, että ilman selkeitä numeraalisia tavoitteita, et voi seurata kehitystäsi tai tietää onnistuneesi, sillä sinulla ei ole mitään mihin verrata suoritustasi. Ja mitä olisi markkinoinnin johtaminen ilman faktaan perustuvia päätöksiä? Ei ainakaan hyvää johtamista.


Millainen on hyvä markkinointitavoite?

Markkinointi on investointi ja sinun pitää tietää, miten aiot saada tuottoa verkkomarkkinointiin (kuten verkkosivuihin ja sisällöntuotantoon) sijoitetulle pääomalle (ROI). Aseta siis kaikille markkinointitoimenpiteillesi kunnon tavoite, johon pääsyä voit seurata. Tällaista tavoitetta sanotaan SMART-tavoitteeksi. SMART-tavoite on nimensä mukaisesti fiksu. Tosin oikeasti siinä haetaan takaa, sitä että tavoitteen on oltava...
  • Specific (tarkka): Onko kyse vierailijoiden, liidien vai asiakkaiden määrästä?

  • Measurable (mitattava): Anna tarkka luku

  • Attainable (saavutettavissa): Varmista, että sinun on mahdollista päästä valitsemaasi lukuun

  • Relevant (merkityksellinen): Tavoite liittyy markkinointisi kokonaistavoitteeseen

  • Time-bound (aikaan sidottu): Määritä tavoitteelle aikataulu

 

 

Miten löydän oikeat numerot?

Olisi järjetöntä heittää hatusta jokin numero, ja tähdätä siihen. Oikeasti järkevän, saavutettavissa olevan, tavoitteen löytämiseen on muutamia keinoja.
  • Vertailu. Tee ländäreitä ja ladattavia materiaaleja. Seuraa esim. kuukauden ajan kuinka paljon saat liidejä. Aseta sitten tavoite saamiesi lukujen perusteella.

  • Kasvuprosentti. Kun päätät perustaa vaikka blogin, seuraa verkkosivustoasi analytiikkatyökalun avulla (kuten Google Analytics). Katso esim. kuinka paljon kävijöitä saat kuukaudessa ja kuinka suuri osa heistä tulee orgaanisen haun kautta. Päätä sitten, kuinka paljon haluat kasvattaa liikennettä uuden blogin avulla. %, 10 %  tai ehkä 20 %? Tai kun haluat lisää liidejä, katso kuinka paljon sivuillasi on visitoreita kuukaudessa ja päätä, että haluat konvertoida tietyn prosenttimäärän heistä liideiksi. Kannattaa aloittaa maltillisella konversioprosentilla, kuten 0,5 %.

  • Liikkeelle asiakkaista. Ehkä järkevin vaihtoehto ajatellen yrityksen liiketoimintatavoitteita, on laskea taaksepäin siitä, kuinka paljon tarvitset asiakkaita / rahaa sisään kuukaudessa. Laske siis näin: Esim. 5 uutta asiakasta kuukaudessa 1,5 % konversioprosentilla tarkoittaa, että organisaation on saatava uniikkeja (eli uusia) verkkosivukävijöitä vähintään 334 kappaletta kuukaudessa.

Muista aina kirjata tavoitteesi ylös, jotta voit palata siihen joka kerta, kun teet markkinointia koskevia päätöksiä. Tavoitteen pitäisi ohjata kaikkia markkinointitoimiasi, jotta ne todella auttaisivat yritystä pääsemään haluamaansa tavoitteeseen. HubSpot on tehnyt tämän helpoksi: käytä SMART-tavoitepohjaa oman tavoitteesi luomiseen:

Kasvata  _____________________  tästä määrästä:  ______  tähän määrään:  ______  tähän päivään mennessä:  _____________.


Tavoitteiden toteutumista pitää mitata

Verkkomarkkinoinnin mittareina pidetään mm. liikenteen määrää, sosiaalisen median seuraajien määrää ja keskimääräistä sivullaoloaikaa. Nämä ovat tärkeitä asioita, mutta mittareina aika “pehmeitä”. Älä unohda mitata tavoitteisiisi pääsyä liiketoimintaan liittyvillä mittareilla. Pohdi siis ajoissa millaiset investoinnit vievät sinut tavoitteeseesi ja miten aiot mitata näiden investointien tuottoprosenttia. Markkinointia ei tehdä huvikseen, sen pitää tuoda organisaatiolle tuottoa.

 

Hienoa, nyt olet asettanut markkinoinnillesi loistavat tavoitteet! Muista, että se, kuinka nopeasti tuloksiin on realistista päästä, riippuu asettamistasi tavoitteista. Katso yleisimmät tavoitteet sisältömarkkinoinnille ja kuinka nopeasti niihin on mahdollista päästä.