Kuuntele blogi
Specific (tarkka): Onko kyse vierailijoiden, liidien vai asiakkaiden määrästä?
Measurable (mitattava): Anna tarkka luku
Attainable (saavutettavissa): Varmista, että sinun on mahdollista päästä valitsemaasi lukuun
Relevant (merkityksellinen): Tavoite liittyy markkinointisi kokonaistavoitteeseen
Time-bound (aikaan sidottu): Määritä tavoitteelle aikataulu
Vertailu. Tee ländäreitä ja ladattavia materiaaleja. Seuraa esim. kuukauden ajan kuinka paljon saat liidejä. Aseta sitten tavoite saamiesi lukujen perusteella.
Kasvuprosentti. Kun päätät perustaa vaikka blogin, seuraa verkkosivustoasi analytiikkatyökalun avulla (kuten Google Analytics). Katso esim. kuinka paljon kävijöitä saat kuukaudessa ja kuinka suuri osa heistä tulee orgaanisen haun kautta. Päätä sitten, kuinka paljon haluat kasvattaa liikennettä uuden blogin avulla. 5 %, 10 % tai ehkä 20 %? Tai kun haluat lisää liidejä, katso kuinka paljon sivuillasi on visitoreita kuukaudessa ja päätä, että haluat konvertoida tietyn prosenttimäärän heistä liideiksi. Kannattaa aloittaa maltillisella konversioprosentilla, kuten 0,5 %.
Liikkeelle asiakkaista. Ehkä järkevin vaihtoehto ajatellen yrityksen liiketoimintatavoitteita, on laskea taaksepäin siitä, kuinka paljon tarvitset asiakkaita / rahaa sisään kuukaudessa. Laske siis näin: Esim. 5 uutta asiakasta kuukaudessa 1,5 % konversioprosentilla tarkoittaa, että organisaation on saatava uniikkeja (eli uusia) verkkosivukävijöitä vähintään 334 kappaletta kuukaudessa.
Muista aina kirjata tavoitteesi ylös, jotta voit palata siihen joka kerta, kun teet markkinointia koskevia päätöksiä. Tavoitteen pitäisi ohjata kaikkia markkinointitoimiasi, jotta ne todella auttaisivat yritystä pääsemään haluamaansa tavoitteeseen. HubSpot on tehnyt tämän helpoksi: käytä SMART-tavoitepohjaa oman tavoitteesi luomiseen:
Kasvata _____________________ tästä määrästä: ______ tähän määrään: ______ tähän päivään mennessä: _____________.
Hienoa, nyt olet asettanut markkinoinnillesi loistavat tavoitteet! Muista, että se, kuinka nopeasti tuloksiin on realistista päästä, riippuu asettamistasi tavoitteista. Katso yleisimmät tavoitteet sisältömarkkinoinnille ja kuinka nopeasti niihin on mahdollista päästä.
Janilla on yli 20 vuoden kokemus asiakasyritysten myynnin kasvattamisesta. Hän on erikoistunut inbound-markkinointiin, myyntiin, konvertoimaan verkkovierailijoista myyntiliidejä sekä siihen, miten tehdään myyntiä niin, että ihmiset todella ostavat. Jani on merkittävä sosiaalisen median tekijä markkinoinnin ja myynnin parissa. Hänen suosituimmat kanavansa ovat podcastit KasvuPodcast, Lead & Trust, Myyntikanava ja Suoraa puhetta.