Kuuntele blogi
Sähköposti on nopea, edullinen ja vaivaton viestintätapa. Tavalliseen kirjeeseen verrattuna suurin etu on sen nopeus. Hubspot:in mukaan maailmassa on noin 4,3 mijardia sähköpostia, 93% käyttäjistä tarkistaa mailinsa päivittäin ja jopa 77% kuluttajista valitsee mielummin sähköpostin markkinointitarkoituksissa. Sähköpostin muita hyviä puolia ovat korkeat personoinnin mahdollisuudet ja korkea tuottoprosentti eli ROI (return of invest) 4,300%. Sähköpostia käytetään enemmän kuin ikinä.
Sähköpostimarkkinointi on läpikäynyt varsinaisen muodonmuutoksen vuosien varrella. Markkinoille on ilmestynyt monenlaisia apuvälineitä ohjelmien ja applikaatioiden muodossa auttamaan ihmisiä luomaan moniulotteista sähköpostiviestintää. On kuitenkin tärkeää pitää mielessä, että teknologian kehityksestä huolimatta klassinen, elegantisti kirjoitettu sähköposti voi pärjätä aivan yhtä hyvin markkinoinnissa, kunhan se on koottu ajatuksella.
Sähköpostin menestykseen vaikuttaa kolme tekijää: oikea sisältö, oikea vastaanottaja ja oikea aika (”CAT” eli content, audience ja timing). Kuulostaa aika yksinkertaiselta, mutta sähköpostimarkkinointi voi yllättävän helposti mennä vinksalleen ja aiheuttaa enemmän ongelmia, kuin tuloksia. Tässä muutamia parhaaksi havaittuja vinkkejä, joita seuraamalla sähköpostimarkkinointia voi parantaa.
Kysy aina uutta sähköpostia luodessasi, lisääkö se arvoa, vai pyytääkö se vain sitä. Sähköpostin selkeä tavoite pitäisi olla kristallinkirkkaana jo ennen aloittamista, olkoot se sitten liidien määrän kasvattaminen, palautteen kerääminen, asiakkaiden tai prospektien neuvonta, tai jo olemassa olevien liidien ruokinta. Sähköpostin lähettäminen vain mainostamisen kannalta valtavalla volyymilla ilman sen suurempaa suunnitelmallisuutta voi nopeasti antaa spämmääjän eli roskapostia lähettävän maineen. Päämäärätön toiminta voi vaikuttaa yrityksen maineeseen jopa negatiivisesti.
Lyhyestä virsi kaunis. Sähköpostien otsikot näkyvät huonosti ja jopa katkeavat kesken esimerkiksi mobiilista luettuna. Sen takia hyvä ohjenuora on pitää sähköpostin otsikko alle 50 merkissä. Otsikoinnissa kannattaa siis keskittyä vain olennaiseen, mutta otsikon pitää silti olla tarpeeksi vetävä, jotta vastaanottaja haluaa avata sen lukeakseen lisää. Esimerkiksi uutiskirjeen mainitseminen sähköpostin otsikoinnissa on aika turhaa, eritoten koska sen mainitseminen moni kokee jopa luotaantyöntäväksi merkiksi sähköpostissa.
Sähköposti kannattaa aina pyrkiä lähettämään henkilöltä henkilölle, sillä kukaan ei tykkää asioida robotin kanssa. Lisäksi useat ihmiset suhtautuvat tuntemattomilta tuleviin maileihin hyvin harkitsevasti. Tämä johtuu eritoten roskapostin räjähdysmäisestä noususta viime vuosina. Käyttämällä personointia sähköpostissa, otsikko mukaan lukien, lisää sähköpostin menestymisen mahdollisuuksia. Maltillisuus on kuitenkin valttia, sillä liiallinen personointi voi vaikuttaa taasen ahdistavalta.
Saman sähköpostin lähettäminen jokaiselle osoitelistassasi olevalle kontaktille ei ole hyvä idea. Segmentoi osoitelistaa perustuen siihen, mitä tietoja vastaanottajista on jo ennestään olemassa.
Hyviä tapoja segmentoida ja listata sähköpostin osoitekirjaa ovat:
Hyvä tapa saada lukija sitoutumaan on sijoittaa CTA (call-to-action) moneen kohtaan sähköpostissa. CTA:n voi sijoittaa sähköpostin allekirjoitukseen, hyperlinkkejä soveliaisiin kohtiin tekstissä tai kuviin alt-teksteinä. CTA voi olla paljon muutakin kuin pelkkä "Lataa sisältö". Lukijan voi kannustaa toimintaan muillakin tavoin, esimerkiksi lisäämällä linkin sosiaalisen median profiileihin sähköpostin allekirjoitukseen.
Vähän niin kuin kaikki elämässä, ajoitus on kaikki kaikessa. Sähköpostin lähetys oikeaan aikaan oikealla otsikolla voi tehdä valtavan eron mailin avaamisen ja linkin klikkaamisen kanssa. Jos asiakkaan tilaus on vaikka pian päättymässä, on hyvä lähettää hiukan etukäteen muistutus tilauksen uusimisesta.
Inbound-markkinoinnissa ostajan matkalla on suuri merkitys myös sähköpostimarkkinoinnissa. Tässä esimerkkejä siitä, millaisia viestejä sisältöineen kannattaa lähettää kontakteille ostajan matkan eri vaiheissa.
Viimeiseksi sähköposti täytyy aina tarkastaa kirjoitusvirheiden ja muiden virheiden varalta. Mikään ei ole kamalampaa kuin huomata mailin lähetyksen jälkeen jokin valtava kielioppivirhe tai katkennut linkki. Virheitä ei voi nimittäin korjata enää jälkikäteen.
Entä kuinka arvioida rakkaudella luotu sähköposti? Hyviä malleja ovat:
Myös mobiili täytyy ottaa nykyisin huomioon. Lähes puolet sähköposteista avataan mobiililaitteilla. Sen takia sähköpostin suunnittelussa suurempi on parempi, samoin ulkonäössä pitää ottaa erikokoiset ruudut ja alustat huomioon. Mobiilin takia myös sisällön pitää olla selkeä ja tiivis. Teknisesti pitäydy minimissään fonttikoossa 12,5, sillä pienempää voi olla vaikea lukea kännykästä.
Hubspotilla on oma sähköpostityökalu, jonka avulla sähköpostimarkkinointi on vaivatonta. Työkalun avulla voi nopeasti suunnitella tyylikkäitä ulkoasuja sähköposteille käyttämällä valmiita pohjia. Myös segmentoitu ja sähköpostin personointi on tehty miellyttäväksi, jotta sen käyttö sähköpostimarkkinoinnissa olisi mutkatonta kaikkien komponenttien ollessa samassa paikassa. Työkalun avulla sähköpostien menestyksen analysointi on myös mahdollista.
Hubspotin työkalun parhaat ominaisuudet ovat:
Kertaus on opintojen äiti, tässä vielä lyhyt muistilista vaiheista, jotka pitää ottaa huomioon täydellisen sähköpostin luonnissa ja sen lähettämisessä.
Täydellinen sähköposti on:
Sähköposti on ehkäpä kaikkein henkilökohtaisin tapa markkinoida. Oikeaan aikaan lähetetyt oikeanlaiset mailit oikeille vastaanottajille ovat parhaimmillaan sykähdyttäviä ja voivat esimerkiksi laajentaa
Janilla on yli 20 vuoden kokemus asiakasyritysten myynnin kasvattamisesta. Hän on erikoistunut inbound-markkinointiin, myyntiin, konvertoimaan verkkovierailijoista myyntiliidejä sekä siihen, miten tehdään myyntiä niin, että ihmiset todella ostavat. Jani on merkittävä sosiaalisen median tekijä markkinoinnin ja myynnin parissa. Hänen suosituimmat kanavansa ovat podcastit KasvuPodcast, Lead & Trust, Myyntikanava ja Suoraa puhetta.