2903.2022
Kuuntele blogi
Moni ajattelee, että kun kontakti on antanut yhteystietonsa, tehtävä on suoritettu: uusi liidi on haavissa eikä kiitossivua tarvitse miettiä tarkemmin. Liidi on kuitenkin vasta liidi, mistä voi vielä olla pitkä matka asiakkuuteen. Lomakkeen täyttämistä seuraavaan sivuun kannattaakin panostaa, jotta liidi etenee todennäköisemmin asiakkuuteen saakka.
Kiitossivun rakentamisen sijaan saattaisi tuntua helpommalta ja aikaa säästävältä vain lähettää sähköpostiviesti, joka varmistaa lomakkeen lähetyksen onnistuneen ja sisältää esimerkiksi linkin ladattavaan materiaaliin, kuten oppaaseen, tai vahvistaa varatun tapaamisajan.
Tekemällä kiitossivun kasvatat kuitenkin todennäköisyyttä, että potentiaalinen asiakas jää sivustollesi katsomaan, mitä muuta yritykselläsi on tarjota. Näin hän saattaa esimerkiksi siirtyä lukemaan blogiasi, tarkastelemaan sosiaalisen median kanaviasi tai katsomaan opastavan videon. Hän voi vaikka varata ajan tapaamiseen edustajanne kanssa, jos tarjoat siihen mahdollisuuden.
Kiitossivu on mahdollisuus ohjata asiakasta eteenpäin ostopolulla. Sivulla voi olla esimerkiksi linkki referenssiin, joka liittyy tiettyyn tuotteeseen tai palveluun, johon asiakas on jo osoittanut kiinnostusta lomakkeen täyttäessään. Kiitossivu kannattaa siis nähdä ensimmäisenä askeleena uuden liidisi nurturoinnissa. Tiesitkö, että liideistä 80 % ei koskaan johda kauppoihin, mutta yritykset, jotka tekevät aktiivista liidien nurturointia saavat 50 % enemmän myyntiliidejä 33 % pienemmin kustannuksin?
Niin kuin kiitossivun nimikin jo kertoo, heti sen alussa tulisi olla kohtelias kiitos tehdystä toiminnosta, esimerkiksi “Kiitos oppaan lataamisesta!” tai “Kiitos, kun liityit uutiskirjelistalle!” Samalla lomakkeen täyttäjä saa vahvistuksen siitä, että sen lähetys on onnistunut.
Monella kiitossivulla ei tämän lisäksi muuta olekaan, mikä johtaa helposti siihen, että uusi kontakti sulkee sivun ja mahdollisesti unohtaa yrityksesi pian sen jälkeen. Siksi kannattaa hyödyntää muut kiitossivun tarjoamat mahdollisuudet, joiden avulla pidät kontaktin kiiinnostusta yllä.
Kiitossivun tulisi täyttää tekemäsi lupaus. Eli jos olet esimerkiksi luvannut lomakkeen täyttäjälle oppaan, kiitossivulta tulisi löytyä linkki, josta sen pääsee lataamaan tai viesti, jossa kerrotaan, että opas saapuu pian sähköpostitse. Jos materiaali on ladattavissa sivulta, varmista, että linkki josta sen pääsee lataamaan on selkeästi esillä. Tällainen on esimerkiksi nappi, jossa on teksti “Lataa opas”.
Jos materiaali lähetetään sähköpostitse, kerro mahdollisimman tarkasti, miten ja milloin viesti saapuu. Esimerkiksi “Saat muutaman minuutin kuluessa sähköpostiviestin, jossa on linkki oppaan lataamiseen”. Sivulle kannattaa lisätä myös sähköpostiosoite, johon kontakti voi olla yhteydessä, jos viesti ei saavukaan sähköpostiin tai jos latauslinkki ei toimi.
Jos kyseessä on tapaamisajan varaaminen, sisällytä kiitossivulle tieto varatusta ajankohdasta ja esimerkiksi siitä, miten tapaamisen saa linkattua omaan kalenteriinsa, jos se ei tapahdu automaattisesti.
Yleensä laskeutumissivulla, eli sivulla, jolla kontakti täyttää lomakkeen, ei ole verkkosivuston navigaatiota. Tämä johtuu siitä, että laskeutumissivulta tulisi karsia kaikki ylimääräinen, mikä voi saada vierailijan harhautumaan pois sivulta ennen lomakkeen täyttämistä.
Sen sijaan kiitossivulle kannattaa lisätä navigaatio. Näin vierailija voi helposti jatkaa verkkosivustolla yrityksesi tuotteisiin tai palveluihin tutustumista lomakkeen täyttämisen jälkeen.
Tee lomakkeen täyttäjälle selväksi, mitä tapahtuu seuraavaksi. Sivulle kannattaa lisätä selkeä ja huomiota herättävä call-to-action eli kehote, joka ohjaa ottamaan seuraavan askeleen. Moni saattaa ajatella vaatimattomasti, että kun kontakti on jo tehnyt yhden pyydetyn toiminnon, on kiusallista pyytää häntä enää tekemään toista. Ajattele ennemminkin, että tarjoat uudelle kontaktillesi mahdollisuuden oppia lisää aiheesta, joka kiinnostaa häntä.
Voit tarjota linkkejä blogiteksteihin tai opastaviin materiaaleihin, jotka liittyvät samaan aiheeseen, johon vierailija on jo osoittanut kiinnostusta täyttäessään lomakkeen laskeutumissivulla. Jos hän on esimerkiksi ladannut oppaan “Näin CRM auttaa kasvattamaan yrityksesi myyntiä” voit tarjota luettavaksi blogitekstin “10 markkinoiden parasta CRM-järjestelmää”.
Voit myös esimerkiksi ohjata hänet tutustumaan asiakasreferensseihin tai muuhun sisältöön, josta on hänelle lisäarvoa. Kiitossivulla voit myös tarjota mahdollisuuden liittyä uutiskirjelistalle esimerkiksi pop up -lomakkeella. Näin kontakti saattaa edetä ostopolullaan heti sen sijaan, että hän jäisi odottamaan seuraavaa yhteydenottoa.
Kiitossivulla voit nostaa esiin sisältöä, joka on jo osoittautunut toimivaksi. Linkitä siis esimerkiksi parhaiten menestyneisiin blogiteksteihin, referensseihin tai videoihin.
Kiitossivulla kannattaa olla mahdollisuus varata aika myynnin tai asiakaspalvelun kanssa. Parhaiten se onnistuu, kun sivulle lisätään kalenteri, josta kävijä pääsee itse varaamaan ajan.
On paljon todennäköisempää, että hän on kiinnostunut keskustelemaan myynnin kanssa itse sopimassaan tapaamisessa kuin silloin, jos lähestyt häntä puhelimitse. Saatat soittaa hänelle kesken kiireisen työpäivän, jolloin voi olla erityisen vaikeaa saada häntä kiinnostumaan asiastasi.
Kalenteriin voi määritellä valmiiksi, minkä pituinen tapaaminen on varattavissa. Voit esimerkiksi tarjota mahdollisuuden 15 minuutin tapaamiseen, jonka aikana sinä ja asiakas ehditte jo hyvin selvittää, onko jatkokeskusteluille aihetta. Voit myös antaa asiakkaan itse valita, minkä pituisen ajan hän varaa.
Voit lisätä kiitossivulle myös chatin tai chatbotin, jolloin asiakas saa halutessaan lisätietoja palveluistanne reaaliajassa. Jos asiakaspalvelulla ei ole resursseja vastata live chatiin, sivulle voidaan lisätä chatbot, joka vastaa yleisimpiin asiakkaiden esittämiin kysymyksiin.
Chat tai chatbot kannattaa personoida, jolloin se toimii tehokkaammin. Esimerkiksi keskustelun aloitus voidaan räätälöidä koskemaan samaa aihetta, johon kävijän täyttämä lomake liittyy. HubSpotissa voit rakentaa chatin helposti – eikä se edellytä koodaustaitoja.
Lisää kiitossivulle linkit somekanaviisi. Näin tarjoat uudelle kontaktillesi mahdollisuuden ryhtyä seuraamaan yritystäsi sosiaalisessa mediassa, mistä hän näkee yrityksesi tulevat tapahtumat, tarjoukset ja muut ajankohtaiset asiat. Mitä useammassa kanavassa potentiaalinen asiakas kohtaa yrityksesi, sitä paremmin muistut hänen mieleensä juuri sillä hetkellä, kun hän tarvitsee palveluitasi.
Kiitossivu on loistava tilaisuus saada uusi kontaktisi suosittelemaan yritystäsi tuntemilleen ihmisille, kuten ystävilleen, nykyisille tai entisille kollegoilleen tai vaikka perheenjäsenelleen. Voit lisätä sivulle linkin, josta hän pääsee jakamaan eteenpäin sähköpostitse tai somessa tarjousta, johon hän on itse juuri tarttunut. Jos hän on esimerkiksi ladannut oppaan tai ilmoittautunut webinaariin, hän voi jakaa linkin tuntemalleen henkilölle, joka on kiinnostunut samasta aiheesta.
Tämä on tehokas keino uusien liidien hankintaan, sillä ihmiset tuntevat usein itsensä kaltaisia ihmisiä, joilla on samoja kiinnostuksen kohteita: markkinointipäättäjät tuntevat toisia markkinointipäättäjiä ja koiraharrastajat tuntevat toisia koiraharrastajia. Mahdollisuus jakamiseen kannattaa lisätä jo sen takia, että 92 % kuluttajista luottaa tuntemiensa ihmisten suosituksiin.
Kiitossivu on loistava tilaisuus antaa positiivinen ja asiakaspalveluhenkinen kuva yrityksestäsi. Näytä, että arvostat uutta kontaktiasi tai asiakastasi. Suunnittele sivu siitä näkökulmasta, että se tarjoaa hänelle lisäarvoa.
Pyri tuomaan sivulle henkilökohtaisuutta. Miten olisi video, jossa esität vielä kiitoksen ja luot samalla henkilökohtaisemman suhteen uuteen kontaktiisi? Videolla voit myös kehottaa kontaktia tekemään seuraavan toiminnon, kuten klikkaamaan linkkiä, joka johtaa esimerkiksi blogitekstiin tai referenssiin.
Voit myös lisätä sivulle esimerkiksi muutaman tyytyväisen asiakkaasi kommentit yrityksesi palveluista. Ne voivat olla yhden tai kahden lauseen mittaisia sitaatteja, joiden yhteydessä näkyy asiakkaan ja hänen edustamansa yrityksen nimi. Sitaattien sijaan sivulla voi olla video, jossa yksi tai useampi asiakas kertoo, miten tuotteenne tai palvelunne on auttanut häntä.
Huolellisesti rakennettu kiitossivu tarjoaa hyvän asiakaskokemuksen. Yhteen kiitossivuun ei tarvitse eikä kannata sisällyttää kaikkia mahdollisia elementtejä. Sivun tulee olla selkeä ja uuden kontaktisi tulee voida hahmottaa sen sisältö yhdellä silmäyksellä. Sivulle ei tulisi myöskään sisällyttää liian monta CTA:ta, jotta kontaktilla ei ole liikaa vaihtoehtoja, joista valita.
Kiitossivun rakentamisessa vain luovuus on rajana. Testaa siis, millainen kiitossivu toimii parhaiten juuri sinun yrityksellesi, kuten millainen kehote saa kontaktin tekemään haluamasi toiminnon.
Muista, että kiitossivun tulisi olla visuaaliselta ilmeeltään ja sävyltään brändisi mukainen. Varmista myös, että ilme jatkuu yhtenäisenä laskeutumissivulta kiitossivulle. Jos esimerkiksi laskeutumissivu liittyy tiettyyn kampanjaan, jolla on tunnistettava ilme, myös kiitossivun tulisi noudattaa samaa linjaa.
Jokaista lomaketta varten ei tarvitse tehdä omaa kiitossivua alusta asti, vaan voit käyttää samaa sivupohjaa muokattuna eri tilanteisiin sopivaksi. Alkuun pääsemiseksi voi riittää, että luot yhden yleisen kiitossivun, joka sisältää call-to-actionin, joka toimii kaikissa tilanteissa. Ajan myötä kiitossivua kuitenkin kannattaa kehittää, jotta se vastaa paremmin erilaisiin tilanteisiin ja tarjoaa yksilöidymmän kokemuksen.
Jos tarvitset lisää apua kiitossivun rakentamiseen ja muuhun inbound-markkinointiin, ole meihin yhteydessä!