Kuuntele blogi
Mobiilikäyttäjien määrä internetissä on kasvanut todella paljon vuosi vuodelta. Ja tottahan se on, että menit sitten omalla tietokoneellasi tai vaikka kännykälläsi hakemallesi nettisivulle, niin toivot saavan saman käyttäjäkokemuksen riippumatta mitä laitetta siihen käytät.
Googlehan luonnollisesti tahtoo vastata käyttäjien tarpeisiin ja nyt huhtikuun 21 päivä saapuu uudistus. Eli vanhojen olemassa olevien parametrien lisäksi tärkeäksi rankkaavaksi tekijäksi tulee se, palveleeko sivustosi mobiilikäyttäjiä myös.
Eli käytännössä tämä uudistus tuo mukanaan sen että, laite millä suoritat hakua tulee vaikuttamaan hakutuloksiin. Jos suoritat hakua mobiililaitteella niin sivustot, jotka ovat rakennettu mobiiliresponsiivisiksi tulevat rankkaamaan korkeammalle, kuin sivustot jotka eivät ole tehneet tarvittavia toimenpiteitä.
"Sijoitus mobiiliresponsiivisuuten on, sijoitus yrityksesi tulevaisuuden verkkonäkyvyyteen"
Syytä ei ole paniikkiin. Tärkeintä oman yrityksesi verkkosivujen kannalta on analysoida teidän käyttäjiä ja asiakkaita. Kuten jo totesin, niin tämä uudistus ei vahingoita kenenkään Google rankingia syyttä. Jos sivustosi on rakennettu vain suurempia näyttökokoja palvelevaksi, niin silloin Google myös sijoittaa sinut sen mukaan. Sinun palvelusi ja sivusto kyllä löytyy Googlesta mutta nimenomaan suurempien näyttökokojen käyttäjille.
Siis leikitelläänpä ajatuksella, että verkkosivujesi käyttäjäkunnasta 2% käyttää mobiililaitteita selailuun. No näille 2% tulet siis Googlesta löytymään heidän alapuolelta kenellä on mobiiliresponsiivisuus kunnossa.
Tänä päivänähän tuo on aika marginaalinen määrä yrityksiä / palveluita kenellä olisi noin vähän mobiilikäyttäjiä ja heidänkin olisi hyvä harkita moista, jos tekniikka antaa periksi. Kaiken lisäksi tässä on hyvä ajatella pidemmälle. Se on fakta, että mobiilikäyttäjät tulevat vain lisääntymään vuosi vuodelta.
Totesit siis, että "eihän meidän sivuilla millään kännyköillä visiteerata", no mikä mahtaa olla tilanne vuoden päästä? kahden.. kolmen???
Ja kuten jo todettu, sijoitus mobiiliresponsiivisuuteen on sijoitus yrityksesi tulevaisuuden verkkonäkyvyyteen.
Käy myös alustavasti tarkastamassa mitä sanoo Googlen työkalu mobiiliystävällisyydestä teidän sivujen osalta.
Leppoisa luonne ja lännen nopein koodin näpyttelijä. Jonia kiinnostavat erityisesti modernit web-teknologiat ja jatkuva oman osaamisen sekä tietotaidon kehittäminen.