Kuuntele blogi
Conversational Marketing lyhentää ostajan ja myyjän prosessia tekoälyä hyödyntämällä. Tekoälyn vetämän keskustelun avulla ostaja saa nopeampaa, parempaa ja kohdennetumpaa palvelua. Chatbotti kvalifioi liidit ja varaa ajan myyjän kalenterista. Myyjän tehtäväksi jää näiden tapaamisten hoitaminen.
Me ihmiset käytämme puhelinta jatkuvasti. Viestimme eri applikaatioissa kontaktoidaksemme toisiamme. Haluamme keskustella ja kommunikoida. Myynnin tulee vastata tähän. Ongelmaksi muodostuu tapamme markkinoida ja myydä. Nykyinen käytäntö ei vastaa tapaa kommunikoida ja ostaa. Vanhat tavat eivät yksinkertaisesti toimi. Ihmiset eivät halua täyttää lomakkeita ja jättää DNA:taan, kun he haluavat vain kartoittaa mahdollisuuksiaan.
Lomakkeilla saadut konversioprosentit ovat hyvällä tasolla 2–4 %.
Myyjän aika ennen varattua tapaamista on 0 minuuttia, liidin käyttämä aika on huomattavasti vähemmän kuin nykyisellä markkinoinnilla. Viikkojen ja kuukausien myyntisykli on muutettu minuuteiksi ja päiviksi. Chatboteilla konserviosuhde on parhaimmillaan 7–8 %.
Myyjän työ tietenkin helpottuu. 80 % markkinointijohtajista ennustaa tekoälyn mullistavan markkinoinnin vuoteen 2020 mennessä. Keskustelevan markkinoinnin tarkoitus ei ole tuoda sivuille chattia, joka vaatii yritykseltäsi ihmisen keskustelemiseen. Tekoäly hoitaa keskustelun. Se oppii käytettäessä, mutta chatbotin launchiin kannattaa varata aikaa. Tarkoitushan on luoda mahdollisimman saumaton keskustelu, joten eri keskustelumahdollisuuksia tulee miettiä tarkasti ja mahdollisimman monipuolisesti.
Keskustelun botin ja ostajan välillä on tarkoitus tapahtua kuin palvelulle tai tuotteelle erikoistuneessa myymälässä. Voit kysellä asiantuntijalta, ja asiantuntija kyselee sinulta kartoittaakseen ongelmaasi sekä esittelee sinulle sopivia vaihtoehtoja. Vuoteen 2020 mennessä 85 % asiakkaan vuorovaikutuksesta yrityksesi kanssa tapahtuu ilman ihmistä.
In short: Myyjä kontaktoi vain CQL:t eli Chat Qualified Leadit, jotka ovat varanneet ajan myyjän kalenterista.
Myyjä ei voi vaatia, että asiakas menee hänen myyntiputkeensa vaan myyntiputken tulee mennä asiakkaan luo ja mukautua. Jos joku ottaa ajan tullakseen sinun sivuillesi, toimi kuin asiantuntija kivijalkaliikkeessä, ja ohjaa häntä juuri sen ratkaisun luokse, jota hän tarvitsee. Hän haluaa keskustella, ei täyttää lomakkeita.
Formit toimivat kuitenkin myös konversion välineenä. Tarkoitus ei ole täysin hylätä tätä keinoa tyystin. Lomakkeita ei tule kuitenkaan käyttää itsessään sen takia, että niin on aina tehty. Lomakkeet ovat mainio väline tarjota apua ja neuvoja vierailijoille, kunhan niiden takana oleva sisältö on relevanttia, oikea-aikaista ja opettavaista.
Janilla on yli 20 vuoden kokemus asiakasyritysten myynnin kasvattamisesta. Hän on erikoistunut inbound-markkinointiin, myyntiin, konvertoimaan verkkovierailijoista myyntiliidejä sekä siihen, miten tehdään myyntiä niin, että ihmiset todella ostavat. Jani on merkittävä sosiaalisen median tekijä markkinoinnin ja myynnin parissa. Hänen suosituimmat kanavansa ovat podcastit KasvuPodcast, Lead & Trust, Myyntikanava ja Suoraa puhetta.