Kuuntele blogi
Mistä tiedät, että verkkosivusi ovat parhaat mahdolliset? Yrityksesi kotisivuihin on syytä panostaa, sillä verkkosivut ovat tärkeä markkinointiväline ja toimivat myös osana myyntiä.
Voit kuvitella verkkosivujesi olevan kuin perinteinen kivijalkakauppa, johon satunnaiset vierailijat astuvat sisään katselemaan paikkoja. Jos myyjä ilmaantuu vierailijan rinnalle ja tarjoaa apuaan sekä asiantuntemustaan, vierailijalle tulee hyvä olo. Hänet huomioitiin ja hän on askeleen lähempänä myyntisuppilossa asiakkaaksi konvertoitumista. Jos vierailijaa kohtaan ei osoiteta tarpeeksi huomiota, voi tämä loukkaantua, jolloin vierailusta jää negatiivinen muisto.
Kivijalkakaupan tavoin verkkosivut toimivat tärkeässä roolissa uusien asiakkaiden konvertoinnissa, joten on järkevää investoida verkkosivujen kehitystyöhön. Mutta millä tavalla kannattaa lähteä liikkeelle? Usein verkkosivu-uudistukset ovat jopa monien kymmenien tuhansien eurojen arvoisia investointeja, joten varmista vielä, ettet ole tuhlaamassa valtavia määriä kahisevaa verkkosivuihin, jotka näyttävät päältä kauniilta, mutta eivät tarkemmassa syynissä palvelekaan asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla.
Perinteisesti yrityksen verkkosivuja on lähdetty kehittämään projektiluontoisesti projektitiimin voimin. Yrityksen sisällä verkkosivujen uudistamiseen suhtaudutaankin usein kuin raskaaseen prosessiin, jossa aikataulut helposti venyvät ja budjetit ylittyvät. Perinteinen verkkosivujen kehitys on riskialtista, sillä siihen tuhlautuu aikaa, taloudellisia resursseja ja investoinnit ovat pääsääntöisesti etupainotteisia.
Lisäksi perinteisesti verkkosivustojen uudistuksissa ollaan lähdetty liikkeelle design-vetoisesti, eli uudistus on aloitettu verkkosivujen ulkoasun uudistamisella, ja vasta sen jälkeen on alettu pohtimaan sivuston sisältöä. Ei käy kieltäminen, etteikö ulkoasu pelaisi äärettömän tärkeässä roolissa verkkosivujen uudistuksessa, mutta valitettavan usein design edellä edetessä uudistukset jäävät verkkosivujen ulkoasuun, sisällön uudistusten unohtuessa tyystin. Riskinä on se, että korea ulkoasu saattaa peittää alleen vanhan sivun ongelmat, jotka siirtyvät petollisen helposti mukana uudelle sivustolle.
Perinteisessä kehityksessä päätökset ovat usein perustuneet olettamuksiin. Aina ennenkin on tehty näin. Lisäksi usein on keskitytty pääsääntöisesti vain tuotelähtöiseen kehitykseen, jolloin asiakaskokemus onkin uusitulla sivustolla usein melko heikko, jonka johdosta sivut eivät myöskään tue myyntiä. Tarve saada uudet verkkosivut on tällöin voittanut tarpeen luoda asiakkaalle paras mahdollinen asiakaskokemus. Lisäksi perinteisen mallin tuloksena on usein staattiset sivut, jotka pysyvät muuttumattomina usean vuoden ajan, eikä niitä päivitetä säännöllisesti.
Miksi ketterä kehitys kannattaa?
Verkkosivujen ketterä kehitys on fiksumpi tapa tehdä verkkosivuja. Ketterän kehityksen avulla yritys voi saada verkkosivut nopeasti auki ilman massiivista projektia, sillä kehitys on projektin sijasta jatkuva prosessi. Perinteisessä mallissa verkkosivujen ulkoasun suunnittelu toimii pääroolissa, kun taas ketterällä tavalla verkkosivuja kehitetään sisältöpohjaisesti ottaen asiakas oikeasti huomioon.
Tärkeää onkin keskittyä asiakkaan haasteisiin ja ratkaista ne. Ei kannata hypätä prosessiin design edellä, vaan aloittaa verkkosivujen kehitys käyttäjästä ja perustaa päätökset faktatietoon. Data on ketterän verkkosivujen kehityksen keskiössä, mutta siitä saadaan hyötyjä vain luovuuden siivittämänä, jonka vuoksi investoinnit sisällöntuotantoon ja teknologiaan kuuluvat myös olennaisena osana ketterään tapaan kehittää verkkosivuja.
Ketterässä verkkosivukehityksessä lähdetään liikkeelle strategian luomisesta. On hyvä aloittaa tavoitteista. Keskity älykkäisiin tavoitteisiin, jotka perustuvat numeroihin ja liiketoiminnan parantamiseen. Hyvä tapa on luoda toivelista kaikista ominaisuuksista, jotka haluat uusille verkkosivuillesi. Sen jälkeen priorisoi listalta kaikkein tärkeimmät kohdat ja aloita kehitystyö tärkeimpien tavoitteiden pohjalta.
Monien yritysten verkkosivukehitysprojektit laajenevat liikaa liian nopeasti, kun kaikkia uudistuksia yritetään tehdä samanaikaisesti. Tällöin riskinä on se, että projektista tulee liian suuri ja uusien ominaisuuksien kehitykseen panostetaan valtavasti, jonka jälkeen tuloksia tutkittaessa huomataankin, ettei tietyt ominaisuudet toimikaan halutulla tavalla. Verkkosivujen uudistamisessa kannattaa edetä askel kerrallaan ja uudistaa sivustoa maltillisesti pala palalta – unohtaen olettamukset ja luottamalla dataan.
Yritykselle on tärkeää tuntea omat asiakkaansa, jotta heitä voidaan miellyttää ja palvella parhaalla mahdollisella tavalla. Tähän pulmaan auttaa yrityksen ihanneasiakkaiden, eli ostajapersoonien, tunteminen. Sama pätee myös myyntiprosessiin, joka kannattaa rakentaa asiakkaan ostoprosessia vastaavaksi.
Strategian valmistumisen jälkeen julkaise verkkosivujen ensimmäinen versio eli launchpad-versio mahdollisimman nopeasti. Tämän jälkeen ala välittömästi seurata ja analysoida dataa, jota saat launchpad-sivustosta. Kaikki ketterän kehityksen mukaiset päätökset tulisi perustua dataan, ei olettamuksiin. Tällä tavalla tuloksia voidaan optimoida, mikä taas kytkeytyy luonnollisesti kaikkeen muuhun liiketoimintaan. Verkkosivujen ketterän kehityksen keskiössä onkin ajatusmalli ”fail fast”, eli nopea epäonnistuminen. Kun tiedetään mikä ei toimi, voidaan asia korjata ja saada parempia tuloksia sekä keskittyä siihen mikä verkkosivuilla toimii.
Luo verkkosivuille kampanjoita ja seuraa niiden tuloksia. Näin opit nopeasti mikä resonoi asiakkaidesi keskuudessa positiivisesti. Kehitä verkkosivujen sisältöjä tuloksien ja datan perusteella. Tärkeintä on toteuttaa uudistukset pikimmiten, eikä jäädä odottelemaan tai viilailemaan yksityiskohtia. Kaiken ei tarvitse olla heti täydellistä, vaan suhtaudu sivuston luomiseen kuin prosessiin. Tällä tavalla saat hyödynnettyä käyttäjädataa kehityksessä ja pystyt jatkuvasti parantamaan sivustoasi asiakkaiden mieleiseksi.
Analysoimalla saat nopeasti tietää, mitä verkkosivuillasi tapahtuu, mistä trafiikki tulee ja mitkä sisällöt kiinnostavat eniten. Tämän johdosta verkkosivujen kehitykseen kannattaa suhtautua jatkuvana prosessina, eikä vain muutaman kuukauden projektina. Budjetointi kannattaakin tehdä kuukausitasolla, eikä kertainvestointina.
Analysoi jatkuvasti verkkosivujen suorituskykyä. Pysyttele myös kartalla sitä, oletko edellä kilpailijoitasi verkossa. Eli kun uudistat sivustoasi, ole selvillä omasta positiostasi hakukoneiden tulossivulla suhteessa kilpailijoihisi ja ota hakukoneoptimointi huomioon verkkosivujesi kehityksessä. Ketterässä verkkosivujen kehityksessä kehität yritystoimintaasi koko ajan analysoimalla dataa ja oppimalla virheistäsi. Konkreettisesti tämä tarkoittaa esimerkiksi A/B-testauksen toteuttamista. Hyvä tapa on myös kouluttaa yrityksessä muita havaintojesi ja oppimasi perusteella. Näin kaikki pääsevät mukaan kehitystyöhön. Lue myös asiantuntijoidemme vinkit verkkosivu-uudistuksen toteuttamiseen.
Aihetta käsittelevän webinaarin kokonaisuudessaan voit katsoa täältä.