Blogi | Sales Communications

Markkinoinnin johtaminen ja erottuvuus digiajassa

Kirjoittanut Jani Aaltonen | 8.7.2019 6:51

Internet of Things & markkinoijan uudet vaatteet

Istun kahvilassa Helsingin Katajanokalla ja katson miten meren äärellä iso ryhmä japanilaisia turisteja räpsii kuvia itsestään ja Suomen suvesta. Tokyosta hankitut kesäkuteet kastuvat läpimäriksi kun Itämeren aallot osuvat rantakallioon.

Miten he ovat löytäneet Suomen? Jonkinlainen markkinointi on tavoittanut heidät, mutta minkälainen? Matkailumarkkinointi on vaatinut vahvaa uudelleen-kalibrointia viime vuosina, sillä verkko ja digitaalisuus ovat sen suurimpia haasteita ja mahdollisuuksia. Sama kehitys pätee kaikkeen markkinointiin, sen johtamiseen ja soveltamiseen. 

Miten on erottuvuuden laita digiajassa?

 

Miten ostoprosessin muutos vaikuttaa erottautumiseen?


Markkinoinnin johtamisen näkökulmasta meneillään oleva sosiaalinen vallankumous (jonka enablerina toimii teknologia) ja muodosteilla oleva Internet of Things tekevät erottuvuudesta entistä haastavamman tehtävän. Markkinointijohtajan strategiadokumentissa asiat ovat mullin mallin, sillä ostoprosessin murroksen myötä internetin todellisuus vaikuttaa kokonaisvaltaisesti asiakkaan koko arvotkejuun.

Erottuvuuden pitää tänä päivänä ilmetä reaaliajassa, eri kanavissa, eri äänensävyillä... viestin pitää välittyä oikealla tavalla netissä, sosiaalisissa medioissa, keskusteluissa ja vertailuissa. 

Ovatko erottautumisen draiverit muuttuneet? Monasti puhumme kyllä yhä ihan samoista asioista. Onhan tehtävämme edelleen saada oikea viesti oikealle henkilölle tavalla, joka erottaa meidät halutulla tavalla kilpailijoistamme.

Hyvä www-sivusto erottuu sisällöllään

Markkinointijohtajan kannalta olennainen kysymys on, miten markkinointistrategiaa on kehitetty niin, että se ottaa kantaa erottuvuuteen digiajassa. Meistä suomalaisista 85% ilmoittaa hakevansa tiedon palvelusta tai tuotteesta ensin verkosta*.  (*Lähde: the Connected Consumer Survey 2015)

Erottuvuutta pitää lähestyä uusista näkökulmista. Ajatellaan hetki vähän erilailla:

  1. Verkkoympäristö on interaktiivinen, sosiaalinen, reaaliaikainen. Onko yrityksesi erottuvuus määritelty niin, että se pystyy lunastamaan lupauksensa olemalla oikeasti jotain mieltä tai osallistumalla keskusteluihin?
  2. Markkinoinnin pitää taipua moneen. Se ei ole enää painettua sanaa, vaan elävää viestintää, bloggaamista ja videoita. Tuntuuko Youtubeen sijoitettu video vaivalloiselta kokemukselta? 
  3. Ohjaako erottuvuutenne myös toimimaan erilailla? Monihan sanoo, että tottakai. Mutta vilaisu kotimaisiin verkkosivustoihin paljastaa yhä ominaisuuksien punaisen meren - ja aika harva yritys tuntuu vieläkään ottavan kantaan asiakkaiden tarpeisiin. HubSpotin Buyer Journey -ajatteluun kannattaa todella tutustua. 
  4. Johdatko markkinointia sisältä ulos vai ulkoa sisään? Tehtäväsi olisi varmistaa, että verkkosivujen sisällöstä 20% kertoisi “meistä” ja 80% keskittyisi ottamaan kantaa asiakkaittenne haasteisiin ja tarpeisiin - opettamalla, auttamalla, ohjaamalla. 
  5. Vanha massasegmentaatio on kuollutta. Perustuuko markkinoinnin segmentaationne perinteisiin demograafisiin eroihin tai palveluidenne perusteella tehtyyn kategorisointiin? Entä miten määritätte markkinanne? Digiajassa markkinointia tulee voida kohdentaa, personoida, viestinnän volyymeja voidaan automatisoida älykkäästi - kaikki tämä tarkoittaa, että markkinointistrategian peruspilarit ovat muuttuneet.

Luontevalla tavalla prospektin ostosmatkassa mukana

Yksi keskeinen markkinoinnin johtamisen haaste on kyky määrittää, miten yritys on läsnä prospektin ostomatkan eri elinkaarivaiheissa, aina Googlesta ensikontaktiin ja asiakkuuden kasvattamiseen.

Tarvitaanko uusia mittareita? Tottakai. Nyt markkinoinnin johto keskittyy mm. houkutteluvoimaan, verkkolöydettävyyteen,sekä sisältöön, sisältöön, sisältöön.

Vielä lopuksi japanilaisiin. Helsingin matkailun kesän tunnuslukuja odoteltaessa lienee selvää, että Suomi vetää yhä puoleensa sijainnilla, luonnolla, Muumeilla jne. Draiverit ovat samat, mutta kiihtyvässä kilpailussa meidän pitää onnistua olemaan paremmin läsnä oikeissa paikoissa, paremmalla sisällöllä, aidolla keskustelulla ja elinkaarivaihetta tukevilla myynnin toimenpiteillä. Ostamalla mainontaa emme saavuta matkailun tavoitteita tulevaisuudessa - emmekä yrityksinä omia myynnin tavoitteitamme.

Priorisoimalla ja johtamalla markkinointia digiajan eväillä tulemme erottumaan ihan omilla vahvuuksillamme.