1909.2018
Kuuntele blogi
Verkkosivustojen nopeus on tärkeää, sillä Googlen mukaan 53% verkkosivuvierailijoista poistuu sivustolta, mikäli sen latautuminen kestää kauemmin kuin kolme sekuntia. Valitsemalla HubSpotin CMS:n varmistat, että sivustosi latautuvat nopeasti ja kaistaa on riittävästi.
Tietoturvan ansiosta yrityksesi tiedot on suojattu hyvin eivätkä ulkopuoliset pääse tietoihin käsiksi. HubSpotin CMS takaa myös, että sivustosi ovat vakaat, sillä HubSpotin oma tiimi ylläpitää sivustoa jatkuvasti.
HubSpotin uudistusten myötä yrityksen ei enää tarvitse ostaa HubSpotin lisenssiä saadakseen verkkosivut, vaan pelkän HubSpot CMS:n hankkiminen riittää. Tässä blogissa esittelemme HubSpot CMS:n, eli content management systemin, ominaisuuksia.
HubSpot CMS
HubSpot CMS on tuote, jonka yritys voi ostaa joko itsenäisenä tuotteena tai yhdistää sen HubSpotin CRM:ään. Yhdessä nämä auttavat yritystä parantamaan asiakaskokemusta, yhdenmukaistamaan markkinointia ja myyntiä sekä helpottamaan raportointia.
Landing page
Landing pageja käytetään tavallisesti sisältötarjousten esille tuomiseen ja uusien liidien houkuttelemiseen. Landing pagen luomisessa voidaan hyödyntää erilaisia valmiita pohjia ja muokata ja luoda niistä yritykselle parhaiten sopivan landing pagen. AB-testauksen avulla voi kokeilla, millaiset sivut toimivat parhaiten ja tuovat yritykselle eniten uusia liidejä.
Blogityökalu
Asiakasta sitouttava sisältö on olennainen osa inbound-markkinointia, minkä vuoksi HubSpotin CMS:ssä on kätevä blogityökalu, jonka avulla pystytään luomaan sitouttavaa sisältöä, joka palvelee asiakasta ja houkuttelee liidejä. Blogityökalu sisältää myös SEO-työkalun, joka tekee hakukoneoptimoinnista helppoa ja nopeaa.
Blogin hallintapaneelin hallintaosio tarjoaa pääsyn kaikkiin blogien luonnoksiin sekä ajastettuihin, julkaistuihin tai arkistoituihin kirjoituksiin. Vasemmanpuoleisella sivulla voi tarkastella kommentteja, tunnisteita ja kirjoittajia. Sivun alaosasta pääsee työkaluihin, joilla voi muokata blogin asetuksia, tarkastella tilaajia sekä hallita blogipohjaa.
Liidien keräys ja CTA:t
Liidien keräämistä varten HubSpotissa voidaan luoda formeja ei lomakkeita. Näitä voidaan luoda HubSpotin sille tarkoitetulla työkalulla. CTA:t, eli call to action -painikkeet ja bannerit, tehdään myös omalla työkalulla, minkä jälkeen ne ovat käytettävissä verkkosivuilla, blogeissa, landing pageilla sekä sähköposteissa.
Lomakkeet ja CTA:t ovat oleellinen osa liidien keräystä. Niiden tehtävä on houkutella asiakasta eteenpäin ostopolulla, saada hänet täyttämään lomake tai klikkaamaan painiketta ja jättämään yhteystietonsa yritykselle. Lomakkeita ja CTA-painikkeita ja bannereita voi muokata monipuolisesti.
Lomakkeita pystytään helposti tekemään HubSpotin Forms-työkalulla, jossa on käytettävissä kaikki portaalin tehdyt tietokentät. Lomakkeissa kannattaa aina pyrkiä käyttämään vakiona löytyviä tietokenttiä. Eli kun HubSpotilla on jo “First name” niin ei kannata tehdä uutta etunimi -kenttää turhaan.
Smart content
Smart contentilla tarkoitetaan kohdennettua sisältöä. Verkkosivuvierailijasta kerätään tietoa, jonka perusteella näytetään juuri hänelle kohdennettua sisältöä. Jos verkkosivuilla vieraileva yrityksen kontakti on jo asiakas, hänelle ei kannata näyttää samaa sisältöä kuin henkilölle, joka saapuu sivustolle ensimmäistä kertaa. Jo tutulle asiakkaalle on järkevämpää tarjota mahdollisuutta tutustua eri palveluihin. Näin yritys pystyy tuottamaan sivustolla vierailevalle enemmän lisäarvoa ja paremman asiakaskokemuksen. Rich text-, HTML-, CTA- ja moduulit tukevat smart contentia.
Conversations
Conversations-työkalu on universaali viestilaatikko, jonka avulla yritys voi yhdistää kaikki asiakkaan kanssa käydyt keskustelut samaan paikkaan. Näin viestien hallinnointi ja tarkastelu on helpompaa. Työkalun avulla yrityksen tiimi nopeuttaa ja helpottaa viestintää yrityksen ja asiakkaan välillä, mikä parantaa asiakaskokemusta.
Conversations on liitetty HubSpotin ilmaiseen CRM:ään. Sen avulla yritys saa hyvän kokonaiskuvan kaikista kontakteista ja siitä, mitä heidän kanssaan on keskusteltu. Tämä mahdollistaa asiakkaan palvelemisen entistäkin paremmin, koska yrityksellä on jo tietoa asiakkaan toiveista ja tarpeista. Conversations mahdollistaa henkilökohtaisemman palvelun ja dialogin, jossa keskustelut ovat tiukasti kontekstissa. Työkalun ehdoton plussa onkin asiakaslähtöisyys – keskustelu tapahtuu asiakkaan ehdoilla hänen haluamansa kanavan kautta, silloin kun hän haluaa. Lisää tietoa Conversations-työkalusta.
Template & module marketplace
Template ja Module Marketplacesta voi ostaa templateja ja yksittäisiä moduuleja, esimerkiksi valmiin landing page -pohjan, jota voidaan käyttää myös tulevaisuudessa. Valmiiin pohjan ostaminen nopeuttaa ja helpottaa asiakasta, sillä pohjaa ei tarvitse lähteä itse suunnittelemaan, vaan pääsee suoraan rakentamaan kampanjasivua. Kun pohja on ostettu, se ladataan marketplacesta yrityksen portaalin design manageriin, minkä jälkeen se on valmis käytettäväksi.
Database-driven pages (HubDB)
Database-driven pages tarkoittaa HubSpotissa luotavien tietokantojen HubDB-pohjalta luotuja sivuja. HubSpottiin voi luoda HubDB-tietokannan ja asettaa sen toimimaan tietokantana myös automaattisesti luotavia sivuja varten. Tämä on hyödyksi silloin, jos esimerkiksi yhteystietoihin tarvitaan koko tiimin tiedot. Tällöin niiden hallinnointi yhdestä ja samasta paikasta on paljon helpompaa.
Kun tietokanta luodaan, se asetetaan toimimaan pohjana ns. “dynamic pages” -sivuille, eli dynaamisesti tietokannan rivien perusteella luotaville sivuille. Tämän jälkeen luodaan sivu, joka toimii pohjana kyseiselle tietokannalle. Tämän jälkeen asetetaan tietokanta kiinni, jolloin jokainen tietokannan rivi luodaan omaksi sivukseen automaattisesti tämän luodun sivun alle. Eli www.osoite.xyz/tiimi/ laittaa taakseen nyt automaattisesti jokaisen rivin tietokannasta www.osoite.xyz/tiimi/matti-meikalainen.
Web ja content analytics
Web ja content analytics on HubSpotin osio, jossa voidaan tarkastella analytiikkaa. Analytiikasta pystyy katsomaan kauanko sivustolla on vietetty aikaa, kuinka moni kävijöistä palaa takaisin, kuinka moni lähtee sivustolta heti pois, käyttävätkö sivustolla vierailevat mobiilia vai tietokonetta, kuinka monta sessiota sivustolla on ja mistä maasta vierailijat ovat.
Ilman analytiikan seuraamista markkinointitoimenpiteet ovat aikamoista hakuammuntaa. Tämän vuoksi yritysten kannattaa aloittaa analytiikan seuraaminen heti, kun mahdollista ja tehdä markkinointitoimenpiteet niiden pohjalta. Mitä enemmän yrityksellä on tietoa kontaktien käyttäytymisestä, sen paremmin sivusto pystytään suunnittelemaan heidän tarpeitaan vastaavaksi.
Domain manager
Domain manager löytyy nykyään “Domains and URL:s” osiosta asetusten joukosta. Se sisältää kaikki HubSpot-portaaliin kytketyt domainit, URL:t, uudelleenohjaukset, kieliasetukset sekä sitemapin. Domain manager on pakollinen kaikille HubSpot-verkkosivuille, ilman sitä verkkosivuilla ei voi olla mitään sisältöä, landing pageja tai blogeja.
Domain manageriin syötetään domainit, jota portaali tulee käyttämään tämän jälkeen asetusten kautta. Sen avulla pystytään myös suorittamaan eri toimenpiteitä domaineille. Kun domainin syöttää HubSpotiin, saa cname-tietueen, joka tulee laittaa domainin dns-asetuksiin.
Jos kyseessä www.esimerkki.fi-muotoinen osoite, täytyy varmistaa, että liikenne on ohjattu www-alkuiseen osoitteeseen. Tämän jälkeen odotetaan dns-asetusten päivittymistä, minkä jälkeen domain on käytettävissä HubSpotissa. Tällöin se voidaan asettaa toimimaan esimerkiksi primary domainina kaikille sisällölle, kuten blogeille, verkkosivuille, ländäreille ja sähköpostien verkkoversioille.
Content staging
Content staging on ns. hiekkalaatikko-versio sivustosta, johon voi livenä olevan sivuston rinnalla luoda re-designin ja tuoda sen kautta osion kerrallaan tai kokonaan uuden sivuston vanhan tilalle. Content stagingissa on staged draft -osio, jossa sivu luodaan, minkä jälkeen se julkaistaan staged proof -osiossa, jossa se tarkistetaan.
Tämän jälkeen tehdyt sivut julkaistaan liveksi korvaamaan joitakin vanhoja sivuja tai tehdään kokonaan uusiksi sivuiksi. Kun sivu luodaan content stagingiin, ensin siitä muodostuu staged draft -versio. Sen valmistuttua se julkaistaan staged proof -versioksi, jossa sivu voidaan vielä oikolukea. Tämän jälkeen sivu on julkaistavissa pois content stagingista livenä olevien sivujen joukkoon. HubSpot-verkkosivut omaavalle yritykselle, joka suunnittelee re-design-projektia, tämä on hyvä työkalu.
Kuten näette, HubSpotin CMS mahdollistaa yritykselle paljon loistavia ominaisuuksia ja työkaluja, jotka auttavat kasvattamaan yrityksen toimintaa ja tuomaan asiakaskokemuksen keskiöön.
Lue myös: Millainen on moderni tapa toteuttaa verkkosivut ketterästi ja Analyysi: Suomalaisten verkkosivujen tila.
Janilla on yli 20 vuoden kokemus asiakasyritysten myynnin kasvattamisesta. Hän on erikoistunut inbound-markkinointiin, myyntiin, konvertoimaan verkkovierailijoista myyntiliidejä sekä siihen, miten tehdään myyntiä niin, että ihmiset todella ostavat. Jani on merkittävä sosiaalisen median tekijä markkinoinnin ja myynnin parissa. Hänen suosituimmat kanavansa ovat podcastit KasvuPodcast, Lead & Trust, Myyntikanava ja Suoraa puhetta.