Kuuntele blogi
Markkinoilla on jo pitkään tunnistettu selkeä tarve yleisesti markkinnoinnin automaatiojärjestelmien ja digitaalisen markkinnoinnin osaajille että HubSpot-järjestelmän osaajille. HubSpot Talent -koulutusohjelman tarkoituksena on kasvattaa HubSpot-järjestelmän osaajia, jotka voivat toimia yrityksissä monipuolisesti markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun asiantuntijoina sekä HubSpot-pääkäyttäjinä.
– Olemme jo jonkin aikaa törmänneet keskusteluissa asiakkaidemme kanssa siihen, että HubSpot-osaajista on selkeä pula työmarkkinoilla, mikä on haitannut järjestelmän laajamittaista hyödyntämistä. Halusimme Talentgatella tarttua tähän haasteeseen ja lähteä kasvattamaan uusia osaajia yhteistyössä Uudenmaan ELY-keskuksen ja TE-toimiston kanssa, kertoo Talentgaten toimitusjohtaja Antti Ilmo.
– Monen vuoden ajan olemme keskustelleet yrityksien kanssa markkinoinnin roolien osaamistarpeista ja markkinointiautomaation osaamiselle on tunnistettu selkeä tarve. Myös työnhakijat ovat kokeneet, että markkinoinnin automaatiojärjestelmien osaaminen olisi työmarkkinoilla tärkeää, jatkaa Development Manager Anni Partanen Talentgatelta.
Toukokuussa 2020 alkanut, ELY-keskuksen, TE-toimiston sekä Talentgaten kanssa yhteistyössä toteutettu, HubSpot Talent -koulutusohjelma tuli päätökseen syyskuun loppupuolella. Onnistunut koulutus saakin jatkoa kuluvan vuoden joulukuussa.
Ensimmäiseen HubSpot Talent -ohjelmaan haki enemmän ihmisiä kuin osattiin odottaa. Tavoitteena oli 12 osallistujaa – koulutukseen osallistui jopa 20 henkilöä.
– Olimme erittäin positiivisesti yllättyneitä hakijoiden määrään. Hakutahti muissa koulutusohjelmissa oli keväällä heikko, mutta tässä koulutusohjelmassa oli selkeästi kiinnostusta. Yhteensä koulutusohjelma keräsi 120 hakijaa. Markkinoinnin osaaminen oli osallistujilla muuten hyvää, mutta markkinoinnin automaatiojärjestelmän osaaminen puuttui, kertoo Anni.
Kuinka HubSpot Talent -koulutusohjelma toimii ja mitä hyötyä ohjelmasta on saatu? Keskustelussa mukana Jani Aaltonen Sales Communicationsilta, Antti Ilmo Talentgatelta sekä Toni Toivanen Academy of Brainilta.
Kuten olemme myös HubSpot-konsulttitalona huomanneet, digimarkkinoinnin roolit saattavat vaihdella merkittävästi yrityksestä riippuen. HubSpot-osaamista saattaa olla haastava kehittää työn ohella, joten koulutusohjelma antaa tarvittavat valmiudet ymmärtää HubSpot-järjestelmä kokonaisuutena sekä käytännön HubSpot-osaamista.
Koulutukseen osallistui eri kokoisia yrityksiä eri aloilta. Kuitenkin yrityksiä yhdisti yksi asia – HubSpot-osaamisen puute. Koulutuksen päätyttyä yritykset ovat saaneet vahvaa HubSpot-osaamista riveihinsä.
– Koulutuksen avulla olemme saaneet edistettyä markkinointia jokaisella osa-alueella. HubSpotin avulla olemme päässeet paremmin kiinni markkinointipolkuihin ja hyödyntämään markkinoinninautomaatioita, kertoo Etevä Tietopalveluyhtiön toimitusjohtaja Panu Palmu.
Nykyisessä digitaalisessa maailmassa markkinoijalla täytyy olla osaamista myös digitaalisesta markkinoinnista. Oleellista onkin hallita jokin markkinoinnin automaatiojärjestelmä, jonka avulla voi tehdä dataohjattua markkinointia. Varteenotettavia vaihtoehtoja on useita, HubSpot on kuitenkin monen valinta markkinoinnin automaatiojärjestelmäksi.
HubSpot Talent -koulutusohjelma perustui HubSpot-järjestelmän opetukseen, mutta tämän lisäksi koulutuksessa opiskeltiin myös seuraavia digitaalisen markkinoinnin osa-alueita:
Lisäksi koulutusohjelman aikana koulutettavia kehotettiin suorittamaan HubSpot-sertifikaatteja. Sertifikaattien suorittamisessa kerrattiin koulutuksessa jo opittua ja opiskelijoille sertifikaatit toimivat myös todisteena osaamisestaan.
– Koulutus on suunniteltu niin, että vaikka ei olisi merkittävää osaamistaustaa digimarkkinoinnista, voi koulutuksen suorittanut siirtyä uuteen ammattiin vaikka heti, kertoo Sales Communicationsin puolelta projektia johtanut Suvi Saranki.
Koulutuksessa opettajina toimivat Sales Communicationsin asiantuntijat, joilla on mittava kokemus HubSpot-järjestelmästä ja digitaalisesta markkinoinnista.
– Meille oli luonnollista tehdä yhteistyötä Sales Communicationsin kanssa, koska halusimme löytää parhaan mahdollisimman kumppanin, jolla on laajempaa näkemystä koko HubSpot-ekosysteemiin ja kykyä kouluttaa tulevaisuuden HubSpot-asiantuntijoita, Antti kertoo.
Anni lisää: – Koulutusohjelma on hyvin suunniteltu ja rakennettu, osallistujat ja yritykset olivat heti alusta tietoisia koulutusohjelman sisällöstä. Yhteistyö Sales Communicationsin kanssa on ollut sujuvaa ja olen pystynyt luottamaan, että koulutusohjelmassa ovat parhaat asiantuntijat kouluttamassa. Myös koulutuksen osallistujat olivat todella kiinnostuneita ja innostuneita koulutusohjelmasta.
Opiskelijat kokivat koulutusohjelman hyödylliseksi ja saivat uusia taitoja hyödynnettäväksi tulevaisuutta varten.
– Suosittelen lämpimästi HubSpot Talent -koulutusta! Koulutus oli erinomainen mahdollisuus kerrata vanhaa ja oppia uutta. Koulutuksessa opit keskeisimmät taidot modernista markkinoinnista ja saat soveltaa näitä taitoja yhteistyöyrityksessä, kertoo HubSpot Talent -koulutusohjelmaan osallistunut Janne Nieminen.
”Mitä et mittaa, et voi johtaa.” Suvia kiinnostavat markinnoinnissa erityisesti datan analysointi ja datalla johtaminen. Miten yritykset voivat tehdä tehokkaampia ratkaisuja? Vapaa-ajalla Suvin löytää usein joogamatolta ja sijoittaminen sekä matkustaminen ovat tämän projektinjohtajan & inbound-strategistin intohimoja.