Blogi | Sales Communications

7 vinkkiä: Hakukoneoptimointi ja sisältömarkkinointi

Kirjoittanut Jani Aaltonen | 3.9.2018 8:28

Digitaalisen markkinoinnin aallonharjalla surffaaminen vaatii aikamoista taiturointia. Ei riitä, että on perillä kaikista alalla vallitsevista trendeistä, vaan yrityksiä haastetaan jatkuvasti keksimään uudenlaisia keinoja markkinoida ja kommunikoida kuluttajan kanssa.

Muutoksen pyörityksessä voi olla välillä vaikea pysyä mukana, mutta mikään velho ei kuitenkaan tarvitse olla huomatakseen digitaalisen markkinoinnin tärkeimmiksi tärpeiksi hakukoneoptimoinnin ja sisältömarkkinoinnin. Tämän kirjoituksen tarkoituksena on kannustaa yrityksiä ottamaan digitaalisen markkinoinnin haasteet rohkeasti vastaan ja lähteä taltuttamaan seuraavaa hyökyaaltoa.

 

 

1. Laadukkaan sisällön nousu (vihdoinkin)

Edellisinä vuosina on valitettavasti nähty paljon täysin luokatonta sisältöä digitaalisessa ympäristössä. Onneksi tähän on tulossa pian muutos. Ja jos pitää valita yksi tämän hetken digitaalisen markkinoinnin trendeistä, niin olkoon se juurikin laadukkaaseen sisältöön panostaminen.

Verkossa törmää edelleen päivittäin huonosti rakennettuun sisältöön, joka aliarvioi kuluttajia ja yritysten päättäjiä. Yritysten panostaessa yhä enemmän sisältöön, on yllättävän helppoa unohtaa kuluttajan ja ammattilaisen näkökulma. Syy voi olla niinkin inhimillinen, kuin kärsivällisyyden puute. Laadukasta sisältöä pitää pystyä kehittämään ja luomaan ajan kanssa. Toisaalta, sosiaalisessa mediassa nopeus on kuitenkin valttia. Tämän päivän uutiset ovat huomenna jo vanhoja, joten reagointinopeus on tärkeää. Nopeus ei kuitenkaan saa ikinä korvata laatua.

Huonon sisällön räjähdysmäinen kasvu on arvatenkin luonnollista, sillä monille kotimaisille yrityksille sisältömarkkinointi on vielä varsin uudenlainen tapa tehdä markkinointia. On lohdullista ymmärtää, että oppimisprosessiin kuuluu myös epäonnistumiset. Ne, jotka oppivat virheistään julkaistuaan turhaa ja epäluotettavaa sisältöä, tulevat olemaan huomisen huipputekijöitä. Joten ei siis kannata jäädä tuleen makaamaan jos koet, että organisaatiosi on syyllistynyt keskinkertaisen sisällön julkaisuun. Sen sijaan kannattaa ottaa keskiöön uudenlainen yritysvastuun rakentaminen. Arvokasta sisältöä tehdään ammattilaisvoimin keskittymällä asiakkaan tarpeisiin, intohimoihin ja ongelmiin, unohtamatta järkevää sisältöstrategiaa ja aiheen asiantuntijoita. Sisältömarkkinoinnin oppiminen vie aikaa, mutta se on sen arvoista. Esimerkiksi yritykset, jotka bloggaavat säännöllisesti, keräävät 67% enemmän liidejä.

Huonon sisällön ja mainonnan takia ihmiset ovat yhä herkempiä blokkaamaan mainoksia. Huonosti toteutetut pop-up mainokset ja bannerit ärsyttävät kuluttajia. Ratkaisu tähänkin ongelmaan voi olla harkittujen sisältöjen, mainosten, chatbottien sekä Live Chatin rakentaminen. Mielivaltaisen kylmä toitotus ei toimi enää, vaan inbound-markkinoinnille tyypilliset tavat houkutella kuluttajaa lähemmäs mielenkiintoisella asiakasta palvelevalla sisällöllä uppoavat entistä paremmin.

 

Yksinkertaistettuna kaikille niille, ketkä haluavat kehittyä muutoksen mukana: käännä katse pois itsestäsi ja keskity asiakkaisiisi. Jos sisältösi on heille arvokasta, he kyllä tulevat lopulta luoksesi. Se, miten saat sisältösi näkymään kohderyhmällesi, on sitten toinen juttu. Apua tarjoaa ainakin SEO (search engine optimization) eli hakukoneoptimointi.

2. Hakukoneoptimoinnin tulevaisuus sosiaalisessa mediassa

Hakukoneoptimoinnissa on aika keskittyä muuhunkin, kuin pelkän Googlen tuijotteluun. Hakuja suoritetaan nimittäin yhä enenevässä määrin esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Hakukoneoptimointi tulisi ottaa siis myös huomioon esimerkiksi Facebookissa ja YouTubessa. Tämä trendi on tosin johtanut siihen, että sosiaalisessa mediassa näkyvyydestä täytyy olla valmis myös maksamaan yhä enemmän. Facebookin orgaaninen kattavuus on pienentynyt ja niin tulee käymään myös kaikissa muissa sosiaalisen median palveluissa. Itku ei kuitenkaan auta markkinoilla, sillä asiakkaat löytyvät tänä päivänä juurikin sosiaalisesta mediasta. Se, että maksat siitä, että he löytävät sisältösi myös Googlen ulkopuolella, on loppupeleissä varsin pieni hinta.

3. Google suosii mobiilioptimoituja sivustoja

Keväällä 2015 Google muutti algoritmiaan suosimaan mobiilioptimoituja sivustoja. Se palkitsee mobiililaitteilla hyvin toimivat sivut ja rankaisee sivuja, jotka eivät ole mobiiliystävällisiä eli responsiivisia. Hakukoneet siis arvioivat sivustoja niiden mobiiliystävällisyyden perusteella. Mobiilissa toimiviin sivuihin ei kannata panostaa kuitenkaan pelkästään hakukoneoptimoinnin takia, vaan optimointi parantaa olennaisesti myös käyttäjäkokemusta, kun verkkovierailijan ei tarvitse zoomailla edestakaisin pystyäkseen lukemaan sivujen sisältöä.

 

 

4. Datan valjastaminen digitaalisen markkinoinnin avuksi

Yrityksesi kannattaa kerätä dataa. Dataa on tarjolla hirvittävä määrä kaikesta mitä netissä tapahtuu. Keräämäällä dataa ja analysoimalla sitä, on helpompi tietää, mikä toimii digitaalisessa markkinoinnissa ja mikä taas ei. Dataan perustuva markkinointi on fiksua, sillä on luotettavampaa perustaa päätökset lukuihin ja statistiikkaan, kuin pelkkään mututuntumaan.

5. Videoiden nousu sisältömarkkinoinnin keskiöön

Videoiden käyttö sisältömarkkinoinnissa kasvaa jatkuvasti. Sisältömarkkinointiyritys Brandanew arvioi, että vuoteen 2017 mennessä 74% netin käytöstä tapahtuu videosisällöissä. Erityisesti lyhyiden videoiden tarinankerronta kehittyy ja lisäksi reaaliaikaisten videoiden käyttö monipuolistuu. Myös Facebookissa on nykyisin mahdollista streamata suoria videolähetyksiä. On kuitenkin tärkeää, niin kuin kaikessa, ettei ala tekemään videoita vain trendikkyyden vuoksi. Myös videotuotannossa on syytä panostaa suunnitelmallisuuteen ja kattavan sisältöstrategian luontiin. On huolestuttavaa, että vain 29% yrityksistä löytyy dokumentoitu sisältöstrategia.

 

6. Sisältöjen monipuolistuminen

Lyhyiden videoiden ja nopeasti sulatettavien sisältöjen lisäksi kuluttajissa on herännyt tarve saada digitaaliseen ympäristöön laajempia sisältöjä, joiden kanssa voi kuluttaa aikaa. Sisällöt, jotka haastavat kuluttajaa ajattelemaan kasvattavat suosiotaan jatkuvasti. Tarinallisuuden merkitys ei ole vähentynyt markkinoinnissa. Tämä tulee pitää mielessä kaiken mittaisissa ja tyyppisissä sisällöissä.

Koska alati suosiotaan kasvattavassa inbound-markkinoinnissa kaikki lähtee kuluttajasta, myös interaktiivisten sisältöjen merkitys on kasvussa. Interaktiivinen sisältö on siis sellaista sisältöä, joka osallistaa käyttäjiä. Esimerkiksi pelit, testit ja lomakkeet ovat interaktiivisia sisältöjä. Webinaarimme Kuinka laadullistat liidejä ja osallistat asiakkaitasi käsittelee aihetta syvällisemmin.


7. Pettymys sisältömarkkinoinnin vääriin käytäntöihin

Yhdeksi sisältömarkkinoinnin trendiksi voisi myös nostaa pettymyksen, jonka monet tulevat karvaasti kokemaan väärien odotusten ja käytäntöjen takia. Sisältömarkkinointi ei ole sitä, että yritys jatkaa itsestään ja tuotteistaan kertomista vain hiukan uudella tavalla. Tällöin ei edelleenkään tarjota asiakkaille syytä kiinnostua yrityksen tuottamista sisällöistä. Onnistunut sisällöntuotanto tarkoittaa koko vanhanaikaisen mainonnan kääntämistä päälaelleen. Kuluttajaa ei kannata aliarvioida mairein sanakääntein väritetyillä ontoilla sisällöillä. Sisällöntuotanto on rankkaa puuhaa. Se vie aikaa ja vaatii tekijältä sitoutumista.

Sisältömarkkinointi on, kuten Salescommin mottokin kuuluu: no fancy bulls*!t, just facts and hard work.