Kun potentiaalinen asiakas etsii Googlesta tietoa haluamastaan asiasta ja päätyy verkkosivuillesi, ensivaikutelma syntyy välittömästi. Jos sivut ovat sekavat ja vaikeasti navigoitavat, kävijä todennäköisesti siirtyy muualle, eikä palaa jatkossakaan sivustolle. Ammattimaisesti rakennetut ja hyvää sisältöä sisältävät verkkosivut herättävät luottamusta. Hyvät nettisivut tunnistaa myös siitä, että ne generoivat laadukkaita liidejä myynnille.
Mitä asioita täytyy ottaa huomioon, kun suunnittelet yrityksesi verkkosivuston uudistamista? Mitkä ovat yleisimmät sudenkuopat ja kuinka välttää ne? Haastattelin Sales Communicationsin UI/UX Designeria Elina Hurttaa, Inbound Technology Manageria ja Project Directoria, Mika Ahosta sekä Master Overlord of Technologya, Joni Laukkosta verkkosivu-uudistuksessa huomioitavista asioista. Lopussa on yhteenveto vinkeistä.
Elina: Tyypillinen haaste on, että asiakkaat heräävät uudistustarpeeseen liian myöhään, jolloin saatetaan tehdä hätiköityjä ratkaisuja. Uudistusprosessille on tärkeää raivata aikaa ja määritellä etenemisvaiheet tarkkaan. Hyvä tapa lähteä liikkeelle on järjestää workshoppeja ja sprinttejä tiimin voimin, jolloin prosessia päästään viemään jouhevasti eteenpäin. Monesti yritykset haluavat valmiit verkkosivut, jonka jälkeen jatkokehitys sivuutetaan. Fiksuinta olisi luoda verkkosivut osissa ja tehdä jatkuvaa kehitystyötä. Toinen haaste on liian innokas suunnittelu. On hyvä keskittyä olennaiseen ja muistaa se, että sivustoa voidaan päivittää myös myöhemmin itse eikä tällöin tarvitse ottaa yhteyttä devaajiin.
Kaikkea ei ole pakko saada heti valmiiksi, vaan verkkosivut voivat elää prosessin aikana. Panikointi ja hätiköinti ei kannata. Tärkeää on huolehtia myös siitä, että kommunikaatio tiimin ja asiakkaan välillä toimii, jolloin kaikki tietävät, missä mennään.
Joni: Internet ei ole koskaan valmis, käynnistä projekti realistisella aikataululla. Älä rakenna pyörää myöskään uudestaan, vaan käy läpi nykyiset kotisivut ja pidä tallessa toimivat ratkaisut ja sisällöt. Ymmärrä mitä asiakkaasi haluavat saada sivustoltasi ja pyri tarjoamaan heille sitä. Analysoi kilpailijat, löytyykö jokin yhteinen tekijä, mitä kaikki muut tarjoavat, mutta itse olet ehkä sivuttanut. Asetetut tavoitteet pistävät kaikki pelaamaan samaan maaliin.
Mika: Verkkosivujen uudistuksen tavoitteet eivät välttämättä ole kirkkaina yrityksen henkilöstön mielessä. Ilman niitä tekeminen ei ole kovin fokusoitua, eikä lopputulos ole paras mahdollinen. Heti alussa täytyy määrittää, miksi uudistus tehdään ja mitä sillä halutaan saavuttaa.
Joskus haasteita tuottaa myös se, että projektin alussa ei ole määritelty selkeästi rooleja yrityksen sisällä. Jos rooleja ei määritetä, tulee paljon sekaannuksia ja aikaa menee hukkaan. Sen vuoksi roolien määrittäminen heti alussa on tärkeää. Toisinaan yrityksen sisällä ei myöskään osata resursoida tarpeeksi aikaa, esimerkiksi sisällölle tai niiden viemiseen sivustolle. Jotta projekti sujuisi mahdollisimman hyvin, täytyy resursoida projektiin riittävästi aikaa.
Elina: On tärkeää huomioida, mikä on oleellista ja tarkoituksenmukaista, ja mikä voidaan jättää pois. Kun jotain poistaa, jäljelle jäävät asiat ja elementit saavat suuremman huomion. On tehtävä valintoja ja karsintaa. Jotta kustannukset eivät tule yllätyksenä, on hyvä sopia myös korjauskierrosten määrä etukäteen. Jotta saadaan parhaat mahdolliset verkkosivut yritykselle, designissa on hyvä pitää mielessä, ettei sivuista tehdä järjetöntä ilotulitusta hienoilla tehokeinoilla ja unohdeta sivun päätavoitetta eli asiakkaan palvelemista. On pidettävä mielessä käyttäjäkokemus, jotta viesti ja sivujen sisältö ovat helposti sisäistettävissä, ja käyttäjän on helppo navigoida ja löytää häntä kiinnostavia asioita. Me suunnittelemme sivut viesti edellä, eli ensin tulee sisällöt ja tämän ympärille rakennetaan design. Eli niin, että design tukee viestiä, eikä hukuta sitä visuaalisen pläjäyksen alle.
Joni: Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja suunnittelu tulee tehdä aina sisältö ensin -ajattelulla, näin pysytään paremmin aikatauluissa ja haluttu sisältö saadaan parhaiten esiin. Kannattaa huomioida myös se, että verkkosivujen hinta voi kasvaa hyvinkin nopeasti, jos ideoidaan koko ajan uusia juttuja. MVP-malli on monesti paljon parempi lähestymistapa. Sivustoa voi aina jatkokehittää. Uudistusta suunniteltaessa on hyvä myös miettiä, onko yrityksessä joitakin järjestelmiä, joita täytyy integroida esimerkiksi HubSpotin CRM:ään.
Mika: Kuten aiemmin totesin, hyvin määritellyt tavoitteet ovat paras lähtökohta. Huolellisen määrittelyn avulla jokainen vaihe on helpompaa suunnitella ja toteuttaa.
Lue myös verkkosivujen ketterästä kehityksestä.
Elina: Uudistuksessa ei kannata korjata asiaa, joka ei ole rikki tai kadottaa sivustolla hyvin toimivia ominaisuuksia. Liiallista hosumista ja kiirettä kannattaa välttää. Parempi tehdä pohjatyö kunnolla ja pitää mielessä, että muutokset voivat viedä aikaa.
Joni: Älä tee verkkosivustoa koskaan itsellesi, vaan mieti, mitä asiakkaasi haluavat saada irti sivustostasi. Pyri täyttämään nuo toiveet. Asiakkaasi ei ole kiinnostunut sinusta vaan siitä kuinka sinä voit auttaa häntä.
Mika: Älä oleta, että kun verkkosivu-uudistus tehdään, yrityksesi sivut ovat täysin valmiit. Verkkosivu-uudistus on jatkuvaa analysointia ja kehitystä sprinteissä.
Aikatauluun vaikuttaa vedoskierrosten määrä kussakin vaiheessa. Kun asiat suunnitellaan ja tehdään oikeassa järjestyksessä tavoitteellisesti, ei myöskään prosessin vaiheissa tule niin todennäköisesti tyhjäkäyntiä.
Esimerkki työjärjestyksestä:
Tarkastele sivustoasi: Mistä asioista pidät ja mistä et? Mikä toimii ja mikä ei? Benchmarkkaa mielestäsi toimivia sivustoja ja ideoikaa tiimissä niiden pohjalta uusia verkkosivujanne.
Tutustu verkkosivujesi analytiikkaan, jos mahdollista. On tärkeä tietää, mikä sivustolla toimii ja mikä ei. Hyvä tapa selvittää asiaa analytiikan seuraamisen lisäksi, on pyytää palautetta koehenkilöiltä tai käyttäjiltä. He osaavat katsoa sivustoa ulkopuolisen silmin, ja huomata kehitettävät asiat sekä mahdolliset puutteet.
Liian tiukat ja epärealistiset aikataulut aiheuttavat turhaa stressiä. Ole siis realistinen aikataulujen ja yrityksesi resurssien kanssa.
Uudistuksessa on tärkeää pitää huoli siitä, että saavutettu hakukonenäkyvyys säilytetään, ja että tarvittavat redirectit tehdään huolellisesti.
Verkkosivu-uudistus on investointi, jotta yrityksesi pääsee tavoitteisiinsa. Verkkosivut ovat jatkuvaa kehitystä – ole valmis sitoutumaan niihin ja kehittämään niitä myös jatkossa, jotta ne palvelevat tavoitteitasi parhaiten.