Statistiikkojen perusteella on siis turha yrittää väittää, että yritysten ei enää kannattaisi panostaa sähköpostimarkkinointiin. Varsinkin, kun nykyisin sähköpostin voi helposti tarkistaa älypuhelimella useaan otteeseen päivän aikana ja puhelin kulkee mukanamme kaikkialle.
Näiden vinkkien avulla voit parantaa ja tehostaa B2B-yrityksesi sähköpostimarkkinointia entisestään.
Kysy aina uutta sähköpostia luodessasi, lisääkö se arvoa vai pyytääkö se vain sitä. Sähköpostin tavoite pitäisi olla selvillä jo ennen sen luontia. Haluatko kasvattaa liidien määrää, kysyä palautetta, antaa neuvoja vai tiedottaa jostakin tärkeästä? Markkinoijista yli puolet sanovat sitouttamisen olevan sähköpostimarkkinoinnin tärkein tavoite. Sähköpostin lähettäminen vain mainostamisen kannalta, valtavalla volyymilla ilman sen suurempaa suunnitelmallisuutta voi nopeasti antaa spämmääjän eli roskapostin levittäjän maineen. Asiaan on syytä suhtautua vakavasti, sillä päämäärätön ja mielivaltainen toiminta voi vaikuttaa yrityksen maineeseen negatiivisesti.
Muista yksityisyys ja tietosuoja. Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton mukaan B2B-sähköpostimarkkinoinnin täytyy aina perustua tunnistetun yrityshenkilön sähköpostisoitteeseen. Viestien muiden vastaanottajien sähköpostiosoitteet eivät saa näkyä vastaanottajille. Lisäksi sinulla täytyy aina olla lupa lähettää markkinointiin tarkoitettua sähköpostia. Ostettujen listojen käyttö sähköpostimarkkinoinnissa ei ole inbound-metodologian oppien mukaista: niihin perustuva sähköpostimarkkinointi on tehotonta ja yrityksen voimavarojen tuhlaamista. Jos et tiedä listan kontaktien alkuperää, lähetyslista ei välttämättä ole luotettava.
Sähköpostitse markkinoivalla yrityksellä on aina vastuu sähköpostimarkkinointinsa kokonaisuuden eri osista, kuten kieltojen hallinnoinnista, viestien sisällöstä ja osoitelähdemerkinnöistä. Samaten B2B-sähköpostimarkkinoinnin kaikissa vaiheissa on hyvä muistaa, että kysymys on lainsäädännön kattamasta toiminta-alueesta, joka asettaa vaatimuksia tietosuojan ja tietoturvan toteuttamiselle. On parempi pelata sääntöjen mukaan, kuin ottaa riskejä ja katua myöhemmin vastuutonta toimintaa(Lue myös blogi GDPR:n vaikutuksesta sähköpostimarkkinointiin)
Saman markkinointisähköpostin lähettäminen jokaiselle osoitelistassa olevalle kontaktille ei ole hyvä idea. Lähettämällä väärän sähköpostin väärälle segmentille saatat menettää kohderyhmän luottamuksen. Segmentoi aina asiakastietokantasi ja pidä se päivitettynä. 51 % markkinoijista pitää sähköpostien kontaktilistan pitämistä ajan tasalla ja laadukkaana suurimpana menestyksekkään sähköpostimarkkinoinnin haasteena. Segmentoi osoitelistat perustuen siihen, mitä tietoja vastaanottajista on jo ennestään olemassa. Mailchimpin mukaan hyvin kohdennetuilla B2B-sähköposteilla on yli 14 % korkeampi avausprosentti, kuin segementoimattomilla viesteillä.
Sähköposti kannattaa aina pyrkiä lähettämään henkilön nimissä – ei yrityksen. Huomioi kuitenkin, että useat ihmiset suhtautuvat tuntemattomilta tuleviin maileihin kriittisesti. Tämä johtuu mm. roskapostin räjähdysmäisestä kasvusta viime vuosina. Lähetä viestit aina vastaanottajalle tutulla nimellä. Käyttämällä personointia sähköpostissa, otsikko mukaan lukien, lisäät sähköpostin menestymisen mahdollisuuksia. Mutta tee personointi maltilla, sillä liiallinen personointi voi vaikuttaa ahdistavalta. Mieti myös mistä osoitteesta lähetät viestin. Käytä sellaista, joka käy asiakkaalle järkeen tämän lukiessa viestiä.
Ulkoasun avulla sähköpostin sisältö pääsee oikeuksiinsa, ja viesti välittyy lukijalle vaivattomasti. On hyvä linjata yrityksen sähköpostien design yrityksen yleisen ilmeen mukaiseksi. Ulkoasun ja sisällön yhteistyö korostuu nykyaikana, sillä sähköpostit eivät taistele enää vain keskenään postilaatikon herruudesta, vaan vastassa on koko internet, joka alati vetää lukijan mielenkiintoa toisaalle. Huomaa myös, että huippuunsa tyylitellyn sähköpostin sijaan täysin tavallinen plain text -viesti saattaa tietyissä tapauksissa toimia paremmin.
Toisin kuin kuluttajapuolella, B2B-sähköposteihin ei kannata laittaa liikaa kuvia. Yleisesti mitä enemmän kuvia, sitä vähemmän myös kyseiset sähköpostit saavat klikkauksia. Myös personoidulla sisällöllä on vaikutusta. Personoitujen viestin klikkausaste oli 17,6 %, kun taas personoimattomien oli 11.4%. Pysyttäydy myös vain yhdessä CTA:ssa per sähköposti. Poikkeuksena sääntöön toimivat uutiskirjeet, joissa on usein monta tarinaa ja CTA-painiketta.
Mobiiliresponsiivisuutta ei myöskään kannata enää vähätellä vuonna 2017. Kaksi kolmasosaa sähköposteista avataan joko älypuhelimilla tai tableteilla. Myös eri sähköpostiohjelmat näyttävät sähköpostin hieman eri tavalla, joka täytyy ottaa huomioon. Varmista aina, että sähköpostistasi on olemassa myös plain text -versio.
Yleisimmät ongelmat sähköpostimarkkinoinnissa ovat viestin tehottomuus ja väärä ajankohta. HubSpotin mukaan sähköpostien parhaimmat avausmäärät saadaan klo 11.00, eli hiukan ennen lounastaukoa. Iltaisin klo 17.00 - 22.00 jopa 66 % saattaa peruuttaa sähköpostin tilauksen. 86 % kuluttajista haluaisi saada yrityssähköpostia kerran kuukaudessa ja vain 15 % toivoisi päivittäistä viestintää. Jopa 78 % on sanonut peruuttaneensa sähköpostimarkkinoinnin, koska yritys lähetti viestejä liian usein. Lähetätkö viestejä liian harvoin, liian usein, väärään aikaan tai ehkä niiden sisältö ei ole segmentille relevanttia? Muuttamalla ja testaamalla eri ajankohtia ja lähetysmääriä opit tietämään, koska on paras aika lähettää yrityksesi liiketoiminnan kannalta tärkeitä sähköposteja.
Valtaosa markkinoijista ei optimoi B2B-sähköpostejaan. Optimoinnin avulla voit selvittää, miten hyvin tai huonosti lähettämäsi viestit toimivat. Voit perustaa tulevaisuuden päätökset olemassa olevaan dataan, etkä arvailuun. 15 % markkinoijista kertoo, ettei heidän yrityksessään järjestelmällisesti tarkkailla sähköpostien avausmääriä tai klikkauksia. Samaten vain 23 % on integroinut sähköpostinsa ja sivustonsa, jotta voidaan seurata, mitä tapahtuu sen jälkeen kun sähköpostissa olevaa linkkiä on klikattu.