Kuuntele blogi
Siinä vaiheessa kun myyjä tarttuu puhelimeen, hän on jo kontaktoinut liidin sosiaalisessa mediassa. Kaupat klousautuvat helpommin sellaisen asiakkaan kanssa, jonka kanssa ollaan jo tehty sinunkaupat ja jonka tarpeet ovat tiedossa, kuin sellaisen, josta emme tiedä etukäteen yhtään mitään, ja jonka kontaktoimme ensimmäistä kertaa.
Sosiaalinen media on hyvä kanava yritysmielikuvan ja uskottavuuden rakentamiseen. Huomionarvoista kuitenkin on, että sometilien on todella oltava aktiivisia, muuten vaikutus saattaa olla täysin päinvastainen. Puolen tunnin Twitter-aktiivisuus työpäivän alkuun takaa tehokkaasti tilin aktiivisuuden ja vielä parempiin tuloksiin pääsee toimivalla sosiaalisen median julkaisustrategialla (linkki somestrategia blogiin, ei vielä julkaistu).
Sosiaalisen median läsnäoloa rakennetaan paitsi vastailemalla aktiivisesti asiakkaiden kysymyksiin ja kommentteihin, myös seuraamalla asiakkaita ja heitä kiinnostavia asioita sekä jakamalla itse esimerkiksi asiakkaitasi kiinnostavia blogiartikkeleita ja muita sisältöjä. Asiakas, jolla on kaksi yritystä vaihtoehtoina, valitsee todennäköisimmin sen, joka on myös aktiivisesti läsnä sosiaalisessa mediassa.
Esimerkiksi Twitterin laajennettu hakutyökalu antaa mahdollisuuden etsiä viestejä niissä esiintyvien sanojen mukaan. Näin voit löytää viestejä, jossa tuotteesi, palvelusi, tai vaikkapa yrityksesi mainitaan. Myös Linkedinin laajennetulla haulla voi saada prospektoinnin kannalta mielenkiintoisia tuloksia.
Liidien generointi sosiaalisen median avulla käy sisältöjen kautta. Sosiaalinen media on erinomainen väline liidien generointiin, mutta tarvitset laadukkaita omia sisältöjä, jotta potentiaaliset asiakkaat tarttuisivat jakamaasi materiaaliin ja ohjautuisivat kotisivuillesi.
Kun kotisivujesi konversioprosessi on kunnossa, pääset tarttumaan sosiaalisen median kautta sivuillesi ohjautuvia vierailijoita hihasta ja tiedät, kenelle seuraavan myyntipuhelusi soitat.
Janilla on yli 20 vuoden kokemus asiakasyritysten myynnin kasvattamisesta. Hän on erikoistunut inbound-markkinointiin, myyntiin, konvertoimaan verkkovierailijoista myyntiliidejä sekä siihen, miten tehdään myyntiä niin, että ihmiset todella ostavat. Jani on merkittävä sosiaalisen median tekijä markkinoinnin ja myynnin parissa. Hänen suosituimmat kanavansa ovat podcastit KasvuPodcast, Lead & Trust, Myyntikanava ja Suoraa puhetta.