Kuuntele blogi
Verkkosivujen hakukoneoptimointi on elintärkeää, jotta asiakkaasi löytävät sinut verkosta; jos tarkkailet yrityksesi verkkosivujen trafiikkia, huomaat luultavasti, että jopa noin kolmannes siitä laskeutuu sivullesi luonnollisen haun kautta.
Kun hakujen syklit kiihtyvät, tarkoittaa se sitä, että myös sinun on kiihdytettävä tahtia. Jos et kisaa paikoista hakukonetuloksissa, et ole siellä laisinkaan. Tutkimusten mukaan noin 70 prosenttia klikeistä jakaantuu hakutuloksen viidelle parhaalle tulokselle. Lopuille jää vain jämät, ne jotka eivät saaneet viidestä ensimmäisestä linkistä vastausta kysymykseensä.
Hakukoneoptimointi ei kuitenkaan ole pelkkää Googlea, eikä verkkosivujesi sijoitus parane pelkästään syöttämällä avainsanoja otsikoihin ja metatekstiin. Esimerkiksi sosiaalisen median alustat, kuten Youtube ja Facebook, ovat nekin tätä nykyä tärkeitä hakukoneita.
Hakukoneet mittaavat myös sisältösi suosiota sosiaalisessa mediassa. Poissaoloista siis rankaistaan. Löydettävyys ja hakukoneoptimointi ovat itse asiassa huomattavasti laajempia, koko markkinoinnin läpileikkaavia asioita.
Perinteinen hakukoneoptimointi eli omaa elämäänsä jossain digikumppanin tiedostojen joukossa, irrallaan muusta markkinoinnista. Koko markkinointi pohjautuu perinteisessä mallissa niin sanotulle Franken-systeemille; markkinoinnin jokainen osa-alue ja apuna käytettävät järjestelmät koostuvat erillisistä, irrallisista palasista, jotka on jotenkuten kursittu kasaan.
Kumppaneita on useita, on viestintätoimistoa, mainostoimistoa, käytetään Adwordsia ja hyödynnetään CRM-järjestelmää. Verkkosivuja kyllä optimoidaan, mutta sitä tehdään omassa lokerossaan metatekstien parissa puuhastellen. Analytiikasta saatava data hajaantuu, eikä SEO jalkaudu käytäntöön markkinoinnin jokaiselle osa-alueelle.
Mitä siis tehdä tällaisessa tilanteessa? Todeta, että hakukoneoptimoinnin tulisi olla kiinteä osa markinoinnin prosesseja. Sen tulisi jalkautua kaikkeen sisällöntuotantoon, ja sisällöntuotannon ja mainonnan tehtävänä tulisi olla vastausten antaminen ihmisten hakukoneille esittämiin kysymyksiin - sillä valtaosa kuluttajista ja asiakkasta on verkossa.
Google julkaisi taannoin uuden version algoritmistään. Penguin 4.0 rankaisee edeltäjäänsä herkemmin muun muassa ylioptimoinnista, ja arvottaa sivujasi yhä enemmän niiden merkityksellisyyden, käyttäjäkokemuksen ja liikenteen laadun perusteella. Pingviini siis sparraa yhä laadukkaampaan sisällöntuotantoon.
Ole siis vastaus tulevien asiakkaidesi nykyhetken haasteisiin ja kysymyksiin. Tarkista myynnin lähtevät viestit, printtaa ne työpöydälle ja aloita seulonta; mitä aiheita asiakkaiden kysymykset koskevat? Mitä vastauksia niihin annetaan? Jaa viestit pinoihin aihepiireittäin, ja aloita blogiartikkeliesi laatiminen korkeimmasta pinosta – sen aihepiirin kysymykset polttelevat eniten asiakkaidesi mieltä ja niitä he todennäköisesti kirjoittavat myös hakukoneen kysymyskenttään.
Tarkkaile säännöllisin väliajoin SERPiä, eli search engine result pageasi. Myös sosiaalista mediaa on hyvä haistella ja tutkia, missä ja kuinka paljon sisältöjäsi siellä jaellaan. Penguin 4.0 arvottaa some-menestyksen lisäksi myös sitä, mistä verkkosivuliikenteesi tulee ja kuinka laadukasta se on - ja rankaisee, mikäli yrität huijata keinotekoisesti lisäämällä linkityksiä.
Globaalisti noin 80 prosenttia hakukoneiden käyttäjistä tekee hakuja mobiililaitteella ja noin 27 prosenttia käyttäjistä hakee verkosta ainoastaan älypuhelimella. Tutkimusten mukaan globaalisti myös noin kymmenen prosenttia hauista suoritetaan nykyään puhehaun kautta. Uusi algoritmi antaa pisteitä hyvästä käyttäjäkokemuksesta mobiilissa. Googlen AMP eli Accelerated Mobile Page -projekti pyrkii parantamaan käyttäjäkokemusta nimenomaan mobiilisivustoilla. Jos et vielä ole mobiilissa, tee se siis nyt.
Muun muassa Website Grader tarjoaa ilmaiseksi verkkosivujen analyysin, jonka avulla selvität, missä kohtaa menet verkkosivujesi optimoinnin kanssa. Analyysi tarjoaa neljä kohtaa:
Muista kuunnella myös sosiaalista mediaa. Hanki analytiikkatyökalu, jonka avulla pystyt analysoimaan menestystäsi sosiaalisessa mediassa esimerkiksi some-postausten aihepiirien ja otsikoiden perusteella. Sellaisia sisältöjä, jotka ovat keränneet eniten tykkäyksiä tai klikkauksia, kannattaa tuottaa lisää, ja jättää sellaiset pois, jotka eivät someyleisöjä kiinnosta. Yleisiä sosiaalisen median ja verkon trendejä voi käydä haistelemassa muun muassa Google Trendsissä, sosiaalisen median ryhmissä tai keskustelupalstoilla.
Dataa kannattaa kerätä verkkosivujesi liikenteen lähteistä, jotta olet perillä siitä, mistä verkkosivuvierailijasi sinut löytävät. Ilmainen Lead-in tarjoaa koodin ja alustan, joka kertoo, mistä ihmiset sivuillesi surffaavat. Kiinnitä erityistä huomiota luonnollisen haun kautta tulleiden osuuteen kokonaisliikenteessä - se kertoo myös osaltaan tarinaa löydettävyydestäsi hakukoneissa.
Semrush kertoo sijoituksestasi kisassa avainsanoista. Syötä applikaatioon yrityksesi liiketoiminnan ja asiakkaittesi tavoittamisen kannalta tärkeät hakusanat, ja katso, missä kohtaa hakutuloksissa menet. Etsi niin sanotut must-win-avainsanat, joiden hauissa sinun on oltava kärkisijoilla. Etsi myös sellaiset sanat, joissa hätyyttelet jo huippua, ja joissa valtaat kärjen helposti tekemällä strategista optimointia ja lisäämällä sisällöntuotantoa näiden avainsanojen ympärillä.
Tee yrityksestäsi Wikipedia-sivu. Wikipedia on internetin maailmassa erittäin arvostettu sivusto - yrityksestäsi kertova sivu verkon tietosanakirjassa antaa sinulle hakukonenäkyvyyden lisäksi linkkauksen sivustollesi, arvokkaasta lähteestä, mikä edelleen tukee nousuasi tuloksissa.
Uusi algoritmi Penguin on hyvin nopea, joten mitä tahansa teetkin, tuloksetkin näkyvät nopeasti. Tulevaisuuteen katsovan yrityksen verkkosivut ovat kuin yrityksen asiakaslehti - media ja foorumi siinä missä mikä tahansa muukin tiedonvälityskanava. Sivuja on syytä siis kohdella sellaisena, ja sisällöntuotanto onkin verkkosivujesi ratkaiseva menestystekijä.
Tuota siis laadukasta sisältöä, sellaista, joka vastaa asiakkaasi kysymyksiin ja verkkosivuvierailijasi Google-hakuihin. Tee sisällöntuotannollesi selkeä strategia, ja etsi analytiikkatyökalujen avulla sellaiset avainsanat, joiden hauissa haluat ehdottomasti voittaa kilpailun, ja joiden ympärille voit tuottaa sisältöä. Panosta etenkin videotuotantoon - ja tarkkaile myös Googlen videohakujen tuloksia, joissa voit laadukasta sisältöä tuottamalla tavoitella kärkipaikkoja.
Älä kuitenkaan ylioptimoi, ja muista ennen kaikkea asiakas - silloin kun etsit parempaa sijoitusta avainsanojen hauisssa ja etenkin silloin kun tuotat sisältöä. Se, mitä asiakas etsii ja millä termillä, ja se, miten sinä pystyt siihen vastaamaan, ratkaisee menestyksesi. Tuota ennen kaikkea merkityksellistä, luettavaa, katsottavaa, kiinnostavaa ja viihdyttävää sisältöä, jota ihmiset haluavat kuluttaa ja jakaa omassa sosiaalisessa verkostossaan.
Janilla on yli 20 vuoden kokemus asiakasyritysten myynnin kasvattamisesta. Hän on erikoistunut inbound-markkinointiin, myyntiin, konvertoimaan verkkovierailijoista myyntiliidejä sekä siihen, miten tehdään myyntiä niin, että ihmiset todella ostavat. Jani on merkittävä sosiaalisen median tekijä markkinoinnin ja myynnin parissa. Hänen suosituimmat kanavansa ovat podcastit KasvuPodcast, Lead & Trust, Myyntikanava ja Suoraa puhetta.