Kuuntele blogi
Niin, aluksi kannattaa tehdä itselleen selväksi mitä hakusanoilla tarkoitetaan. Ei ole ollenkaan liioiteltua sanoa, että ne ratkaisevat sivuston kävijöiden määrän. Yksinkertaisuudessaan ne ovat yksittäisiä sanoja tai lausahduksia, joilla oletat ihmisten hakevan sinuun liittyviä palveluita tai tuotteita.
Oikeiden hakusanojen määrittämiseen on erilaisia keinoja. Ennen hakukoneisiin syötettiin vain yksittäisiä sanoja ja se pyrki löytämään sivun, josta löytyi vastaavat hakusanat. Tänä päivänä meininki on erilaista. Hyvänä esimerkkinä toimii Google, joka on oppinut ymmärtämään tekstin kontekstia. Se siis ymmärtää käyttäjän tarkoituksen ja haun asiayhteyden. Syy on se, että se haluaa tarjota todellisia ja sisältörikkaita tuloksia käyttäjilleen. Tämä toiminto on nimeltään semanttinen haku. Sen ymmärtäminen on hakusanojen takia tärkeää, koska sen jälkeen pystyt kehittämään omaa hakusanatutkimustasi. Haut eivät siis perustu enää tiettyihin avainsanoihin, joiden avulla haetaan vastauksia
Hakusanatutkimukset ovat elintärkeitä tapoja määrittää oman yrityksen oikeat hakusanat. Ilman hakusanatutkimusta sivustoa ei voida optimoida. Vaikka kunnolliseen tutkimukseen voi mennä paljon aikaa, on se silti suhteellisen helppoa. Vaikeinta prosessissa on ehkä löytää juuri ne osuvimmat hakusanat, jossa ei ole eniten kilpailua. Laaja työ hakusanatutkimuksen parissa kannattaa, sillä sivujen optimoinnin eteen ei sen jälkeen tarvita läheskään yhtä verta, hikeä tai kyyneliä.
Tutki ostajapersooniasi. Selvitä miten he etsivät tietoa, mitä sanoja he käyttävät ja millaisella kielellä. Tällä kaikella on merkitystä, eikä vain hakusanatutkimuksissasi vaan sisältöstrategiassasi ja todennäköisesti myös bisnesstrategiassasi. Oikeasti. Tätä ei vain voi painottaa liikaa: Tunne. Ihanteelliset. Asiakkaasi. Eli. Ostajapersoonasi. Ostajapersoonat täytyy pitää mielessä aina kun luot sisältöä ja kun optimoit sen. Miten muuten voit tietää ketä sisältösi kiinnostaa ja kuinka he löytävät sen? Selvitettäessä vastauksia kysymyksiin ostajapersoonistasi saat jo kasapäin ideoita hakusanoihin ja sisällön aiheiksi. Listaa ne.
Ostajan matka on aivan yhtä tärkeä kuin ostajapersoonasi tunteminen. Jokaisella persoonallasi on omanlaisensa tapa lähestyä ongelmaansa, johon he etsivät ratkaisua. Todennäköisesti he etsivät eri tavalla tietoa ja käyttävät erilaista kieltä. He liikkuvat ostajan matkalla eri tahdissa ja ovat matkalla eri vaiheissa (tietoiseksi tuleminen – harkinta – päätöksen teko). He kysyvät erilaisia kysymyksiä eri vaiheissa matkaa, heillä on erilaisia ongelmia, erilaisia kipupisteitä ja erilaisia toiveita. Kartoittamalla ostajan matkan pystyt varmistamaan, että saat heidät kaikki jokaisessa vaiheessa löytämään tarjouksesi ja ratkaisun ongelmiin. Nämäkin ovat hakusanoja, joita kannattaa käyttää. Listaa nekin.
Ostajan matkan ja ostajapersoonien selvityksen jälkeen potentiaalisia sanoja on kertynyt toivottavasti jo mukavasti pohjautuen heidän tavoitteisiinsa, ongelmiinsa, kipupisteisiinsä ja kysymyksiin, mitä he kysyvät missäkin vaiheessa ostajan matkaansa. Jo laatimasi listan pohjalta on hyvä vaikka työryhmän sisällä keksiä lisää aiheeseen liittyviä hakusanoja. Hyvä vinkki on pitää jo valmiit sanat esillä, jotta niitä voi silmäillä ja tarkastella ideoinnin lomassa.
Hakusanoja on hyvä keksiä monia, jopa satoja. Äläkä unohda pitkän hännän hakusanoja (long-tail keywords), eli avainsanojen yhdistelmiä ja hakusanalausekkeita. Nämä ovat 3-5 sanan yhdistelmiä, joiden avulla voit hakea tarkempia tuloksia hakukoneista. Harvemmin sitä kukaan hakee pelkästään haulla: ”kengät”, useimmiten haku on lähempänä: ”punaiset nahkaiset cowboy bootsit”. Pitkän hännän hakusanoilla on keskeinen merkitys, sillä niiden avulla on helpompi löytää potentiaalisimmat asiakkaat, eikä kilpailu hakukoneiden kärkisijoista ei ole niin kovaa. Sitä paitsi, hakusanan ollessa tarkka on hakija todennäköisemmin etsimässä juuri niitä tuotteita tai palveluita, mitä tarjoat.
Vaikeimmat ja kilpailluimmat hakusanat vaativat työtunteja ja hyvän hakukoneoptimointibudjetin onnistuakseen. Eritoten alkutaipaleella on hyvä käyttää monipuolisesti niin yksinkertaisia hakusanoja, kuin myös avainsanojen yhdistelmiä. Jos sisältöä on vielä vähän, perushakusanoilla on vaikea sijoittua kovin korkealle hakukoneiden listauksissa. Ensiksi pitää rakentaa luottamusta, ennen kuin voi liittyä taisteluun orgaanisen haun kärkisijoista isojen nimien kanssa, jotka ovat tuottaneet samankaltaista sisältöä kanssasi jo vuosia.
Jos hakusanojen luova osuus, eli niiden keksiminen, tuottaa silti ongelmia näiden kolmen vaiheen jälkeen, on olemassa hyviä apuvälineitä, joiden avulla voit rikastuttaa hakusana-arsenaaliasi. Netti on niitä pullollaan. Toinen vinkki on leikkiä salapoliisia ja tutkia, mitä sanoja kilpailijasi käyttävät.
Tärkein tärppi viimeiseksi. On hyvä keskittyä yhteen hakusanaan ja sitä ympäröiviin aiheisiin. Tällä tavalla hakukoneet löytävät sinut yhtä useammin ja alkavat pitää sinua aiheen eksperttinä. Valtaa siis hakulistojen kärjet yksi hakusana kerrallaan. Ei maailmaakaan luotu yhdessä päivässä. Menestys vie aikaa, mutta se on sen arvoista.
Janilla on yli 20 vuoden kokemus asiakasyritysten myynnin kasvattamisesta. Hän on erikoistunut inbound-markkinointiin, myyntiin, konvertoimaan verkkovierailijoista myyntiliidejä sekä siihen, miten tehdään myyntiä niin, että ihmiset todella ostavat. Jani on merkittävä sosiaalisen median tekijä markkinoinnin ja myynnin parissa. Hänen suosituimmat kanavansa ovat podcastit KasvuPodcast, Lead & Trust, Myyntikanava ja Suoraa puhetta.