Kuuntele blogi
Yritysblogin kirjoittaminen on kannattavaa monestakin syystä. Mutta usein hyvin alkanut matka saattaa tyssätä jo alkuvaiheessa, kun yritetään keksiä aihetta ensimmäiselle blogiartikkelille. Omista tuotteista ja palveluista ei saa kirjoittaa.. Oman yrityksen historiasta ei saa kirjoittaa.. Mistä sitten saa ja kannattaa kirjoittaa?
Ensimmäinen virhe tapahtuu jo heti alussa, jos blogiaiheita yritetään keksiä väkisin. Tuloshakuinen sisällön tuottaminen on yllättävän tarkkaa tiedettä, eikä hyvän aiheen löytämisellä ole juurikaan tekemistä mielikuvituksen käyttämisen ja arvailun kanssa. Blogin pääasiallinen tarkoitus on tuoda potentiaalisia asiakkaita yrityksen verkkosivuille, joten blogin aiheiden on luonnollisesti oltava kiinnostavia heidän mielestään.
Yrityksen täytyy siis unohtaa mikä meitä kiinnostaa ja keskittyä asiakkaiden ongelmien ratkaisemiseen. Juuri tästä syystä mm. yrityksen palveluita ja tuotteita hehkuttavat blogipostaukset ovat kiellettyjä. Okei, toki niitäkin saa julkaista siinä mielessä, että ne tarjoavat lisätietoa ostomatkan loppuvaiheessa oleville potentiaalisille asiakkaille, mutta pääsääntöisesti “meistä” kertovat tekstit ovat iso “No No”. Vinkki! Hehkuttamisen voit kuitenkin unohtaa kokonaan. Jos haluat kertoa palveluistasi, tuotteistasi tai saavutuksistasi blogissa, toteuta se objektiivisen vertailun tai uutisen muodossa. Näin teksti tuo arvoa lukijalleen sen sijaan, että lukija närkästyisi surkeasta yrityksestä tehdä piilomainontaa.
Nyt ollaan siis rajattu ulos ne blogiaiheet, jotka eivät ainakaan kiinnosta kohderyhmääsi. Seuraavaksi käydään vaiheittain läpi askeleet, joiden avulla löydät sekä sinun asiakkaillesi että sinulle itsellesi relevantit aiheet:
Jos et itse ole juurikaan tekemisissä asiakkaiden kanssa, kannattaa ensin kääntyä myyjien ja asiakaspalvelun puoleen. Kysele minkälaisia kysymyksiä asiakkaat heille esittävät. Kirjoita kysymykset ylös ja lähde hahmottelemaan, voisiko kysymyksiin vastata blogitekstien muodossa. Tämä on vedenpitävä tapa varmistaa, että aiheet, joista kirjoitat, ovat merkityksellisiä sinun kohderyhmällesi. Mistä luulet tämänkin tekstin, jota juuri nyt luet, aiheen tulleen? Vinkki! Jos kysymyksiin on vaikea vastata blogissa, älä silti heitä kullanarvoista tietoa hukkaan. Kerää tieto talteen ja etsi jokin toinen tapa vastata kysymykseen. Tämä voi vaatia esimerkiksi lyhyen videon tai kattavamman oppaan tekemistä - tarkoittaen lisää tunnettuutta ja liidejä sinulle.
Alussa saatat joutua louhimaan tietoa asiakkaita mietityttävistä kysymyksistä monesta eri lähteestä, mutta asia voidaan korjata nopeasti. Vinkki! Luo teidän yrityksellenne sopiva systeemi, jonka avulla asiakkaiden kysymyksiä tallennetaan jatkuvasti ja keskitetysti yhteen paikkaan. Tässä pilvipohjainen dokumentti tai taulukko, kuten esimerkiksi Google Docs tai Sheets, on mitä kätevin apuväline: kaikki voivat kirjoittaa ajatuksia muistiin samaan dokkariin ja dokumentti päivittyy reaaliajassa. Toinen kätevä (ja ilmainen) työkalu on Trello.
Yritykselle tärkeiden avain- eli hakusanojen määrittely on keskeistä kaikessa sisällöntuotannossa, oli kyse sitten nettisivujen teksteistä - tai blogikirjoituksesta. Käytännössä sinulla pitäisi jo olla pohjalla useita avainsanoja, joissa haluat menestyä. (Jos ei ole, niin aloita yrityksellesi merkityksellisten avainsanojen kerääminen nyt!) Voit hyödyntää näitä hakusanoja, kun etsit hyviä keywordeja ja long-tail keywordeja (eli avainsanayhdistelmiä tai kokonaisia lauseita), joiden ympärille voisit rakentaa blogikirjoituksen.
Miten löydät sopivat avainsanat ja -lauseet? Ideaalisessa tilanteessa prosessi etenee niin, että valitset ensin ryhmän avainsanoja tietystä aihepiiristä, ja poimit niiden joukosta kaksi tai kolme hakusanaa tai -lausetta. Sitten lähdet hyödyntämään niitä tutkiaksesi aihetta syvemmin. Ensimmäinen askel on syöttää valitsemasi hakusanat Googlen hakukoneeseen. Katso millaisia ehdotuksia Google antaa, kun lähdet kirjoittamaan avainsanaa hakukenttään. Onko joukossa sellaisia sanoja tai lauseita, jotka ovat potentiaalisia blogitekstin aiheita? Kirjaa ne ylös!
Vinkki! Scrollaa myös hakutulos-sivun alareunaan. Sieltä löydät aiheeseen liittyviä hakuja, jotka tarkoittavat käytännössä sitä, että Google nykii sinua hihasta ja ehdottaa käyttämään myös muita hakusanayhdistelmiä, sillä ne ovat olleet suosittuja muiden käyttäjien keskuudessa. Lopputuloksena saat erittäin arvokasta tietoa siitä, mitkä ovat täsmälleen ne sanat, joilla sinunkin asiakkaasi etsivät tietoa.
Toinen keino avainsanojen löytämiseen on tehdä avainsanatutkimusta keyword-työkalujen avulla. Hakusanatyökaluja on toki netti pullollaan, ja niistä kannattaakin valita muutama eri ilmainen työkalu käyttöön, sillä ne saattavat antaa sinulle erilaisia tuloksia. Vinkki! KWFinder on kätevä online-työkalu, jonka avulla voit etsiä minkä tahansa avainsanan pohjalta “pitkän hännän lauseita”. KWFinder näyttää myös kyseisen sanan SERPin (eli hakukoneen tulossivun), jolloin saat heti tietää mitkä sivut ovat tällä hetkellä ykkössijalla kyseisen avainsanan tuloksissa.
Sinulla pitäisi nyt olla hyvä määrä tärkeitä sanoja ja lauseita jostakin tietystä aiheesta, jotka Google-hakujen määrien perusteella kiinnostavat sinun asiakkaitasi ja jotka ovat merkityksellisiä sinun liiketoiminnallesi. Niistä voit koota aiheen blogitekstillesi. Vinkki! Muista myös sisällyttää löytämiäsi keywordeja itse blogitekstiin siinä määrin kuin ne luonnollisesti istuvat sinne. Näin blogitekstisi alkaa löytymään hakukoneiden tuloksissa.
Keräsit sitten aiheita kasaan asiakkaiden kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta tai avainsanatutkimuksella tai parhaassa tapauksessa molemmilla tavoilla, on sinulle varmasti alkanut jo kertyä potentiaalisia blogiaiheita. Perussääntönä voidaan pitää, että yhden blogitekstin on tarkoitus vastata yhteen kysymykseen / ratkaista yksi ongelma. Pidä tämä mielessä, ja lähde käymään jo kerättyjä aiheita läpi. Onko otsikko tai aihe liian laaja? Voisiko sen jakaa kahdeksi eri blogitekstiksi? Sen sijaan, että blogin otsikoksi tulee “Mistä hyviä aiheita ja otsikoita yritysblogiin”, voidaan kirjoittaa kaksi blogitekstiä “Mistä aiheita yritysblogiin?” ja “Näin luot täydellisen blogiotsikon”.
Vinkki! Nämäkin otsikot voidaan jakaa vielä useampaan osaan vaihtamalla kulmaa positiivisesta negatiiviseen: “Vältä näitä virheitä blogiotsikoinnissa!” tai “10 yleisintä virhettä yritysblogeissa”. Voit myös osoittaa blogitekstin erityisesti jollekin kohderyhmällesi: “Mitä jokaisen markkinointipäällikön pitää tietää yritysblogista” tai “Mitä jokaisen myyjän pitää tietää yritysblogista”. Otsikoita voi syntyä lisää myös tekemällä niistä ajankohtaisia: “Vältä näitä virheitä blogiotsikoinnissa vuonna 2016!” tai “Vuoden 2015 yleisimmät virheet yritysblogeissa”. Pian huomaat, että sinulla on pitkä lista potentiaalisia blogiostikoita, ja jäljellä on enää tekstin tuottamisen resursointi! (Psst... Tsekkaa myös miten blogiteksti kannattaa koostaa.)
On hyvä muistaa, että etenkin alkuvaiheessa sitä helposti lipsuu takaisin ajatusmalliin, jossa innostutaan aiheista, jotka kiinnostavat meitä itseämme. Silloin kannattaa pysähtyä hetkeksi miettimään, että oliko nyt kyse aiheesta, joka tutkitusti kiinnostaa asiakkaitamme, vai aiheesta, josta me haluaisimme kirjoittaa? Etenkin jos blogin otsikoksi ei ole valittu suoraan asiakkaan suusta tullutta kysymystä, kannattaa aiheen toimivuus vielä tarkistaa.
Tee tarkistus poimimalla ne avainsanat, joiden pohjalta blogiaihetta on ylipäätänsä lähdetty miettimään ja palaa niiden kanssa Googleen. Tee hakuja avainsanoilla ja -lauseilla ja tarkista, että löytyykö niihin liittyen esimerkiksi kilpailijoiden tai muiden tahojen tuottamaa sisältöä tai keskusteluja. Ovatko sisällöt tai keskustelut olleet suosittuja sosiaalisen median jakojen tai jätettyjen kommenttien perusteella? Jos valitsemiesi hakusanojen ympärillä ei tapahdu juuri mitään, saattaa aihekin olla sellainen, ettei se kiinnosta. Toisaalta saatat myös olla ensimmäinen, joka tajuaa kirjoittaa kyseisestä aiheesta, jolloin sinun tekstisi saa kasapäin huomiota - jos sinulla on vahva tunne tekstin kiinnostavuudesta, niin anna mennä!
Vinkki! Tämä tsekkaus on blogisi menestyksen kannalta kaikki kaikessa, sillä kiinnostavat blogiaiheet tuovat asiakkaita sisään ja huonot blogiaiheet - noh, ne jäävät kokonaan huomaamatta. Salescommin perustajajäsen Jani Aaltosen sanoin: “Haluatko olla Googlessa ykkösenä, kun asiakas etsii ratkaisua ongelmaansa, kyllä vai ei?” Huonoilla blogiaiheilla kukaan ei löydä blogitekstiäsi, hyvillä taas olet aina näkyvillä silloin, kun se on kaikista kriittisintä.
Janilla on yli 20 vuoden kokemus asiakasyritysten myynnin kasvattamisesta. Hän on erikoistunut inbound-markkinointiin, myyntiin, konvertoimaan verkkovierailijoista myyntiliidejä sekä siihen, miten tehdään myyntiä niin, että ihmiset todella ostavat. Jani on merkittävä sosiaalisen median tekijä markkinoinnin ja myynnin parissa. Hänen suosituimmat kanavansa ovat podcastit KasvuPodcast, Lead & Trust, Myyntikanava ja Suoraa puhetta.