Miten liidien pisteytys HubSpotissa toimii?

HubSpotin liidipisteytys erottelee laadukkaat liidit tietokannastasi, säästää myynnin aikaa ja mahdollistaa laadukkaiden asiakkaiden palvelemisen.

Miksi liidien pisteytys on merkityksellistä?

Liidien pisteytys on tärkeää, koska laadukkaat liidit merkitsevät enemmän kuin liidien määrä. Liidien pisteytyksellä voidaan erottaa erilaiset liidit toisistaan ja tehostaa myynnin työtä siten, että markkinointi toimittaa enemmän parempia liidejä myynnin työstettäväksi. Tämä tehostaa myynnin ajankäyttöä ja myyntityötä merkittävästi.

Kuinka liidien pisteytys HubSpotissa toimii?

HubSpotissa on 4 tapaa pisteyttää liidejä.

  • Manuaalinen lead scoring
  • Prediktiivinen lead scoring
  • Likehood to close
  • Contact priority

Manuaalinen lead scoring

Ennen kuin voit aloittaa liidien pisteyttämisen tulee sinulla olla seuraavat asiat määriteltynä:

  1. Määrittele liidistä asiakkaaksi konversiosuhde. Eli, mikä on tavoitteesi saada kauppoja tulleista inbound-liideistä? Kuinka monta prosenttia haluat saada liideistä kaupoiksi?
  2. Määrittele mitkä erilaiset tekijät vaikuttavat liidin potentiaaliin päätyä asiakkaaksi.
  3. Vertaile asiakkuuden syntymiseen vaikuttavia tekijöitä ja close ratea. Mitkä tekijät vaikuttavat eniten kauppojen syntymiseen?

Jokaisella toimialalla ja jokaisessa yrityksessä kauppaan vaikuttavat tekijät ovat erilaisia. Sinun tulee tutkia ja tunnistaa oman yrityksesi kannalta oleelliset tekijät.

Kun olet tunnistanut kauppoihin vaikuttavat tekijät niin määrittele kuinka paljon annat arvoa yksittäiselle tekijälle ja kun määrittelysi on valmis voit pisteyttää yksittäiset kauppohin vaikuttavat tekijät HubSpot-lead scoring työkaluun.

Huom: valitse mukaan ne positiiviset tai negatiiviset tekijät joista olet ihan varma.

add-pos-add-neg-attribute-1

Tästä löydät tarkemmat ohjeet.

Prediktiivinen lead scoring

HubSpotin prediktiivinen lead scoring on työkalu jonka algoritmit analysoivat automaattisesti liidien laatua ja tekee liidien pisteytyksen automaattisesti puolestasi. Tämä säästää aikaa ja on luotettavampi kuin manuaalinen lead scoring.

Prediktiivinen lead scoring käyttää yrityksesi omaa dataa, koneoppimista sekä tekoälyä tunnistaakseen sinulle parhaat liidit.

HubSpotin prediktiivinen lead scoring analysoi asiakkaiden käyttäytymistä ennen kuin heistä tuli asiakkaasi ja vertaa tätä käyttäytymistä tietokantaan ja pisteyttää automaattisesti kontaktit ja nostaa ylös ne kontaktit ovat kaikkein todennäköisemmin ostamassa tuotteistasi ja palveluitasi.

Likehood to close

Likehood to close on järjestelmä joka perustuu prediktiiviseen lead scoring-toiminnallisuuteen. Likehood to close laskee prosentuaalisen todennäköisyyden kontaktille tulla yrityksesi asiakkaaksi. Esimerkiksi jos luku on 20% kyseisellä kontaktilla on 20%.n todennäköisyys tulla asiakkaaksi seuraavan 90 päivän aikana.

Contact priority

Contact priority kategorisoi liidit tehokkaasti eri kategorioihin. Kategoriat ovat Very High, High, Medium, Low ja Closed won.

  • Kategorian Very High, High, Medium ja Low jakaa tietokantasi liidit neljään eri kategoriaan perustuen likehood to close-arvoon. Esimerkiksi Very High-kategoriassa on ne 25% tietokannastasi jotka ovat kaikkein todennäköisimmin tulossa asiakkaaksi.
  • Closed won-kategoriassa ovat kaikki kontaktit joiden lifecycle stage on Customer. Siis asiakkaat.

Tässä lisää liidien pisteytyksestä ja Likehood to close- ja Contact Priority-toiminnoista.