2702.2019
Kuuntele blogi
Outboundin keinot keskittyvät kampanjoihin ja ovat hyvin tuotekeskeisiä. Tällöin myydään jotain tuotetta, kerrotaan tuotteen ominaisuuksista ja hyödyistä asiakkaille push-markkinoinnin keinoin. Tämä tarkoittaa, että lähetämme asiakkaillemme mainontaa ja koitamme herättää heidän mielenkiintonsa erilaisin ärsykkein.
Keinovalikoimana ovat olleet mm. suoramarkkinointi, telemarkkinointi ja tapahtumamarkkinointi. Päättäjille lähetetään erilaisia viestejä postiluukusta ja sähköpostiluukusta. Telemarkkinoinnin avulla pyritään kartoittamaan asiakkaan tilanne ja kuljettamaan häntä eteenpäin myyntiprosessissa.
Outbound-kampanjointi on myös hyvin lyhytnäköistä toimintaa. Kampanjoiden tuloksia analysoidaan ja tuloksia per kampanja pitäisi tulla nopeasti. Kauppaa tai myyntimahdollisuuksia. Outbound-markkinointi keskittyy myös myyntisuppilon alkuun. Outbound-markkinointi on hyvin tuotekeskeistä ja lähtee tuotteen ominaisuuksista ja asiakkaan hyödyistä.
Inbound on myös vanha ja erittäin käytetty markkinointikeino. Keskeinen idea on saada asiakas vapaaehtoisesti itse tulemaan myyjän luokse. Keinoina on käytetty hyvää sisältöä, joka kiinnostaa asiakasta. Sisällön rooli on erityisen tärkeä. Jos asiakas ei koe, että sisältö on hänelle merkityksellinen, hän ei tule myyjän luokse. Toimivuus kiteytyy hyvin pitkälle sisältöön. Tämä tulee muistaa kun yrityksesi lähtee toteuttamaan sisältömarkkinointia. Liidien hankkiminen myynnille on yksi keskeisistä tavoitteista. Markkinoinnin mittaaminen suhteessa myyntiin on myös erittäin tehokasta.
Toimiva sisältö lähtee asiakkaasta ja siksi inbound on asiakas- ja kohderyhmäkeskeistä. Ajatuksena on auttaa asiakasta menestymään tavoitteissaan ja elämässään. Tärkeää on auttaa ja olla merkityksellinen. Inbound-markkinointi ei ole kampanja. Se on asenne ja tekemisen kulma.
Historiallisesti asiakaslehdet ja erilaiset advertoriaalit edustavat hyvällä sisällöllä tuotettua markkinointia. Ostamisen ja tiedonhaun digitalisoituessa inboundista on tullut outbound-markkinointia tehokkaampi markkinoinnin keino. Tämä markkinoinnin laji keskittyy asiakkaan ostoprosessiin ja sen eri kohtiin.
Janilla on yli 20 vuoden kokemus asiakasyritysten myynnin kasvattamisesta. Hän on erikoistunut inbound-markkinointiin, myyntiin, konvertoimaan verkkovierailijoista myyntiliidejä sekä siihen, miten tehdään myyntiä niin, että ihmiset todella ostavat. Jani on merkittävä sosiaalisen median tekijä markkinoinnin ja myynnin parissa. Hänen suosituimmat kanavansa ovat podcastit KasvuPodcast, Lead & Trust, Myyntikanava ja Suoraa puhetta.