WordPress on julkaisualusta (CMS "Content management system"), jolla saa ihan näyttäviä ja toimivia verkkosivuja aikaiseksi jo pienellä osaamisella. HubSpot on täysin itsenäisesti toimiva koko verkkotoiminnan hallinnointiin tarkoitettu alusta (COS "Content optimization system").
Kuten todettu, sisällön luonti WordPressiin tapahtuu joskus jopa liiankin yksinkertaisesti. Suuren käyttäjämääränsä ansiosta valmiita teemoja on todella runsaasti. Teemoja on sekä ilmaisia että maksullisia. Parhaassa tapauksessa löytyy tarpeisiisi vastaava valmis teema, joka vain konfiguroidaan haluamallasi tavalla ja syötetään sisältö sivuille.
WordPressissä voit ajastaa julkaisujasi, jättää sen kenties luonnostasolle odottamaan ja lisätä julkaisuihin erilaista mediaa. Kolmannen osapuolen plugineja käyttämällä saat lisää toiminnallisuuksia. WP:n suosion ansiosta lähes jokaiseen käyttötarkoitukseen on jo plugini tai jokin muu ratkaisu.
Responsiivisuuteen WordPress tarjoaa valmiiksi tehtyjä teemoja. Mutta tässä piilee myös ehkäpä WordPressin suurin heikkous: itse teemat vaativat lähes poikkeuksetta tiettyjä plugineja toimiakseen ja teemojen mukauttaminen vaatii taas lisää näitä plugineja. Tämä tuo riskin mukanaan, sillä suuri määrä plugineja aiheuttaa sivun latauksen hitautta. Sekä pahimmillaan tietoturvariskejä (siitä lisää turvallisuusosiossa).
HubSpotissa sisältö luodaan usein perustuksista lähtien. Toki valmiita teemoja on saatavilla, mutta paljon vähemmän WordPressin tarjontaan verrattuna. Arvatenkin sisällön tekemiseen kuluu enemmän aikaa, mutta HubSpotilla voidaan saavuttaa pikselilleen juuri sellaiset sivut kuin halutaan. Kerralla hyvin tehdyt sivut on todella helppo jatkojalostaa eri käyttötarkoituksiin.
HubSpotissa työkaluinasi ovat mm. luomasi CTA:t (Call-to-Actionit), SEO-työkalut sekä
Design Managerista löytyvät perusmoduulit, jotka ovat täysin kustomoitavissa. Jos et löydä etsimääsi tai valmiit moduulit eivät taivu tahtoosi, tarjoaa HubSpot mahdollisuuden luoda räätälöitäviä moduuleita, joihin suunnittelet oman käyttöliittymäsi sisällön syöttöä varten.
HubSpot on pohjimmiltaan täysin responsiivinen. Jos sivut kuitenkin vaativat poikkeamista HubSpotin vakiomoduuleista ja sarakeleveyksistä, niin responsiivisuuden puolella on vähän tehtävä töitä niiden osalta.
HubSpotissa on automatisoitu kaikki, mikä on ollut järkevää automatisoida, kuten työnkulut ja markkinoinnin työkalut. Mutta itse verkkosivun rakennusta ei olla yritetty tehdä liian "helpoksi". Tämä tarkoittaa, että rakentamisen parissa kuluu enemmän aikaa, mutta saat pitää kaikki langat käsissäsi, etkä ole lukemattomien lisäosien tai pluginien armoilla. Ainoa asia, josta HubSpotin käyttäjänä jäät paitsi, on tietokantapohjaiset sivut. Tämä johtuu siitä, että aika lailla kaikki oleellinen löytyy HubSpotin omista työkaluista. Muun muassa kontaktilistoja ei tarvitse vetää tietokannasta, koska sinulla on ne automaattisesti käytössäsi. Esimerkiksi PHP:tä ei siis käytetä, sillä sille ei ole tarvetta.
WordPressissä laskeutumis-sivuja tehdäksesi joudut asentamaan lomakepluginin ja konfiguroida sen toteuttaaksesi laskeutumissivun vaatimat tehtävät.
HubSpotissa on oma työkalu lomakkeiden luontiin. Voit ohjata kontaktit automaattisesti
listoihisi ja luoda lomakkeen täytöstä aktivoituvan automaattisen workflow’n. HubSpot mahdollistaa sisällön personoimisen helposti perustuen erittäin laajaan kirjoon määritteitä. Myös statistiikan seuraaminen on tottakai mahdollista, jotta voit päätellä mitkä ratkaisut toimivat ja mitkä vaativat hiomista.
WordPressissä on mukana standardi bloggausalusta, jolla voi alkaa kirjoittamaan
postauksia vaikka heti asennuksen jälkeen. Mutta siinä se sitten onkin. Jos haluat saavuttaa jotakin muuta WordPressin blogilla, on sinun otettava käyttöön kolmannen osapuolen plugineja (joita tulemme vielä läpikäymään tämän kirjoituksen aikana).
HubSpotin blogialusta on rakennettu myötäilemään Googlen tekemiä uusia muutoksia. Pohja on täysin responsiivinen. Siinä on täysi integraatio muiden HubSpotin työkalujen kanssa, kuten kontaktilistat, workflow’t ja Call-to-Actionit. Blogiin on myös rakennettu valmiiksi subscribe-järjestelmä, josta lukija voi tilata uusimmat viestit sähköpostiinsa välittömästi, päivittäin, viikottain tai kuukausittain. Kaiken lisäksi näet livenä tuottamaasi sisältöä viereisessä ikkunassa, ei tarvitse hyppiä preview version ja sisällönluonnin välillä.
WordPressissä ei ole mitään SEO-työkaluja vakiona, mutta siihenkin löytyy kyllä vastaus plugin-osastolta. Suosituimapana mainittakoon SEO Yoast. Pluginit auttavat sinua optimoimaan sisällön hakukoneille ja auttavat yleisesti SEO-strategiasi kanssa ohjeistaen.
SEO on yksi HubSpotin vahvimmista osa-alueista. Sinun ei tarvitse olla SEO-guru onnistuaksesi hakukoneoptimoinnissa, vaikka tämäkin vaatii toki jonkin verran töitä. HubSpotin COS on rakennettu nimenomaan Googlen vaatimusten pohjalta ottaen
huomioon myös sosiaalisen median ja responsiivisen suunnittelun. Jos kuitenkin
joko a) ajaudut umpikujaan SEO-strategiasi kanssa tai b) Google muuttaa
algoritmejään dramaattisesti, ovat HubSpotin konsultit valmiina auttamaan sinut nykyisestä strategiasta takaisin menestyksen pariin. Apu on aina lähellä, toisin kuin WordPressissä.
On ehdottoman tärkeää pitää kaikki pluginit ja itse WordPress ajan tasalla. Päivittäminen on tosin riskialtista. On mahdollista, että esimerkiksi joku plugin ei välttämättä ole vielä yhteensopiva uusimman WP:n version kanssa tai pahimmassa tapauksessa plugin onkin lopetettu kokonaan.
Hubspot kryptaa kävijöiden yhteyden SSL-sertifikaatilla ja käyttää seuraavia turvallisuusmääritteitä:
WordPressissä ei ole vakiona mitään sosiaalisen median työkaluja. Tähänkin on tarjolla plugineja, joilla pystyt suorittamaan SoMeen liittyviä markkinointitoimia.
HubSpotin tarjoamat sosiaalisen median työkalut ovat vertaansa vailla. Pystyt seuraamaan asiakkaan ostoprosessia, vastauksia, re-twiittauksia, suosituksia, jakamisia ja hänelle menneitä sähköposteja. Voit myös katsoa onko kyseiselle henkilölle tehty vielä myynnin puolelta mitään toimintoja ja nähdä kaikki yhteystiedot. HubSpotin SoMe-puolelta pääset myös tutkimaan, että millä kanavalla menee parhaiten ja mikä vaatii huomiota.
WordPressissä voit seurata kuinka monta kävijää ja katselukertaa sivustollasi on päivittäin, viikottain tai kuukausittain. Voit rajata sitä maiden, eniten luettujen ja katsottujen sivujen mukaan. Näet myös mitkä linkit saavat eniten klikkejä. Syvällisempää analysointia varten täytyy asentaa plugineja.
HubSpotissa käytössäsi oleva asiakasdata päivittyy jatkuvasti. Se kattaa kaiken asiakkaan ensikäynnistä sivustolla aina viimeisimpään sähköpostiviestiin tai laskeutumissivuvierailuun asti. Jokaisesta kävijästä ja asiakkaasta on oma todella kattava profiili, johon tallentuu kaikki oleellinen tieto.
WordPress on suhteellisen helppo ottaa käyttöön ilman mitään aiempaa kokemusta verkkosivuista. Ei kuitenkaan pidä olettaa, että sisällönsyöttö tarkoittaa samaa kuin sivun ylläpito. Suurin osa ongelmista WordPress-sivustojen kanssa johtuu nimenomaan siitä, että on oletettu WordPress-sivun toimivan itsekseen.
WP-sivustoa on ihan oikeasti ylläpidettävä, tarkkailtava epämääräistä liikennettä, pidettävä kaikki osa-alueet ajantasalla yms. WordPress on jossain määrin antanut käyttäjille valheellisen kuvan siitä, että verkkosivujen teko ja ylläpito on ihan yksinkertaista. Sitä se ei kuitenkaan ole, vaan tässä kohtaa miekan toinen terä nousee esiin. Liika automatisointi itse verkkosivun rakennuksessa ja toiminnassa tuo mukanaan myös sen, että siinä on runsaasti mahdollisia kompastuskiviä, joita pitää silmällä. Käyttäjät helposti tuudittautuvat siihen, että kaikki on aina ok, “helppoa kuin heinänteko”. Mutta sitten joku asia menee mönkään, jonkin virheen takia, joka olisi ollut täysin estettävissä. Pahimmassa tapauksessa ei ole varmuuskopioita ja kaikki on aloitettava täysin tyhjistä.
Tätä ei pidä kuitenkaan säikähtää. Kun homma on hallussa ja asiat tehdään oikein, voidaan riskien määrä minimoida hyvin pieneksi. Aina on kuitenkin hyvä muistaa, että netissä mikään ei ole 100% turvallista - ulkopuolisen on mahdollista päästä käsiksi mihin tahansa, jos tehot ja tieto riittävät.
Samojen tuloksien saavuttaminen markkinoinnintyökaluilta HubSpotissa ja WordPressissä vaatii hyvin paljon teknistä osaamista WordPressin käyttäjältä.
HubSpot vaatii vähän enemmän opettelua ehkäpä juuri siksi, että siihen sisältyy niin paljon kattavampi kirjo erinäisiä työkaluja. HubSpot ei toisaalta vaadi läheskään niin paljon ylläpitotyötä kuin WordPress, sillä sitä ei ole rakennettu lukuisten eri palikoiden varaan. Jotkut toimintatavat eivät ole tuttuja mistään järjestelmistä, joten sanomattakin selvää, että pieni oppiminen on edessä. On tosin myös mahdollista asettaa HubSpot niin valmiiksi loppukäyttäjälle, että ei tarvita tietämystä esim. HTML- ja CSS-kielistä.
HubSpot on ainakin 50% nopeampi kuin WordPress viimeisimpien testien mukaan. WordPress ei siis ole markkinoiden nopein CMS, vaikka jotkin tahot ovat sitä ajatusta levittäneet.
WordPressiä päivitetään jatkuvasti, mutta avoimen lähdekoodin ongelmana on se,
että päivitykset eivät tule yhtä organisoidusti ja tasaiseen tahtiin. Lisäksi kaikki WordPressin pluginit vaativat ja noudattavat omaa päivitysaikatauluaan. Eli voi hyvinkin käydä niin, että WordPressiin julkaistaan uusi versio ja käytössä olevat pluginit eivät ole vielä yhteensopivia sen kanssa, vaan täytyy odottaa tai keksiä vaihtoehtoinen ratkaisu kyseisen pluginin tilalle.
HubSpotissa on erittäin osaavat tekijät taustalla. Päivityksiä tehdään päivittäin käyttäjäkokemuksien ja analysoinnin pohjalta. Kyseiset päivitykset tapahtuvat sinulta huomaamatta ja eivät vaadi huomiota, vaan HubSpotin oma henkilökunta hoitaa kaiken.
WordPress on mahdollista tehdä pelkillä palvelinkustannuksilla. Suurin osa
premium-teemoista ovat maksullisia ja parhaimmat pluginitkin tahtovat kantaa
hintalappua yllään.
HubSpot on maksullinen järjestelmä, mutta siihen kuuluu kaikki mitä markkinointiin tarvitaan. Jatkuvasti toimiva ylläpito ja tuki, erittäin kattavat raportit, HubSpot Akatemia InBound-markkinoinnin opiskeluun ja salkullinen päteviä työkaluja, joilla helpottaa ja tehostaa työtäsi.
WordPress sopii kaikille, jotka tahtovat näyteikkunan verkkoon. Laajempaa markkinointiratkaisua ei voi suositella WordPressiin rakennettavaksi. Se vaatisi kohtuuttoman määrän panostusta ja eri plugineja, suuren määrän konfigurointia kaikkien lankojen päiden yhdistämiseksi ja todella paljon huomiota koko pakan kasassa ja ajan tasalla pitämiseksi.
Mikäli tahdot todella ottaa totaalisen kontrollin markkinoinnistasi, niin
HubSpot on siihen erittäin hyvä ratkaisu. HubSpottia ei kuitenkaan voi suositella
pienemmille projekteille tai ihan "perus-sivuille". Näyteikkunaksi tarkoitetuille sivuille Hubin työkalut ovat turhan tehokkaita.
Aloita miettimällä millaisella voimalla tahdot hoitaa digitaalista markkinointiasi, se vie sinut jo pitkällä tämän päätöksen kanssa. Vastaus ohjaa sinut hyvin selkeästi joko pienempään toimintaan tarkoitetun WordPressin pariin tai kokonaisvaltaisen markkinoinnin automaatioalustan, HubSpotin, käyttöönottoon.
Nyrkkisääntönä voidaan pitää seuraavaa: jos haluat rakentaa perus-sivut ja blogin kevyillä markkinointityökaluilla varustettuna, niin valitse WordPress. Jos tahdot panostaa enemmän markkinointiin ja saada kattavasti dataa analysointia ja tuloksien seuraamista varten, niin HubSpot on selvä valinta.
Lisää HubSpot verkkosivuista täällä