Ensivaikutelma sivusta ja yrityksestä saadaan heti sivuille saavuttaessa. Yrityksen verkkosivujen ulkoasu on ensimmäinen asia, jonka perusteella kävijät arvioivat asioita kuten yrityksen luotettavuutta. Mikäli ulkoasu ei läpäise testiä ei kävijä jää myöskään lukemaan sisältöä vaan etsii informaation muualta.
Ulkoasun tulisi tukea strategiaasi ja olla linjassa visuaalisen ilmeesi kanssa. Sanonta “less is more” pätee myös verkkosivujen ulkoasua suunniteltaessa. Käytä värejä ja fontteja, joita on helppo lukea ja mieti tarvitseeko sivusi välttämättä esimerkiksi animaatioita.
Hyvännäköinen sivu voi vakuuttaa kävijäsi tutustumaan tarkemmin sivun sisältöön, jolloin sivu pääsee vasta todelliseen arviointiin. Kiinnostavien asioiden tulee löytyä helposti ja sisällön olla hyödyllistä. Verkkosivujen täytyy olla responsiiviset eri laitteille ja selaimille, jotta käytettävyys säilyy mahdollisimman hyvänä.
Vaikka pelkkä ulkoasu ja käytettävyys eivät suoraan lisää sivujesi kävijämääriä ovat ne tärkeässä roolissa siinä jäävätkö saamasi kävijät sivuillesi ja toteuttavatko he haluamasi toimenpiteitä. Ennen muiden toimenpiteiden toteuttamista katso siis avoimin silmin sivujesi bounce rate lukuja ja mieti, pitäisikö sivullasi tehdä jotain muutoksia.
Luonnolliset hakutulokset keräävät enemmän klikkauksia mainoksiin verrattuna ja hakukoneiden käyttäjät klikkaavat useimmiten kolmea ensimmäistä tulosta. Hyvin harvoin hakijat edes katsovat sivun alalaidan tuloksia. Hakukonetulosten ensimmäisistä sijoista käydään siis veristä kamppailua. Suuri osa liikenteestä tulee sivuille hakukoneiden kautta, joten viimeistään nyt on aika tehdä SEO eli hakukoneoptimointi-strategia ja aloittaa sen toteutus käytännössä.
Jokaiselle sivulle tulisi olla määritelty päähakusana, sekä kaksi tätä tukevaa hakusanaa. Hakusanan määrittely ennen tekstin luomista helpottaa myös sisältöä tuottavaa henkilöä pysymään tiukasti asiassa ja tekstistä tulee helpommin luonnollista.
Hakusanoja ei kannata ympätä sivuille, sillä esimerkiksi Google on ilmoittanut arvostavansa luonnollista tekstiä, joka on suunnattu ensisijaisesti kävijöille. Kirjoita siis kävijäsi mielessä niin myös hakukoneet ovat tyytyväisiä.
HubSpotin teettämästä yrityksiä benchmarkanneesta tutkimuksesta näkyy selkeästi suora yhteys sivujen määrällä ja kävijöiden määrällä. Kävijämäärät kasvavat tasaisesti jokaisen sivun lisäämisen myötä, mutta selkeä nousu näkyy jo yrityksillä, joilla on ylil 50 sivua. Yritykset joilla on 51-100 sivua tuottavat 48% enemmän liikennettä alle 50 sivua omaaviin yrityksiin verrattuna.
Sisältömarkkinoinnin avulla sivujen määrä nousee luonnollisesti strategiaa toteutettaessa. Hyviä sivumäärän lisääjiä ovat esimerkiksi laskeutumissivut eli ländärit ja blogi.
Bloggaaminen on vielä Suomessa osittain vieras käsite ja se yhdistetään helposti markkinointitoimistojen trendihöpinään. Blogi on kuitenkin verkkosivun osa, jota päivitetään usein tiettyihin aiheisiin liittyvällä sisällöllä. Jokainen uusi sivu on uusi mahdollisuus vastata johonkin potentiaalisia asiakkaitasi askarruttavaan kysymykseen ja ohjata heidät luoksesi etsimään ratkaisua ongelmiinsa. Mikäli et ole vielä aloittanut bloggaamista, aloita se nyt.
Blogipostausten määrällä kuussa on vaikutusta myös verkkosivujen kävijämääriin. Mitä enemmän postauksia, sitä enemmän liikennettä. Yritykset, jotka julkaisevat blogissa yli 15 kertaa kuussa saavat 5 kertaa enemmän kävijöitä sivuilleen.
Sosiaalinen media on nykypäivänä tärkeä kanava yrityksen näkyä ja menestyä. Sen suuren suosion myötä seuraajien saaminen on myös haastavampaa ihmisten ollessa yhä valikoivampia. Kuitenkin jo pienelläkin määrällä seuraajia esimerkiksi Twitterissä tai Facebookissa on vaikutusta sivuston kävijämääriin. Twitterissä yritykset, joilla on 51-100 seuraajaa saavat 106 % enemmän liikennettä verrattuna yrityksiin, joiden Twitter-sivuilla on alle 25 seuraajaa.
Youtube on nykyään yksi suurimmista hakuväylistä, joten videoiden tuottamista kannattaa harkita. Videoiden merkitys markkinoinnissa on selvästi kasvussa ja monesta “taviksesta” on Youtubessa kasvanut julkkis, joka pyörittää omaa liiketoimintaansa videobloggaamisen ympärillä.
Tee kaikesta sisällöstäsi helposti sosiaalisessa mediassa jaettavaa ja opettele sosiaalisen median pelisäännöt. Erityisesti tässä kanavassa on kyse vastavuoroisuudesta, jolloin myös yrityksen on asetuttava välillä kuuntelijan rooliin.