Sillä tällöin potentiaalisia asiakkaita ei saada kiinni. Tässä konversio astuu kuvaan. Konversio tarkoittaa sitä tapahtumaa, jossa verkkosivuvierailija suorittaa halutun toiminnon, kuten rekisteröityy uutiskirjeen tilaajaksi tai lataa ohjelman kokeiluversion. Samalla hän luovuttaa sinulle yhteystietonsa eli konvertoituu liidiksi.
Konversio-optimointi tarkoittaa verkkosivujen muokkaamista sellaisiksi, että kiinnostuneiden kävijöiden on helppo päätyä sinun asettamaasi tavoitteeseen - kuten ländärin lomakkeeseen lähettämään yhteystietonsa. Jos olet jo oivaltanut, että sisältömarkkinointi (eli laadukkaan sisällön tuotanto) yrityksen verkkoympäristöön on super-tärkeää niin konversioiden mahdollistaminen on heti seuraavaksi tärkein asia. Lyhyesti: kun konversio-optimoit yrityksen verkkosivut, saat parempia tuloksia pienemmällä työllä.
Sitten päästäänkin sanoista konkreettisiin tekoihin. Kun teet verkkosivut yritykselle tai parantelet vanhoja sivuja, ota huomioon nämä viisi vinkkiä siihen kuinka lisätä verkkosivujesi konversiomääriä.
Tee selväksi mikä on seuraava askel
Verkkosivuston jokaisella sivulla pitäisi olla yksi selkeä toiminto, johon vierailijan halutaan tarttuvan. Ota yhteyttä-sivulla se voi olla esimerkiksi yhteydenottopyynnön jättäminen ja blogissa taas uutiskirjeen tilaaminen. On OK sanoa suoraan, että “Jes, tämä aihe kiinnostaa sinua, lataa meidän e-kirja tästä aiheesta”. Selkeiden Call-to-Actionien asettaminen oikeisiin paikkoihin tekee konversiot mahdollisiksi.
Yhteydeonttopyynnön jättämistä ei ole järjekä kätkeä tekstien ja kuvien taakse, mikäli haluamme kävijän toiminnon suorittavan. Eihän? Yhteydenottopyyntöjä ei tipu sijoittamalla pieni “lähetä sähköpostia” -linkki alareunaan, josta sitä on mahdoton nähdä sivua skrollaamatta. Pyynnön jättäminen pitää tehdä mahdollisimman helpoksi ja selkeäksi - sekä houkuttelevaksi. Ota yhteyttä -sivusi voisi koostua siis yhteystiedoistasi ja mahdollisesti muusta asiaan liittyvästä tärkeästä tiedosta sekä yhteydenottopyynnön jättämiseen suunnitellusta lomakkeesta. Myös lomakkeen on omalta osaltaan oltava selkeä ja sen yhteydessä on tehtävä selväksi, että tämän lomakkeen täyttämällä jätät meille yhteydenottopyynnön (Älä unohda muistuttaa, että mehän muuten vastaamme nopeasti).
Ole selkeä sen sijaan, että yrittäisit taivutella lukijaa
Vältä korporaatiokieltä. Lukijan pyörryksiin puhuminen pitkien, vaikeaselkoisten tekstien avulla ei toimi. Ammattimaisen kuvan välittäminen on tärkeää, mutta sitä ei yleisestä käsityksestä huolimatta saavuteta asiantuntijasanastosta koostuvalla höpinällä. Älä siis käytä ammattikieltä, jos ei ole pakko. Unohda myös kapulakieli, eli ilmaisut, jotka ovat loppuunkuluneita ja joista uupuu konkreettisuus. Miksi haluaisit tuhlata arvokasta tilaa verkkosvuiltasi sepittämällä samanlaista soopaa, jota löytyy joka toiselta yritys-sivulta? Tekstistä ei ole kuitenkaan kenellekään mitään hyötyä, sillä lukija ei ymmärrä lukemaansa, joka tarkoittaa puolestansa sitä, että sekä vierailija että sinä petytte, kun ette saa haluamaanne. Potentiaalinen asiakas ärsyyntyy, lähtee litomaan ja konversiota ei tapahdu.
Verkkosivujen pitäisi olla luettavissa milloin ja millä tahansa
Älä missään nimessä unohda sivujen mobiilioptimointia. Nykyään on hyvin yleistä, että verkkossurffailu tapahtuu mobiililaitteilla tai tabletilla. Verkkosivut voidaan suunnitella responsiivisiksi, jolloin ne skaalautuvat automaattisesti käytetyn laitteen mukaan. Toinen (ehkä hieman vanhahtava) vaihtoehto on luoda yrityksen sivuista erikseen mobiilisivut. Mobiililaitteille tehdyt sivut ovat erilliset verkkosivut, joten niillä on oma verkko-osoite ja ne pitää myös päivittää erikseen kuin tietokoneella tarkasteltaviksi tarkoitetut kotisivut. Hakukoneet suosivat responsiivisia sivuja, joten niihin panostaminen erillisen mobiilisivuston sijaan on suotavaa.
Tee vierailijan päätös helpoksi
Esimerkiksi ländärillä voit parantaa luotettavuutta...
Laskeutumissivulla eli ländärillä konversioita voidaan edistää myös minimoimalla lomakkeen kenttien määrä. Jokainen kenttä, jonka lisäät lomakkeeseen, tarkoittaa lisää työtä vierailijalle ja siten myös vähemmän konversioita. Älä siis kysy tietoja, joita et ihan välttämättä tarvitse. Toisaalta, mitä enemmän kenttiä pyydät täyttämään, sitä parempilaatuisia liidejä saatat saada. Paras tapa selvittää mikä sinulle toimii, on kokeilla.
Luottamusta herättävien kuvien ja tekstien käyttö kannattaa ländäreiden lisäksi muillakin sivuilla. Lisää tekstin joukkoon aitoja lainauksia tyytyväisiltä asiakkailta. Tai niiden puuttuessa, lyhyt asiantuntijakommentti omalta henkikökunnalta on parempi kuin ei mitään - olette kuitenkin oman alanne asiantuntijoita. Nykyisten asiakkaiden suosittelut hälventävät epäilyksiä siitä, että “tämä ei kuitenkaan toimi meillä”. Voit myös jakaa tietoa esimerkiksi saamistanne palkinnoista ja muusta menestyksestä. Ennakoi muutkin mahdolliset ennakkoasenteet ja vastalauseet, jotka saattavat nousta vierailijan mieleen. Osoita, että ymmärrät hänen ongelmansa ja kerro miten sinun palvelusi tai tuotteesi ratkaisee ne. Läpinäkyvä toiminta kannattaa, kerro tuotteen tai palvelun hinta avoimesti jos mahdollista. Voit myös verrata sitä kilpailijoihin.
Anna vierailijan keskittyä olennaiseen
Etenkin laskeutumissivujen kohdalla on todella tärkeää, että sivulla ei ole mitään ylimääräistä. Poista päänavigaatio ja muut ylimääräiset linkit, hankkiudu eroon sivupalkeista ja epärelevanteista kuvista. Näin ohjaat vierailijan siihen pisteeseen, jonka takia olet nähnyt kaiken vaivan: konversioon.