Oletko hiljattain päättänyt lähteä mukaan InBoundiin? Mitä selän kääntäminen OutBoundille ja yrityksen toiminnan muuttaminen houkuttelumarkkinointia tukevaksi tarkoittaa verkkosivujen osalta? Ei ainakaan sitä, mitä voisi luulla: kotisivujen muokkaaminen myyvemmiksi ei tarkoita entistä iskevämpien copyjen keksimistä ja mainostekstien määrän lisäämistä. Yrityksen kehuminen, korporaatiohöpinä ja kapulakieli eivät toimi. Verkkosivuvierailjan taivuttelu ja pyörryksiin puhuminen saa hänet juoksemaan karkuun ennemmin kuin kiinnostumaan yrityksestä. Miten sivuja sitten tulisi kehittää? Täytyykö tarkoin hiottu design turmella ja laittaa koko sivusto uusiksi?
Jos sivujen lookiin liittyviä muutoksia tehdään, on kyseessä yleensä ulkoasun yksinkertaistaminen. Miksi? Siksi, että sivuilta kannattaa usein riisua kaikki ylimääräinen konversioiden lisäämiseksi. InBound-markkinointi edellyttää, että sivuille lisätään Call-To-Actioneita. Tällöin halutaan myös olla varmoja, että verkkosivuvierailija päätyy klikkaamaan juurikin CTA:ta ja konvertoituu, eikä häiriinny turhista kuvista ja teksteistä. Rakenteelliset muutokset taas tarkoittavat mm. ländäreiden ja kiitos-sivujen tekemistä.
Sitten sisällöllisiin muutoksiin. Verkkosivut pitäisi koostaa hyödyllisestä sisällöstä, jota ovat…
1. sen hyödyn esiin tuominen, jonka asiakas voi yrityksen tuotteilla / palveluilla saavuttaa. Korvaa siis loputtomat tuotelistaukset ja omakehu konkreettisilla hyödyillä. Potentiaalinen asiakas ei halua heti ensimmäiseksi sivuille saapuessaan lukea yksityiskohtaisia tietoja tuotteesta, palvelusta tai yrityksestä - häntä kiinnostaa mikä tuote on kyseessä (yleisellä tasolla) ja miten hän voi hyötyä siitä. Lisäksi on hyvä tuoda ilmi (ei tosin välttämättä heti etusivulla) miksi hänen pitäisi ostaa se juuri teiltä. Hän haluaa saada tiedon helposti, joten kirjoita lyhyesti ja havainnollista kuvin sekä videoin.
2. Ajankohtainen asiantuntijasisältö. Yritysblogin perustaminen osaksi kotisivuja ja sen ahkera päivittäminen potentiaalisia asiakkaita kiinnostavista aiheista, on loistava tapa parantaa sivuston hakukonenäkyvyyttä ja verkkoliikenteen määrää sekä tuoda yrityksen asiantuntijuutta esiin. Jos sivuiltanne löytyy jo blogi, olette oikeilla jäljillä! Pitäkää huoli, että blogiaiheet ovat relevantteja sekä asiakkaillenne, että teidän liiketoiminnallenne. Seuraavaksi varmistakaa, että päivitätte blogia tarpeeksi usein. Resursseista riippuen tekstejä kannattaa julkaista yhdestä seitsemään kertaan viikossa. Muistakaa myös, että sivuiltanne pitäisi löytyä mielenkiintoista sisältöä jokaiseen ostomatkan vaiheeseen.
3. Ladattavat sisällöt. Kaikki mikä kiiltää ei ole kultaa. Mutta kaikki luomasi laadukas sisältö on. Yleisöjen kysymyksiin vastaaminen ja toimialaasi puhuttelevien aiheiden käsittely tehdään blogissa. Mutta mikäli luomasi sisältö on jokin suurempi kokonaisuus, kannattaa se tuottaa esimerkiksi e-kirjan muotoon ja laittaa saataville lomakkeen taakse. Ladattavia sisältöjä ei tarvitse julkaista samassa tahdissa kuin blogipostauksia, mutta niihin panostaminen on olennainen osa liidien generointia verkkosivuilla.
Verkkosivujen muokkaaminen myyvemmiksi tarkoittaa siis pieniä ulkoasullisia ja rakenteellisia parannuksia, mutta ennen kaikkea sisällöllisiä muutoksia ja sisällöntuotantoa. Ja kun lähdet tekemään sisältömarkkinointia, niin muista välttää näitä yleisimpiä virheitä.