Kuuntele blogi
Hakukonelöydettävyyden mahdollistaa sivustosi kyky vastata asiakkaasi esittämiin kysymyksiin. Tämän voit selvittää kokeilemalla, tutkimalla ja ymmärtämällä millaisia asiakkaita sinulla on ja millaisia haasteita heillä on. Voit aina myös ostaa mainontaa hakukoneesta, mutta jos mainoksesi ei puhuttele henkilökohtaisella tasolla, voit unohtaa mainonnan onnistumisen. Eli, asiakkaasi tulee löytää sivusi, oikeassa kontekstissa ja oikealla sisällöllä. Liidien generointi verkosta on tuottoisaa toimintaa ja myös tavoitteellista. On hyvin normaalia tuottaa esim. 60 liidiä kuukaudessa verkon kautta. Liidien hankkiminen oikealla toteutuksella tuottaa vuositasolla näin 700 - 800 liidiä vuodessa myynnin työstettäväksi.
Kun vihdoin asiakkaasi saapuu sivuillesi, tulee sivuilla olla hänelle mielenkiintoista sisältöä esim. blogeja, esityksiä, videoita, eKirjoja yms. Sisältöä, joka häntä kiinnostaa. Jos tuotekuvaus on pääosassa, voit olla varma, että verkko ei konvertoi tarpeeksi. Digitaalinen myyntisuppilo vaatii onnistuakseen hyvää sisältöä. Uusasiakashankinta, myyntiliidientuotanto ja inbound-markkinointi toimivat vain kohderyhmää puhuttelevan sisällön kautta. Kun haluat hankkia liidejä myynnille niin muista - asiakkaasi tulee vain jos hän kokee, että olet mielenkiintoinen.
Hyvä vinkki on laittaa sisältöä ladattavaksi sähköpostiosoitetta / yhteystietoja vastaan. Tällöin sinulla on mahdollisuus saada tietoosi kuka ja mikä yritys on kiinnostunut palveluistasi. Mittareina on hyvä käyttää verkkosivukävijöitä sekä konversiosuhdetta. Lisäksi on hyvä ymmärtää mistä lähteistä verkkovierailijasi tulevat sivuillesi.
Et tiedä, saatko liidejä ja jättääkö asiakkaasi yhteystietojaan, ennen kuin olet kokeillut. Hyvä sisältö vetää ihmisiä puoleensa. Älä päästä suustasi lausetta, joka ei perustu faktaan tai numeroihin. Digimarkkinointi on markkinointia, jossa on hyvät mittarit ja kaikki perustuu numeroihin. Myyntiliidien hankinta perinteisellä tavalla on numeroihin perustuvaa toimitaa ja sama pätee myös täällä verkossa.
Mittareita joita seurata:
Verkkovierailujen määrä
Eri kävijöiden määrä
Konversiosuhde (suhde, jolla tunnistamattomat kävijät muuttuvat tunnistetuiksi: 2-4% on normaali)
Myyntiliidien laatu (tätä voit mitata esim. Myyntikäyntien määrällä)
Myyntimahdollisuudet (määrä ja laatu)
Tarjouskanta (tehtyjen tarjousten määrä ja laatu)
Tehdyt kaupat (määrä ja laatu)
Janilla on yli 20 vuoden kokemus asiakasyritysten myynnin kasvattamisesta. Hän on erikoistunut inbound-markkinointiin, myyntiin, konvertoimaan verkkovierailijoista myyntiliidejä sekä siihen, miten tehdään myyntiä niin, että ihmiset todella ostavat. Jani on merkittävä sosiaalisen median tekijä markkinoinnin ja myynnin parissa. Hänen suosituimmat kanavansa ovat podcastit KasvuPodcast, Lead & Trust, Myyntikanava ja Suoraa puhetta.