Tekoäly on herättänyt paljon kiinnostusta ja myös monia kysymyksiä viimeisen vuoden aikana. Viekö tekoäly työt ja alkavatko koneet tehdä päätöksiä ihmisten puolesta?
Tekoälyn tarkoitus on toimia ihmisen apuna, helpottaa elämää ja tehdä työstä mielekkäämpää. Operatiivista tehokkuutta vaativat tehtävät eivät ole ihmisen vahvuus. Sen takia on fiksua antaa tekoälyn tehdä kyseiset työt. Ihminen on kuitenkin aina se, joka tekee lopullisen päätöksen.
Tekoälyn hyödyntäminen liiketoiminnassa vaatii dataa. Suurin osa yrityksistä kerää paljon tietoa, mutta ei kuitenkaan osaa hyödyntää sitä arjessa.
Mitä tapahtuisi esimerkiksi liiketoiminnan kassavirralle, jos markkinoille tuotaisiin niitä tuotteita, joille tiedetään olevan kysyntää? Vaikutus olisi mitä todennäköisimmin positiivinen.
Esimerkiksi Yhdysvalloissa dataa on hyödynnetty elokuvateattereiden juoma-automaateissa. Datan perusteella huomattiin, että moni ihminen sekoittaa Spriteä ja kirsikan makuista Coca-colaa.
Tämän tiedon perusteella kehitettiin kirsikan makuinen Sprite. Tuotetta alettiin markkinoimaan niillä alueilla, joilla sille tiedettiin olevan kysyntää. Näin dataa pystyttiin hyödyntämään tuotekehittelyn ja markkinoinnin kohdentamisen apuna. Lue myös: Suomenkielinen chatbot
Tekoälyn avulla voidaan helpottaa ja nopeuttaa myös organisaation työntekijöiden arkea ja tehdä työskentelystä mielekkäämpää. Esimerkiksi lemmikkieläintarvikkeiden erikoisliikeketju, Musti ja Mirri, käyttää tekoälyä työvuorosuunnittelun apuna.
Datan perusteella huomataan, mihin aikaan päivästä tarvitaan eniten ihmisiä paikalle. Näiden tietojen pohjalta tekoäly tekee alustavan työvuorosuunnitelman. Tämä nopeuttaa ja helpottaa työskentelyä, koska työvuorosuunnittelijan ei tarvitse itse käydä dataa läpi ja tehdä suunnitelmaa sen pohjalta. Näin hänelle vapautuu aikaa muihin töihin.
Kauppalehden tutkimuksen mukaan 49 prosenttia 18-34 -vuotiaista suomalaisista ei koe tarvitsevansa tekoälyä. Tästä voi päätellä, että tekoälyä ei ymmärretä: Suurin osa ihmisistä nimittäin käyttää tekoälyä päivittäin esimerkiksi älypuhelimen muodossa.
Tekoälyn ymmärtäminen vaatii paljon dataa, kokeilua, osaamista ja aikaa. Seuraavien vuosien aikana tekoälystä on saatavilla suuria hyötyjä liiketoimintaan. Tekoäly on apuna ihmisten arjessa jo nyt - sen potentiaali liiketoiminnan kehittämiseen, asiakaskokemuksen parantamiseen ja arjen helpottamiseen kannattaa ehdottomasti hyödyntää.
Yrityksillä on valtava määrä dataa, työkaluja ja avoimia kirjastoja. Tarvittavat työkalut näiden hyödyntämiseen ovat olemassa, mutta niitä ei välttämättä osata käyttää. Johtavassa asemassa oleva voi tutustua aiheeseen miettimällä, mitä dataa yrityksellä on hallussaan ja mitkä ovat liiketoiminnan haasteet. Tämän jälkeen kannattaa tehdä kokeilu: Miten tätä dataa voidaan hyödyntää arjessa?
Datan hyödyntämiseen ja tekoälyyn kannattaa perehtyä nyt, sillä vuoden päästä kilpailijat ovat jo menneet eteenpäin. Tärkeintä on, että yrityksen johtaja luo kokeilukulttuurin organisaatioon ja rohkaisee siihen. Tämä on ainoa keino saada muutosta aikaan.