Eri chatbotteja löytyy joka lähtöön ja jopa NLP-teknologialla, sekä mahdollisesti ML (Machine Learning) -teknologialla varustettuina, mutta nämä ovat vielä toistaiseksi nopeasti käyttöönotettavia ja laajaan skaalaan erilaisia keskusteluja kykeneviä vain englannin kielellä. Suureen maailmaan verrattuna suomea puhuu niin pieni määrä ihmisiä, että on turha ihan heti odottaa chatbotteja, joissa olisi NLP (Natural Language Processing), joka tukisi meidän kieltämme. Samaan kohtaan on hyvä myös ottaa huomioon, että vaikka tekoälystä puhutaan jatkuvasti ja myös chatbottien yhteydessä, on se kuitenkin vähän harhaanjohtavaa, koska mitään varsinaista tekoälyä ei chatbottien takana suuremmassa osassa tapauksista ole.
Onneksi suomenkielinen chatbotti on mahdollista luoda, kunhan ensin suunnitellaan hyvin mitä sen tulee tehdä ja tiedostetaan se, että emme voi olettaa chatbotin ymmärtävän suomea, vaan vastaukset ja kysymykset on ennalta rakennettava chatbottiin.
Muulla kuin englannin kielellä suhteellisen nopeasti käyttöön otettava chatbotti vaatii sen, että sille ohjelmoidaan kaikki mahdolliset käyttäjän esittämät kysymykset sekä näihin annettavat vastaukset kaikkine variaatioineen. Tämä voi toki olla todella työlästä mitä kovemman höpöttäjän haluaa botistaan tehdä, mutta tähän on onneksi myös työmäärää erittäin paljonkin helpottavia ratkaisuja.
Niistä yhtenä voisi nostaa käsittelyyn esimerkiksi mahdollisuuden käyttää nappuloita, joilla käyttäjä antaa vastauksen tai esittää kysymyksen, jolloin bottia tehdessä voidaan jo ennalta määritellä kaikki eri variaatiot ja muita mahdollisuuksia vastata tai kysyä ei ole. Eli esimerkiksi tervehdyksiä ei tarvitse kirjata eri vaihtoehtoja: “Moi, Hei, Hyvää päivää, Hyvää iltaa, Morjens, Moro jne.”, vaan botti päättää mitä kysyy keskustelijalta, ja kysymykseen voi vastata vain ennalta määritellyillä vastauksilla.
HubSpot käyttäjille erittäin mukava uutinen vuotta 2018 ajatellen on, että HubSpot on ostanut Motion AI:n ja näin chatbotit tulevat olemaan osa HubSpotin työkaluja. Tällä hetkellä helposti käyttöön otettavista chatboteista voitaisiin nostaa esiin Drift hyväksi ehdokkaaksi kaikille, jotka haluavat kokeilla chatbotin käyttöönottoa.
Muutamia huomioita, jotka on hyvä ottaa huomioon chatbottia harkitessa tai suunnitellessa.
Chatbotit ovat tätä päivää ja tulevat varmasti vain yleistymään. Niiden käyttäminen on oikein kasattuina asiakkaille erittäin hyvää 24/7 toimivaa asiakaspalvelua tai esimerkiksi liidien generoimiseen oikein loistava työkalu. Innolla seurataan mitä tulevaisuus tuo tullessaan tällä saralla.