Blogi | Sales Communications

Suomenkielinen chatbot

Kirjoittanut Joni Laukkonen | 8.1.2018 8:20

Chatbotit ovat nyt noin vuoden verran olleet kovasti esillä ja uusia vaihtoehtoja nousee esiin lähes päivittäin. Softia chatbottien maailmassa on lukemattomia. Löytyy lähes täysin valmiita avaimet käteen ja drag and drop -meiningillä pystyyn laitettavia vaihtoehtoja, sekä myös perustan tarjoavia pohjia, joiden päälle voidaan rakentaa oma botti. Chatbotin saa todella nopeasti ja pienellä konfiguroinnilla käyttöön, mutta usein englannin kielellä.

Eri chatbotteja löytyy joka lähtöön ja jopa NLP-teknologialla, sekä mahdollisesti ML (Machine Learning) -teknologialla varustettuina, mutta nämä ovat vielä toistaiseksi nopeasti käyttöönotettavia ja laajaan skaalaan erilaisia keskusteluja kykeneviä vain englannin kielellä. Suureen maailmaan verrattuna suomea puhuu niin pieni määrä ihmisiä, että on turha ihan heti odottaa chatbotteja, joissa olisi NLP (Natural Language Processing), joka tukisi meidän kieltämme. Samaan kohtaan on hyvä myös ottaa huomioon, että vaikka tekoälystä puhutaan jatkuvasti ja myös chatbottien yhteydessä, on se kuitenkin vähän harhaanjohtavaa, koska mitään varsinaista tekoälyä ei chatbottien takana suuremmassa osassa tapauksista ole.

Kuinka chatbotti saadaan pyörimään suomen kielellä?

Onneksi suomenkielinen chatbotti on mahdollista luoda, kunhan ensin suunnitellaan hyvin mitä sen tulee tehdä ja tiedostetaan se, että emme voi olettaa chatbotin ymmärtävän suomea, vaan vastaukset ja kysymykset on ennalta rakennettava chatbottiin.

Muulla kuin englannin kielellä suhteellisen nopeasti käyttöön otettava chatbotti vaatii sen, että sille ohjelmoidaan kaikki mahdolliset käyttäjän esittämät kysymykset sekä näihin annettavat vastaukset kaikkine variaatioineen. Tämä voi toki olla todella työlästä mitä kovemman höpöttäjän haluaa botistaan tehdä, mutta tähän on onneksi myös työmäärää erittäin paljonkin helpottavia ratkaisuja. 

Niistä yhtenä voisi nostaa käsittelyyn esimerkiksi mahdollisuuden käyttää nappuloita, joilla käyttäjä antaa vastauksen tai esittää kysymyksen, jolloin bottia tehdessä voidaan jo ennalta määritellä kaikki eri variaatiot ja muita mahdollisuuksia vastata tai kysyä ei ole. Eli esimerkiksi tervehdyksiä ei tarvitse kirjata eri vaihtoehtoja: “Moi, Hei, Hyvää päivää, Hyvää iltaa, Morjens, Moro jne.”, vaan botti päättää mitä kysyy keskustelijalta, ja kysymykseen voi vastata vain ennalta määritellyillä vastauksilla.

 

 

HubSpot käyttäjille erittäin mukava uutinen vuotta 2018 ajatellen on, että HubSpot on ostanut Motion AI:n ja näin chatbotit tulevat olemaan osa HubSpotin työkalujaTällä hetkellä helposti käyttöön otettavista chatboteista voitaisiin nostaa esiin Drift hyväksi ehdokkaaksi kaikille, jotka haluavat kokeilla chatbotin käyttöönottoa.

  

Mitä ottaa huomioon chatbottien kanssa?

 Muutamia huomioita, jotka on hyvä ottaa huomioon chatbottia harkitessa tai suunnitellessa.

  • Vähemmän on enemmän. Kannattaa lähteä alkuun pistämällä botti esittämään muutama kysymys tai antamaan suuntaa antava vinkki käyttäjälle riippuen siitä, mitä hän on tekemässä.
  • Varmista, ettei botista tule päällekäyvä. Kaikki eivät pidä siitä, kun vähän innokkaampi myyjä tulee kaupassa kyelemään tarvitsetko apua – myöskään botti ei saa olla tungetteleva.
  • Suunnittele ensin. Päätä mitä botin on tarkoitus tehdä ja mitä eri keskustelupolkuja asiakkaasi voi käydä botin kanssa ennen kuin lähdet kasaamaan sitä.
  • Mieti missä botti on. Ei ole välttämättä hyvä juttu, että botti alkaa valaisemaan hintoihin liittyvää asiaa, kun asiakas on katsomassa vaikka referenssejä. Määrittele siis tarkasti ne verkkosivut, joissa botti voi palvella, eikä häiriköidä.
  • Muista, että ihmisen kanssa keskustelua botti ei vielä voita. Monessa tapauksessa on paras vaihtoehto esimerkiksi asettaa botti antamaan myyjän kalenterilinkki jatkokeskusteluja varten tai vaikka vaihtamaan oikean ihmisen palvelemaan asiakasta botin sijaan, kun tietyt ennalta päätetyt olosuhteet on saavutettu.

Chatbotit ovat tätä päivää ja tulevat varmasti vain yleistymään. Niiden käyttäminen on oikein kasattuina asiakkaille erittäin hyvää 24/7 toimivaa asiakaspalvelua tai esimerkiksi liidien generoimiseen oikein loistava työkalu. Innolla seurataan mitä tulevaisuus tuo tullessaan tällä saralla.