Liidien generointi onnistuu esimerkiksi yrityksen omilla verkkosivuilla. Sosiaalista mediaa ei kannata kuitenkaan sivuutta, sillä esimerkiksi Facebookissa on yli miljardi ja Twitterissä yli 230 miljoonaa kuukausittaista aktiivista käyttäjää. Fiksut markkinoijat ymmärtävät sen tarkoittavan sitä, että juuri nyt on paras hetki käyttää sosiaalisia alustoja prospektointiin. Markkinoijan näkökulmasta sosiaalisen median ydin on siellä vapaasti saatavilla oleva tieto, jonka ansioista sosiaalinen media on mitä otollisin ympäristö prospektointiin ja liidien generointiin. Informaatioon pääsee käsiksi kuitenkin vain seuraamalla ilmiöitä sekä osallistumalla keskusteluihin. Keskustelut käydään sosiaalisen median kanavissa ja markkinoijien täytyykin olla itse paikalla vuorovaikuttamassa.
Saadaksesi selville ketkä ovat liiketoimintasi potentiaalisia liidejä, sinun täytyy löytää keino päästä sisään sosiaalisiin verkostoihin ja tutustua ihmisiin henkilökohtaisesti. SoMe-prospektoinnissa on kyse yhteisten aiheiden löytämisestä ihmisten kanssa niin, että vuorovaikutus saattaa lopulta johtaa myyntiin. Pääset alkuun luomalla profiilin niihin sosiaalisen median verkostoihin, joissa sinun potentiaaliset asiakkaasi todennäköisesti viettävät aikaa. Kerää talteen avainsanoja ja ilmaisuja, joita ihmiset tyypillisesti käyttävät etsiessään yritystäsi hakukoneilla. Tarvitset myös orgaanista sisältöä, joka linkittyy aiheeltaan näihin avainsanoihin. Orgaaninen sisältö voi olla esimerkiksi blogiteksti tai opas, joka on laadukasta ja hyödyllistä luettavaa potentiaalisille asiakkaillesi.
Itse prospektointi tapahtuu kirjautumalla sisään valitsemaasi kanavaan (kuten Twitter, Facebook tai Pinterest) ja suuntaamalla suoraan hakukenttään, joka useimmiten löytyy sivuston yläreunasta. Kirjoita vuorotellen hakukenttään esimerkiksi kolme suosituinta aiemmin listaamaasi avainsanaa tai -ilmaisua. Kokeile hakua muutamaan otteeseen yhdistelemällä avainsanoja ja käyttäen eri variaatioita. Klikkaa ‘etsi’-painiketta ja käy hakutulokset läpi. Etsi henkilöitä, jotka käyttävät näitä avainsanoja ja puhuvat liiketoimintaasi linkittyvistä tai muuten sinulle tärkeistä aiheista. Kun löydät sopivia ehdokkaita, kurkkaa heidän profiilinsa - voisiko tämä henkilö olla sinun potentiaalinen asiakkaasi? Kun löydät ihanteellisen liidin, voit aloittaa keskustelemaan hänen kanssaan. Tarjoa hänelle sisältöä, josta hän saattaa olla kiinnostunut tai tarjoa omaa tietotaitoasi antamalla apua sekä vinkkejä avainsanojen osoittamiin aiheisiin liittyen. HubSpotin asiakkaat voivat hyödyntää tässä Social Inboxia ja saada etsimänsä tiedot välittömästi käyttöön.
Joissain alustoissa (kuten LinkedIn ja Google+) potentiaaliset liidit kannattaa etsiä ryhmistä ja yhteisöistä. Käytä siis hakusanoja ja -ilmaisuja tunnistaaksesi yhteisöjä, joista voisi löytyä potentiaalisia liidejä sinulle ja liity niihin. Kun olet päässyt sisälle ryhmään, seuraa ryhmän jäsenten toimintaa ja osallistu jakamalla sisältöjä sekä kommentoimalla, etenkin vastaten jäsenten kysymyksiin. Jonkin ajan kuluttua löydät ryhmän aktiivisimmat jäsenet ja voit tarkastella heitä lähemmin pohtien, voisivatko he olla liidejä sinulle. Kommentoinnin lisäksi sinun kannattaa luoda yhteys prospekteihisi tykkäämällä heidän sisällöistään ja jakamalla niitä eteenpäin. Myös prospektien mainitseminen omissa viesteissä ja muut kunnianosoitukset luovat positiivista henkeä ja sitouttavat prospekteja. Esivalmistelujen jälkeen SoMe-prospektointi vie vain joitakin kymmeniä minuutteja viikostasi - et voisi käyttää tätä aikaa paremmin kuin tutustumalla mahdollisesti tuleviin asiakkaisiisi.