Vastaukset olivat kerrassaan erinomaisia.
Mika D. Rubanovitch, Johtajatiimi:
"Sosiaalisessa mediassa aloittelevan markkinoijan kannattaa panostaa olennaiseen ja laadukkaaseen sisältöön. Sosiaalisen median markkinoinnissa on kyse lisäarvon tuottamisesta seuraajille. Esimerkiksi tapahtumista ja seminaareista viestittäessä älä postaa vaan kuvaa ja tekstiä ”täällä minä olen”, vaan kerro, mitä oivalsit ja opit tilaisuudesta. Jos tapahtumassa on viitattu kiinnostavaan blogikirjoitukseen tai artikkeliin, kannattaa se jakaa viestin yhteydessä. Näin luot konkreettista arvoa verkostollesi.
Julkaisukynnys sosiaalisessa mediassa kannattaa pitää matalana, silti laadusta ei kannata tinkiä. Varsinkin videoita ja blogeja jaettaessa tämä kannattaa pitää mielessä. Huono laatu ei palvele ketään, eikä rakenna henkilöbrändiä positiiviseen suuntaan."
Sani Leino, Thinglink:
"Annan kaksi. Eka. Audience of one. Rakenna verkosto joka koostuu yksilöistä, eli käsittele aina jokaista verkostosi jäsentä yksilönä.
Toinen, muista SyTaMi eli tee systemaattisesti asioita, eli toistuvia kokeiluja päivittäin / viikoittain, aseta tavoitteet oman liiketoimintasi pohjalta ja mittaa edistymistäsi eri keinoin.
Siinä nopeat Barcasta.
Rakkauella Sani"
Jenna Perus, Videolle:
"Heippa! Tässä mun vinkki: Ole aito, relevantti ja luo sisällöllä arvoa. Ei kannata vain huudella firman mainossisältöä, vaan viihdyttää, opettaa ja auttaa. 😊"
Marko Suomi, Someco:
"Ehkä voisi olla kuuntelu, eli tsekkaisi missä kanavissa ne omat asiakkaat ovat ja puhuvatko oman tekemisen kannalta tärkeistä aiheista ja jos, niin mitä."
Perttu Ahvenainen, Taitori:
"Paras, ei tosin mun, on Jani Liljan kolmen kohdan opas uusille Twitter-käyttäjille: 1) Ole oma itsesi 2) Ole oma itsesi 3) Ole oma itsesi, paitsi jos olet täysi mulkku.
Sitten mun mielestä ei ole some-markkinointia. On markkinointia, jonka yhtenä kanavana voit käyttää somea. Lapa jäähän ja nimi lehteen :)"
Aki Ahlroth, Duunitori, Leadelight & HENRY ry:
"Moro! Mun tärkein vinkki on uskallus herättää tunteita. Sitä pelätään mielestäni liikaa, jolloin seurauksena on mitäänsanomattomuus. Tietysti tämä tarkoittaa myös sitä, että substanssia pitää olla aiheesta, josta menee laukomaan suoria mielipiteitään. Eli tärkeää on valita suht kapea aihe, johon keskittyä ja josta kartuttaa osaamista. :)
Tsemppiä päivään! Aki"
Johannes Karjula, Kokemuksia.fi:
"Julkaisukynnys matalaksi. Ja toinen on, että yrityspäättäjänä rohkeasti henkilökohtainen some käyttöön. Tutkimusten perusteella pk-yrityksen päättäjän henkilökohtaisella kokemuksella ja käytöllä on positiivinen vaikutus lopulliseen sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen käyttöön yrityksessä."
Antti Kiukas, Trainers' House:
"Moi! Hyvä aihe. Eka vinkki voisi olla klassinen 'Suunnittele työsi, työskentele suunnitelmasi' - Eli kasaan ajan kanssa ihan kunnon plääni siitä yleisöstä, arvontuotosta heille (eli palvelevasta sisällöstä), medioista/alustoista, julkaisutiheydestä, tone-of-voicesta, kuvamaailmasta, CTAista jne.jne. JA ENNENKAIKKEA TAVOITTEISTA, jotka kytkeytyvät mahdollisimman lähelle rahavirtoja. Ja sitten vaan vimmaista toteutukseen sitoutumista päivä päivältä, viikko viikolta ja kaikesta tekemisestä oppien ja korjaten. Itse kirjotin Trainers' Housen ekaa puolivuotista monen monta iltaa ja osallistin omaa porukkaa pohtimaan tulevaisuuden tekemistämme useammassa sessiossa ja voin sanoa, että jokainen suunnitteluun käytetty tunti on helpottanut polulla kulkemista ja pysymistä HURRRRRJAN paljon."
Vastaukset olivat riemastuttavan erilaisia. Todettakoon, että yhtä oikeaa tapaa sosiaalisen median markkinointiin ei ole. Jokainen taplaa tyylillään. Silti jokaisen asiantuntijan kommentti pitää sisällään tärkeän opetuksen. Alla vielä pelkistetty rautalankamalli vastauksista:
Mika: Olennaisuus, laadukkuus
Sani: Systemaattisuus, tavoitteellisuus, mitattavuus
Jenna: Viihdytä, opeta, auta
Marko: Kuuntele
Perttu: Ole oma itsesi
Aki: Herätä tunteita
Johannes: Julkaisukynnys matalaksi
Antti: Suunnittele