Ostamisen alku menee kaikilla toimialoilla siten, että haemme tietoa verkossa jossain vaiheessa prosessia. Varsinkin alussa, kun emme ole vielä oikein varmoja miten jokin asia ratkaistaan. Tässä prosessissa on tärkeää, että olemme mukana siellä missä asiakkamme on sellaisella viestillä, joka häntä kiinnostaa.
Oleellista on, että emme voi myydä tuotteitamme samalla tavalla kuin ennen. Vain laadukas ja merkityksellinen sisältö nappaa asiakkaan huomion hakukoneissa, sosiaalisessa mediassa ja verkossa. Sisältöstrategia on keskeinen osa inbound-markkinointia. Inbound-markkinointi on se osa markkinointia, joka tuo uusia liidejä myynnille.
Sinun kannattaa muistaa 3 elementtiä, kun olet rakentamassa yrityksellesi hyvää sisältöstrategiaa.
Kaikki lähtee yleisön ymmärtämisestä. Nykyaikaisena markkinoijana sinun tulee ymmärtää oma roolisi. Verkko on media ja sinä olet tuon median johtaja. Jokaisella medialla on yleisö, jota media palvelee. Sinusta on tullut päätoimittaja. Helpoin tapa on luoda ostajapersoonia. Ostajapersoona on fiktiivinen kuvas potentiaalisista asiakkaista.
Ostajapersoonien luomisen jälkeen on tärkeää, että ymmärrät miten asiakkaasi ostoprosessi kehittyy. Ilman tätä ymmärrystä olet vain tuputtamassa tuotteitasi ja palveluitasi asiakkaille, jotka eivät ole kiinnostuneita sinusta tai parhaassa tapauksessa pilaat mahdollisuutesi edes päästä asiakkaasi ostoprosessiin. Ostoprosessissa on 3 vaihetta: varhainen vaihe, keskivaihe ja myöhäinen vaihe. Näihin vaiheisiin luodaan sisältöä, jotta asiakkaasi saa kaiken tarvitsemansa tiedon helposti ja nopeasti. Varhaisessa vaiheessa blogit, hakukonelöydettävyys sekä sosiaalinen media näyttelevät suurta roolia. Huom: älä spämmää. Anna asiakkaasi löytää sinut hänelle merkityksellisen sisällön kautta.
Kun olet luonut kartan asiakkaasi persoonan ja ostoprosessin välille tulee sisällöntuotanto aikatauluttaa ja resursoida kunnolla. Tämä vaihe on erittäin kriittinen. Et voi viedä sisältöjä asiakkaasi löydettäväksi ilman resursseja, joilla ne on tuotettu. Blogikirjoituksia pitäisi syntyä viikossa useita ja sivuilla pitää olla paljon ladattavaa materiaalia, jotta asiakkaasi voi ladata sivuiltasi mielenkiintoista sisältöä. Blogit ja ladattavat eKirjat eivät synny itsestään. Kuten eivät myöskään laskeutumissivut (ländärit) tai hakukoneoptimointikaan. Varaa riittävä määrä resursseja, jotta saat markkinoinnistasi myös tuloksia.
Sisältö toimii samalla tavalla kuin messut aikanaan. Asiakkaasi on ständilläsi kysymässä neuvoa ongelmaansa ja sinä annat neuvot vastikkeellisesti asiakkaasi yhteystietoja vastaan. Tällaista markkinointia voi myös mitata liidien määrällä, laadulla ja investoinnin tehokkuudella. Mittaaminen kannattaa.