Ilman oikeaa sisältöä olet hukassa. Olet hukassa, koska sisältö tuo asiakkaasi sivuillesi ja sisältö konvertoi liidin myynnille. Sinä päätät, oletko mukana asiakkaasi elämässä vaiko et. Asiakkaasi hakee tietoa verkosta ja vain oikealla otsikolla ja oikealla strategialla pääset Googlen hakutuloksissa siihen asemaan, jossa asiakkaasi on mahdollista löytää sinut kun hän etsii vastausta kysymykseensä. Sisältöön kannattaa satsata aikaa ja resursseja. Sisältö auttaa myymään. Sisältö luo merkityksen.
Kun sinulla on jokin kysymys tai ongelma, menet luultavasti verkkoon hyvinkin nopeasti. Lähin verkko löytyy taskussasi olevasta matkapuhelimesta. Näin toimit sinä ja näin toimii asiakkaasi. Sinä valitset, oletko vastaamassa asiakkaasi esittämään kysymykseen vaiko et. Kun asiakkaasi esittämä kysymys löytyy otsikostasi, voit varmistua siitä, että Google nostaa sisältösi ylös top 3 tai top 10 haun joukkoon. Hyvässä strategiassa on otettu huomioon asiakkaan hakusanat ja sisällössä on käytetty niitä. Sisältömarkkinointi auttaa löytämään sinut. Sisältöstrategia luo pohjan ja keinot.
Kun olet saanut asiakkaasi huomion verkossa, sinun on helppo kuljettaa asiakkaasi kohti konversiota. Konversio on se kohta, jossa asiakkaasi jättää yhteystietonsa sinulle. Kukaan tosin ei jätä yhteystietojaan ilman hyvää syytä. Tämä hyvä syy sinun tulee löytää. Me kutsumme tätä CTA:ksi (call to action) ja CTA:n takana on usein laskeutumissivu eli, ländäri (landing page). CTA on usein nappula tai banneri, joka kehottaa tekemään jotain. Esimerkiksi lataamaan oppaan tai eKirjan. Kun asiakkaasi lataa materiaalia sivuiltasi, sinä tiedät mistä hän on kiinnostunut. Tämä ei kuintenkaan vielä takaa mitään myynnillisesti. Sisältöjä on kolmenlaista (3): varhaisen vaiheen sisältö, keskivaiheen sisältö ja myöhäisen vaiheen sisältö. Varhainen vaihe herättää kiinnostuksen aiheeseen, keskivaihe syventää ja myöhäinen vaihe kertoo miksi juuri sinä olet paras mahdollinen ratkaisu ongelmaan.
Nyt kun tiedät mikä asiakastasi kiinnostaa, voit avata hänen kanssaan dialogin aiheesta. Myyntisi voi soittaa asiakkaalle ja kartoittaa tilanteen. En tässä vaiheessa suosittele myymään mitään tai tuputtamaan asiakkaallesi sinua tai palveluitasi. Hän ei ole siihen vielä valmis. Hyvä puoli kuitenkin on se, että sinulla on aiheesta kiinnostunut liidi. Suosittelen tässä vaiheessa keskustelemaan asiakkaasi aikataulusta, kiinnostuksesta, tilanteesta yms. Eli, älä myy vaan avaa avoimien kysymysten kautta dialogi.
Nämä kolme asiaa: löytäminen, tietoiseksi tuleminen ja myynnin kohdentaminen aidosti tekee sinusta ajatusjohtajan, auttaa sinua myymään enemmän sekä mittaamaan markkinointisi tuottoa.