InBound-markkinoinnin ideana on tuottaa sisältöä, josta kävijä hyötyy. Sisältöä tuotettaessa otetaan huomioon missä vaiheessa ostomatkaa kävijä on. Liidejä generoitaessa kävijä on usein ostoprosessin ensimmäisessä vaiheessa, jossa hän on havainnut joitain haasteita joista hän haluaa lisää tietoa. Kävijät voivat olla myös jo toisessa eli harkitsemisvaiheessa, jossa he ovat selkeästi havainneet ongelmansa ja he etsivät tietoa ratkaistakseen sen.
Vauhdittaaksemme myyntiä täytyy siis pystyä identifioimaan asiakkaan haasteet ja tuottaa sisältöä, joka tuottaa heille arvoa. Näin saamme houkuteltua potentiaaliset asiakkaat meidän sivuillemme missä voimme kertoa heille enemmän heidän ongelmastaan ja mahdollisista tavoista ratkaista se.
Katsotaan asiaa esimerkin kautta. Omistat hyvinvointialan yrityksen. Tarkemmin sanottuna kuntosalin, joka haluaa kasvattaa yrityksille myytävien jäsenyyksien määrää. Olet todennut, että toimistoissa osa sairaslomista johtuu pelkästä liikunnan vähäisyydestä ja voitaisiin välttää säännöllisellä liikunnalla. Päätät kirjoittaa yritysten HR-osastolle suunnatun artikkelin aiheesta “Näin vähennät sairaslomia toimistoissa”, jossa kerrot yleisesti liikunnan vaikutuksesta hyvinvointiin.
Ennen kuin asiakas poistuu sivulta haluat saada häneltä ylös yhteystietoja, jotta voit myöhemmin lähettää hänelle lisää sopivaa materiaalia ja kuljettaa hänet ostomatkassaan vaiheeseen, jossa hän on valmis ostamaan sinulta. Liidien generointi tapahtuu konkreettisesti rakentamalla laskeutumissivu eli ländäri, jolta asiakas voi ladata itselleen materiaalia kuten e-kirjan vastineeksi yhteystietojensa luovuttamisesta.
Artikkelisi on valmis julkaistavaksi kuntosalisi sivuilla ja et halua päästää kävijöitä poistumaan ilman tietojen luovuttamista, jotta voit olla heihin yhteydessä myöhemmin. Luot ladattavaksi materiaaliksi paketin, jonka ladatessaan kävijät saavat oppaan, jossa opetetaan rakentamaan liikuntaohjelma osaksi toimiston arkea, sekä videon, jossa ohjataan 5 minuutin taukojumppa paneutuen yleisimpiin sairaslomia aiheuttaviin ongelmiin, kuten niska-hartiaseutuun.
Kävijät löytävät toki artikkelisi hakukoneiden kautta, jos hakukoneoptimointi on otettu huomioon, mutta jakamalla artikkelia saat sille isomman yleisön. Tee siis sisällöstäsi sosiaalista ja helposti jaettavaa. Kun sisältö on tarpeeksi kiinnostavaa ja jaat sen sosiaalisessa mediassa jakavat ihmiset sitä eteenpäin omille seuraajilleen ja jokaisen jaon tai aktiviteetin kuten tykkäyksen myötä näkyvyytesi kasvaa.
Julkaistuasi artikkelin ja ländärin haluat kasvattaa kävijämääriäsi saadaksesi vielä enemmän liidejä. Jaat siis artikkelin sosialisen median sivuillasi muistaen lisätä hashtagit ja muut postauksen löytämistä helpottavat tekijät. Samalla viikolla suosittu bloggaaja jakaa artikkelisi omille useille tuhansille seuraajilleen ja huomaat vaikutuksen kävijämäärien kasvussa, sekä liidien määrässä.