Blogi | Sales Communications

Miten valitset inbound-markkinointitoimiston

Kirjoittanut Angela Hedberg | 7.5.2019 8:40

Markkinointitoimistosi tehtävä on tuottaa merkityksellistä sisältöä verkkoon, jonka kohderyhmäsi löytää, ja jolla saat huomiota kohderyhmältäsi. Viime kädessä markkinontitoimiston tehtävä on tehdä sellaista markkinointia, joka tuo yrityksellesi myyntiä.

Kun lähdet valitsemaan markkinointitoimistoa, “practice as you preach” - sanonta pätee. Valitsemasi toimiston on jo pitänyt saavuttaa itse ne tavoitteet, joita sinä lähdet tavoittelemaan. Eli, pärjätä hakukonekilvassa, saada trafiikkia sivuille, konvertoida laadukkaita liidejä sekä tehdä myyntiä saaduista liideistä. Jos toimistolla menee huti omalla kohdallaan, niin sinun roolisi on olla maksava harjoituskappale. Joten päätä oletko harjoituskappale vai valitsetko tulokset?

Aloita Googlesta

Kirjoita markkinointitoimistoon ja sinun tarpeeseesi liittyviä erilaisia hakusanoja ja katso, mitä löytyy. Kysy Googlelta, sillä Google kyllä tietää. Älä edes haaveile kakkoshakusivulle menemisestä. Jos haluat pärjätä Googlessa, niin markkinointitoimistosi löytyy ensimmäiseltä sivulta. Jos toimisto ei ole ensimmäisellä sivulla, niin jotain tehdään väärin. Eli, ei osata optimoida.

 


Markkinoinnin dashboard ei valehtele

No niin, nyt on kartoitettu Googlen ensimmäinen sivu. Tapaat toimistokandidaatin. He ovat totta kai hyviä ja hienoja kotisivuja on tehty vaikka kenelle. Loistavaa. Pyydä pelkän puheen sijaan myyjää näyttämään heidän oman markkinointinsa dashboard.

Markkinoinnin dashboardissa selviää, kuinka paljon he omassa markkinoinnissaan saavat sivustovierailijoita, generoivat niistä liidejä ja tekevät niistä kauppaa. Koska sitähän tässä haetaan. Saat huomiota, generoit liidejä ja teet kauppaa. Se on pelin nimi.

 

 

Luku, jota kannattaa seurata, on: sivuvierailijoiden suhde uusiin liideihin. Eli, missä suhteessa he konvertoivat liidejä verkkovierailijoista. Sen tulee olla 2 - 4%. Eli, tuhatta (1000) verkkosivuvierailijaa kohden tulee konvertoida 20 - 40 liidiä.

Haastattele ja kysy, millä tavalla he ovat itse sen tehneet ja mitä kanavia he ovat käyttäneet. Pyydä kertomaan, miten heidän saavuttamansa tulokset saadaan näkymään myös teille ja sinun tilanteeseen. Käytä oikeita lukuja. Älä usko spekulatiiviseen argumentointiin. Se saattaa olla vaihtoehtoinen totuus. Ymmärrät varmasti. Joko tuloksia on tai sitten ei. Yksinkertaista.

 


 

Tutustu tiimiin, jonka kanssa tulet työskentelemään

Inbound-markkinointi perustuu luottamukseen. Sinä ja kollegasi tulette tekemään töitä läheisesti valitsemasi inbound-markkinointitoimiston ihmisten kanssa. He haastattelevat asiantuntijasi, kirjoittavat blogeja, julkaisevat sosiaalisessa mediassa postauksia sinun yrityksesi nimissä. Tutustu tekijöihin etukäteen, niin ei tule yllätyksiä.

Referenssit tarkkaan syyniin

Älä tyydy pelkästään pinnalliseen vilkaisuun toimiston refe-casesta, äläkä ainakaan pelkästään siihen, mitä myyjä sinulle kertoo.

Soita yrityksille, joille toimisto on tehnyt töitä. Se, mikä on mennyt pieleen, kertoo siitä, mikä voi myös sinun yrityksesi kohdalla mennä pieleen. Täydellistä toimistoa et löydä, mutta on parempi, jos pääset valitsemaan tulevaisuuden ongelmat. Lisäksi tiedät miten toimitaan kun jokin ei toimi kuten pitäisi. Huomioi tämä myös haastavissa teknisissä kysymyksissä.

Jokainen markkinointitoimisto on erilainen, ja on tärkeää löytää toimisto, jonka kulttuuri ja työtapa sopivat juuri sinulle. Markkinoinnin tehtävä on tukea myyntiä ja sinun tulee tietää miten ja kuinka paljon voit tukea odottaa.