Kuuntele blogi
Nykyisin ihmiset haluavat edetä omaan tahtiinsa ennen ostopäätöstä tehden taustatyötä vaikkapa vertailemalla, etsimällä vastauksia kysymyksiinsä ja lukemalla muiden arvosteluja aiheesta tai tuotteesta. Valtaosa ostoa edeltävästä kartoittamisesta tapahtuu netin syövereissä. Asiakas täytyy houkutella yrityksen luokse ja rohkaista etenemään ostoprosessissaan.
Perinteisen mainostamisen sijaan inbound-markkinoinnissa keskitytään uusien potentiaalisten asiakkaiden houkutteluun tarjoamalla heille laadukasta sisältöä. Samalla pyritään herättämään mielenkiinto yrityksen muihin tuotteisiin ja palveluihin. Sisältömarkkinoinnin lainalaisuuksia seuraten vierailija saapuu nettisivuille mielekkään sisällön perässä, mutta kuinka näistä vierailijoista saadaan loihdittua liidejä yrityksellesi? Tässä kohtaa laskeutumissivut astuvat kuvaan.
Yleensä asiakas päätyy laskeutumissivulle klikattuaan CTA (Call-to-Action) -linkkiä. Yksinkertaisuudessaan CTA on banneri, joka mainostaa sisältötarjousta. Maksuksi tarjouksesta yritys pyytää asiakkaalta tietoja, yleensä ainakin tämän yhteystietoja.
Landing page toimii inbound-markkinoinnin houkuttelussa kriittisessä osassa. Sen tarkoitus on käännyttää sivuillesi taustatyötä tehdessään tupsahtaneita tuntemattomia nettisivuvierailijoita tunnetuiksi liideiksi, joita voidaan myöhemmin muuttaa yrityksesi asiakkaiksi. Ja kuinka tuntemattomasta vierailijasta tunnetuksi liidiksi konvertointi sitten onnistuu? Jos arvasit sen tapahtuvan houkuttelemalla mielenkiintoisella sisällöllä, olit oikeassa. Arvokas sisältö voi olla esimerkiksi kiinnostava opas, webinaari tai ilmainen kartoitus.
Toimiva laskeutumissivu on kuin yrityksen myyntiedustaja netissä, paitsi ettei sille tarvitse maksaa palkkaa ja se on töissä viikon jokaisena päivänä kellon ympäri. Tuttavallisemmin ländäriksi kutsutun sivun avulla on järkevää tuottaa liidejä, sillä kokoamasi informaation avulla voit helposti segmentoida ja jakaa saamaasi tietoa yrityksen käyttöön.
Landing pagen rooli inbound-markkinoinnissa on äärimmäisen tärkeä. Pohjimmiltaan kyse on merkittävän sisällön tarjoamisesta kohderyhmille - olivatpa he sitten vierailijoita, liidejä tai nykyisiä asiakkaita. Laskeutumissivun kautta keräämälläsi tiedolla voit rakentaa, kehittää ja lämmittää suhdetta liidiesi kanssa.
Inbound-markkinoinnissa on tärkeää tuntea asiakas ja tietää, mitä he pitävät niin arvokkaana sisältönä, että ovat valmiilta jakamaan tietonsa kanssasi. Tarkoitus ei ole yrittää miellyttää ja herättää jokaisen ihmisen mielenkiintoa. Inbound-markkinoinnissa ihanteelliset asiakkaat tunnetaan ostajapersoonina. Jotta voit herättää potentiaalisen asiakkaan mielenkiinnon, yrityksen täytyy ymmärtää heidän tarpeensa ja ongelmansa. On siis tärkeää tutustua oman liiketoiminnan ostajapersooniin. Selvitä, mitä he haluaisivat yritykseltäsi vastineeksi jakamastaan tärkeästä informaatiosta.
Laskeutumissivut ovat siitäkin syystä erityisen hyödyllisiä, sillä ne keskittyvät johonkin tiettyyn aiheeseen, minkä takia niiden ympärille on helppo rakentaa avainsanoja. Tämän takia ländärit usein näkyvät hakutuloksissa korkealla ja tuovat lisää liikennettä sivuillesi.
Ländäri on paljon muuta kuin pelkkä kaavake kotisivuillasi. Sen rakentamiseen vaaditaan monia tärkeitä palasia. Ilman tiettyä elementtiä kokonaisuus ei välttämättä toimi ja saatat menettää arvokkaita potentiaalisia asiakkaita. Siispä on tärkeää, että kaikki palaset loksahtavat paikalleen, jotta vierailijan on helppo siirtyä konversiopolussa seuraavaan vaiheeseen.
Ihmisillä on nykyisin yhtä hyvä muisti kuin kultakaloilla, joiden muisti nollaantuu 10 sekunnin välein. Tämä luo omanlaisen haasteensa laskeutumissivun luomisessa. Vierailija tulee nimittäin käyttämään vain muutaman sekunnin aikaansa huolella rakentamaasi ländäriin. Pidä siis mielessä verbit: napakkuus, helppolukuisuus ja selkeys, kun suunnittelet omaasi.
Seuraamalla alla olevia ohjeita varmistat, että ländärisi kiinnostaa oikeanlaisia liidejä, etkä menetä yhtäkään arvokasta asiakasehdokasta.
Testaa vielä lopuksi laskeutumissivuasi katsomalla sitä noin viiden sekunnin ajan. Jäikö mieleesi, mitä ländärisi tarjoaa? Mikä tarjouksen arvo on? Ymmärsitkö mitä pitää tehdä, jotta tarjoukseen pääsee käsiksi? Jos jokin kohta jäi epäselväksi, töitä toimivan sivun eteen täytyy vielä tehdä.
Landing pagelle on luonnollisesti hyvä asettaa selkeä tavoite. Yleisesti on tutkittu, että jo 20% vierailijoiden käännytys liideiksi laskeutumissivuilla on sekä realistinen että tavoiteltava päämäärä. Menestyksen optimoimiseksi niitä on hyvä olla useampi, sillä silloin sinulla on useampia mahdollisuuksia kerätä informaatiota liideistäsi. Tutkimusten mukaan yhtiöt, joilla oli yli 30 erilaista laskeutumissivua, keräsivät seitsemän kertaa enemmän liidejä, kuin yhtiöt joilla oli alle kymmenen ländäriä. Määrässä ei siis kannata pihistellä.
Janilla on yli 20 vuoden kokemus asiakasyritysten myynnin kasvattamisesta. Hän on erikoistunut inbound-markkinointiin, myyntiin, konvertoimaan verkkovierailijoista myyntiliidejä sekä siihen, miten tehdään myyntiä niin, että ihmiset todella ostavat. Jani on merkittävä sosiaalisen median tekijä markkinoinnin ja myynnin parissa. Hänen suosituimmat kanavansa ovat podcastit KasvuPodcast, Lead & Trust, Myyntikanava ja Suoraa puhetta.