Blogi | Sales Communications

Mikä on HubSpot CRM?

Kirjoittanut Marjo Matilainen | 10.11.2022 6:00

HubSpot on CRM-alusta skaalaaville ja kasvaville yrityksille, ja se tarjoaa käyttäjille paljon muutakin kuin kontaktien hallintaa. Se tuo asiakkuuksien, myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun hallinnan yhteen paikkaan.

HubSpot CRM on alusta, joka auttaa hallinnoimaan yritystoimintasi kaikkia osa-alueita ja pitämään yhteyttä asiakkaisiin. Se yhdistää markkinoinnin automatisoinnin, liidien hallinnan, myynnin automatisoinnin ja asiakaspalvelutyökalut yhdeksi alustaksi, joka auttaa yrityksiä kasvamaan nopeammin ja paremmin.

HubSpot CRM on tehokas työkalu, jonka avulla voit seurata asiakkaitasi heidän ensimmäisestä vierailustaan aina siihen asti, kun heistä tulee maksavia asiakkaita. Se sopii kaiken kokoisille yrityksille pienyrittäjistä, jotka tarvitsevat apua asiakassuhteidensa hallintaan, suuriin organisaatioihin, joissa useat tiimit työskentelevät myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun parissa.

HubSpot on saatavilla freemium-mallilla, joten voit aloittaa sen käytön ilmaiseksi ja siirtyä maksullisiin lisäpalveluihin, kun yrityksesi alkaa kasvaa.

Mitä HubSpot CRM:llä voi tehdä?

HubSpot CRM on suunniteltu auttamaan myynnin ja markkinoinnin hallitsemisessa ja tehostamisessa. Sen avulla voit hallita kontaktiesi tietoja, seurata heidän vuorovaikutustaan yrityksesi kanssa ja kasvattaa myyntiäsi. Näet, missä vaiheessa ostoprosessia asiakkaasi ovat ja mitä he etsivät, jolloin voit tarjota ratkaisua heidän ongelmiinsa ennen kuin he edes ottavat sinuun yhteyttä. Voit myös käyttää HubSpotia markkinointikampanjoiden luomiseen ja hallintaan. Voit seurata, miten hyvin kampanjasi toimivat ja miten hyvin ne tuottavat.

Järjestelmän avulla voit luoda jokaisesta asiakkaastasi täydellisen yhteydenpitohistorian, joka sisältää esimerkiksi tiedot heidän ensimmäisestä vierailustaan ja siitä, milloin heistä tuli maksavia asiakkaita. Sen avulla voit myös seurata myyntitiimisi jäsenten toimintaa ja nähdä, miten hyvin he suoriutuvat.


Lue blogi Myyntitiimin aktiviteettien mittaaminen ja raportointi

Voit käyttää HubSpotia sähköpostien luomiseen ja lähettämiseen, verkkosivuston hallintaan, laskeutumissivujen luomiseen ja moneen muuhun. Alustan avulla voit myös seurata, miten hyvin markkinointikampanjasi toimivat.

HubSpot toimii myös markkinoinnin automaation alustana. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että voit luoda sen avulla automaattisia työnkulkuja. Ohjelmisto voi esimerkiksi lähettää sähköposteja ja viestejä automaattisesti heti, kun joku vierailee tietyllä verkkosivustosi sivulla tai suorittaa tietyn toiminnon, kuten lomakkeen täyttämisen. Näin HubSpot tehostaa prosesseja ja säästää aikaa ja kustannuksia pitkällä aikavälillä.

HubSpot koostuu eri työkaluista, joista voit ottaa käyttöön kaikki tai vain osan. Työkalut ovat:

  • Sales Hub
  • Marketing Hub
  • Service Hub
  • CMS Hub
  • Operations Hub

Mitkä ovat HubSpot CRM:n hyödyt

HubSpot CRM:llä on useita etuja. HubSpotin avulla voit hallita markkinointi-, myynti- ja asiakaspalveluprosesseja. Sinun ei tarvitse käyttää erillistä ohjelmistoa kutakin osa-aluetta varten, vaan HubSpotissa on kaikki tarvitsemasi yhdessä paikassa.

Yksi HubSpot CRM:n parhaista ominaisuuksista on sen helppokäyttöisyys. Siinä on käyttäjäystävällinen käyttöliittymä, joten ohjelmiston käytön opetteluun ei kulu liikaa aikaa. Siinä on silti kaikki ominaisuudet, joita tarvitset markkinointi-, myynti- ja asiakaspalveluprosessien hallintaan. Kullekin osa-alueelle ei tarvitse käyttää erillistä ohjelmistoa, vaan HubSpotissa on kaikki tarvitsemasi yhdessä paikassa.

HubSpot CRM on myös tehokas liiketoiminnan kehittämisen väline. Se auttaa sinua tunnistamaan, tavoittamaan ja sitouttamaan yrityksesi kannalta oikeat potentiaaliset asiakkaat.

HubSpot CRM tarjoaa muun muassa näitä ominaisuuksia:

  • Yhteyksien hallinta: seuraa asiakassuhteita sähköposti- ja puhelinkeskustelujen kautta.
  • Liidien hallinta: voit myös käyttää liidien pisteytystä määrittääksesi, mitkä liidit todennäköisimmin muuttuvat maksaviksi asiakkaiksi.
  • Sähköpostiseuranta: HubSpotin avulla voit seurata klikkauksia ja avauksia ja avausprosentteja. Voit jopa nähdä, mitkä linkit sähköposteissasi ovat suosituimpia tilaajiesi keskuudessa.
  • Sosiaalinen media: HubSpotin avulla voit julkaista päivityksiä sosiaalisen median sivustoilla, kuten Facebookissa, Twitterissä ja LinkedInissä. Voit myös seurata sosiaalisen median julkaisujesi toimivuutta.
  • Kokousten aikataulutus: HubSpot CRM:n avulla voit sopia tapaamisia työtovereiden ja asiakkaiden kanssa.
  • Raportointi: HubSpotilla voit luoda yksityiskohtaisia raportteja kaikista liiketoimintasi osa-alueista. Näin voit seurata sitä, kuinka paljon tuloja kukin markkinoinnin ja myynnin toimenpide tuottaa. Voit esimerkiksi nähdä, mitkä sisällöt tuottavat yrityksellesi eniten liidejä ja myyntiä. Voit luoda mukautettuja raportteja tai käyttää jotakin saatavilla olevista valmiista malleista.
  • Myyntiputkien hallinta: Myyntiputkien hallinta on yrityksille tehokas työkalu myyntiprosessin hallintaan. Sen avulla voit seurata liidien ja asiakkaiden kehitystä ja nähdä, ketkä ovat kiinnostuneita tuotteestasi tai palvelustasi. Visuaalisessa muodossa esitetty myyntiputki auttaa hahmottamaan myyntiprosessia helposti.
  • Blogityökalu: voit luoda blogeja, seurata niiden suoriutumista ja kerätä niiden avulla uusia liidejä.
  • Lomakkeet: voit luoda lomakkeita liidien, sähköpostitilaajien ja asiakkaiden keräämiseen. Voit käyttää näitä lomakkeita kerätäksesi lisätietoja kohdeyleisöstäsi.

Kenelle HubSpot CRM sopii?

HubSpot CRM on tarkoitettu yrityksille, jotka haluavat räätälöidyn CRM-alustan. HubSpot CRM soveltuu kaiken kokoisille yrityksille. Se tarjoaa useita ominaisuuksia, joiden avulla yrityksen myyntiä ja markkinointia voidaan johtaa tehokkaammin. Alusta on helposti skaalautuva, joten siihen on helppo lisätä lisää työntekijöitä ja ominaisuuksia, kun yrityksesi kasvaa. Näin yrityksesi ei tarvitse vaihtaa CRM-järjestelmää, kun tarpeet muuttuvat.

HubSpot CRM sopii myös yrityksille, jotka haluavat tehostaa myynti- ja markkinointiprosessejaan. Se on hyvä valinta, jos haluat automatisoida työnkulkuja ja luoda raportteja, jotka antavat tietoa siitä, miten hyvin kampanjasi toimivat. HubSpot CRM on sopiva työkalu myös, kun haluat seurata myyntisuppiloa, sosiaalista mediaa ja sähköpostimarkkinoinnin kampanjoita yhdessä paikassa. HubSpot auttaa seuraamaan kampanjoidesi suorituskykyä ja tarjoaa tarvittavat työkalut niiden optimointiin.

Miten HubSpot CRM integroidaan muihin järjestelmiin?

Integraatiot mahdollistavat saumattoman tiedonkulun eri järjestelmien välillä ilman manuaalista työtä. HubSpot CRM tarjoaa laajan valikoiman integraatioita muiden järjestelmien kanssa. Näiden integraatioiden avulla voit yhdistää HubSpot CRM:n olemassa oleviin työkaluihin ja ohjelmistoihin tai lisätä niihin uusia ominaisuuksia.

Käytettävissä on muun muassa seuraavia integraatioita: Google Analytics, Slack, Shopify, Salesforce, Gmail, Outlook ja Zendesk. HubSpotin omassa App Marketplacessa on satoja kolmannen osapuolen sovelluksia, jotka integroituvat HubSpot CRM:ään.

HubSpot CRM sisältää myös itsessään monipuoliset ominaisuudet niin myynnin, markkinoinnin kuin asiakaspalvelun tarpeisiin, joten voi olla, että sen ansiosta yrityksesi voi luopua joistain käytössä olevista järjestelmistä.

Mikä on HubSpot CRM:n hinta?

HubSpotin ilmainen versio on loistava lähtökohta aloittavalle tai pienelle yritykselle. Se on helppokäyttöinen ja tarjoaa pääsyn CRM:n perusominaisuuksiin. Se sisältää monet HubSpot CRM:n keskeiset ominaisuudet, mukaan lukien verkkosivujen analytiikan, liidien keräämisen ja sähköpostimarkkinoinnin.

Liiketoiminnan kasvaessa tulee ennemmin tai myöhemmin ajankohtaiseksi vaihtaa maksulliseen tilaukseen. Hinta määräytyy tarvitsemiesi työkalujen, käyttäjien määrän, ja hallinnoitavien yhteystietojen määrän mukaan. Myös monet muut asiat vaikuttavat tilauksen hintaan.

HubSpot CRM:ään on tarjolla eri tasoisia tilauksia, joten jokaiselle löytyy niistä sopiva.

HubSpotin lisenssien tasot ovat:

  • Ilmainen
  • Starter
  • Professional
  • Enterprise

3 haastetta, jotka HubSpot CRM ratkaisee

Seuraavassa on joitakin haasteita, joiden voittamisessa HubSpot CRM auttaa:

1) Myyntiprosessin seuranta

HubSpot CRM auttaa virtaviivaistamaan ja tehostamaan myyntiprosessiasi. Se tarjoaa keskitetyn paikan kaikkien asiakastietojesi tallentamiseen ja antaa työkalut näiden tietojen hallintaan. Voit luoda myyntiputkia visuaalisessa muodossa ja perustaa automatisoituja työnkulkuja, jotka auttavat sinua hallitsemaan myyntiprosessia. Voit myös hyödyntää HubSpotin sisäänrakennettuja myyntiraportoinnin ominaisuuksia, jotka auttavat sinua tunnistamaan trendejä ja kasvumahdollisuuksia ja tehdä tarvittaessa muutoksia.

Lue asiakascase Selkeä myyntiprosessi ja parantunut asiakaskokemus HubSpotin avulla – Case Nordic Floors

2) Asiakassuhteiden rakentaminen ja ylläpito

HubSpot CRM voi auttaa sinua rakentamaan vahvempia asiakassuhteita. Se tarjoaa keskitetyn paikan kaikkien asiakastietojesi tallentamiseen ja antaa sinulle työkalut näiden tietojen hallintaan. Voit luoda mukautettuja lomakkeita tietojen keräämiseksi myyntiprosessin eri vaiheissa, seurata eri lähteistä tulevia liidien tietoja ja automatisoida tehtäviä. HubSpot myös antaa sinulle työkalut, joilla voit mitata ja seurata jokaista vuorovaikutusta asiakkaidesi kanssa. Voit käyttää näitä tietoja parempien asiakasprofiilien luomiseen ja tehdä tietoon perustuvia päätöksiä.

3) Markkinoinnin ROI:n mittaaminen

HubSpot CRM voi auttaa sinua parantamaan markkinoinnin ROI:ta tarjoamalla tarkempia tietoja. Se auttaa sinua tunnistamaan, mitkä markkinointikampanjat ovat tehokkaimpia ja mitkä kanavat tuottavat eniten konversioita. Voit seurata, mitkä markkinointikanavat edistävät myyntiä ja mitkä eivät, joten voit kohdentaa budjettisi ja resurssisi paremmin.

HubSpot CRM voi auttaa sinua parantamaan markkinointitoimiesi kannattavuutta. Voit luoda sisältölähtöisiä kampanjoita, jotka ohjaavat liikennettä ja tuottavat lisää liidejä. HubSpot CRM:n avulla voit myös seurata kunkin kampanjan suorituskykyä, mitata sen tehokkuutta ja tehdä tarvittaessa muutoksia.

Yhteenveto

HubSpot CRM on tehokas työkalu, jonka avulla voit hallita asiakastietoa, luoda markkinointikampanjoita ja verkkosivuja ja paljon muuta. Se voi auttaa sinua saamaan enemmän tuottoa myynti- ja markkinointitoimenpiteidesi avulla ja parantamaan yrityksesi yleistä kannattavuutta.

Jos etsit helppokäyttöistä ja monipuolista työkalua asiakkuuksien hallintaan ja myynnin tehostamiseen, HubSpot CRM on oikea valinta sinulle.

Kun haluat kuulla, miten HubSpot CRM palvelee parhaiten sinun yritystäsi, varaa aika asiantuntijan kalenterista: