Ennen kuin mietit minkälaista kuvaa käyttäisit ja mitä tekstisisältöä kirjoittaisit, mieti mikä on kohderyhmäsi. Mainontaa suunniteltaessa ja kohderyhmää miettiessä voit hyödyntää ostajapersoonia ja tämän avulla kohdentaa ryhmälle oikean viestin visuaalisesti ja sanallisesti juuri oikealla tavalla.
Kuvalla herätetään käyttäjän huomio, joten se on mainoksen tärkein osa. Kuva on tehokkain tapa saada katsoja pysähtymään, kun mainos kilpailee kaiken muun sisällön kanssa.
Facebook on tiukentanut tekstin käyttöä entisestään. Aiemmin tekstiä sai olla korkeintaan 20%. Jos raja ylittyi, mainos ei saanut näkyvyyttä. Uusi käytäntö antaa hieman liikkumavaraa – saavutettavuutta rajaten. Mainokset, joissa on suuri määrä tekstiä, eivät saa näkyvyyttä tai näkyvyys on todella huono. Kuvan ja tekstin suhteen voi tarkistaa Facebookin omalla työkalulla. Facebook käyttää neljää tasoa laadun arvioimisessa: ok, low, medium ja high. Ok-laatuisissa kuvissa ei ole tekstiä lainkaan ja high-laatuisissa sitä on runsaasti. Karusellissa tämä jaottelu pätee myös. Jos yhdessäkään kuvassa on liikaa tekstiä, se vaikuttaa koko karusellin näkyvyyteen.
Pienennä tekstin kokoa, jos kuvaan on aivan pakko saada tekstiä. Facebookin tutkimuksen mukaan ihmiset haluavat nähdä mainoskuvat mahdollisimman vähällä tekstillä.
Voit kuvien sijaan käyttää myös videoita Facebook-mainonnassa. Muista kuitenkin, että katsoja tekee heti videon alussa päätöksen, katsooko sen loppuun. Katsojan huomio on siis saatava jo ensimmäisen 2-3 sekunnin aikana ja videon kokonaiskesto kannattaa olla korkeintaan 20 sekuntia sillä lyhyet videot katsotaan todennäköisimmin kokonaan. Tee siis sisällöstä koukuttava ja kerro sen arvo nopeasti, jotta katsoja kiinnostuu ja haluaa nähdä, mitä tapahtuu seuraavaksi. Pidä video yksinkertaisena ja ytimekkäänä. Älä yritä kertoa kaikkea videolla ja vältä käyttämästä videon alussa logoja. Loppuun kannattaa jättää cliffhanger, joka viimeistään sytyttää katsojan mielenkiinnon siirtyä tuotteen tai palvelun nettisivuille.
Muista herättää kiinnostus esikatselukuvalla. Monella Facebookin käyttäjällä on automaattinen toisto poissa päältä, eli heidän on klikattava videota nähdäkseen sen. Valitse videolta koukuttava kuva tai lataa erillinen. Muista käsitellä kuva samaan kuvasuhteeseen kuin video. Videoiden esikatselukuvissa Facebookin tekstisääntö pätee myös.
Videon koko 16:9 – 9:16 tai 1:1 (neliö)
Kun käyttäjän huomio on herätetty, on aika kertoa enemmän. Tekstillä tuote tai palvelu myydään käyttäjälle ja sillä saadaan heidät klikkaamaan mainosta. Sinulla on vain muutama sekunti herättää huomio ja kiinnostus, joten älä hukkaa aikaa jaaritteluun. Lukijalle on selvittävä nopeasti, mistä on kysymys ja onko siitä heille hyötyä. Otsikon, tekstin ja kuvauksen täytyy tukea toisiaan ilman ylimääräistä informaatiota.
Otsikko 25 merkkiä
Viesti 90 merkkiä (kuvan yllä)
Kuvaus 30 merkkiä (otsikon alla)
Käytä toimintakehoitetta (CTA, call-to-action)
Tekstissä ei voi käyttää kursiivia tai lihavointia, mutta siinä voi käyttää korosteena VERSAALEJA kirjaimia. Älä kuitenkaan kirjoita suurilla kirjaimilla koko tekstiä, koska se voi tuntua lukijan mielestä huutamiselta. Jo yhden sanan korostaminen on tehokasta.
Vaikka tekstin käyttö on rajallista, voi sen tekemisessä käyttää avuksi AIDA-kaavaa:
Mainontaa suunniteltaessa on hyvä ottaa ainakin seuraavat asiat huomioon: mainoksesta on löydyttävä huomiota herättävä kuva, vahva otsikko, tarjous ja call-to-action (CTA). Näiden kaikkien on toimittava kokonaisuutena tai muuten katsoja hämmentyy eikä hän klikkaa mainosta.
Lue myös ilmaisista sosiaalisen median työkaluista, joista saat apua viestisi jakamiseen.