Blogi | Sales Communications

Markkinoinnin trendit 2018

Kirjoittanut Mira Björkbacka | 7.2.2018 8:29

Tiistaiaamuna kävelin pienessä lumipyryssä kohti Clarion-hotellia. Luvassa oli aamupäivä Kansainvälinen tuoteviestintä 2018 -tapahtumassa. Lupasin edellisenä päivänä Janille tulla ottamaan muistiinpanoja hänen puheestaan. ”Muistiinpanoista sitten blogiteksti ja kamera tietysti mukaan”, minua ohjeistettiin.

Janin puheen aiheena oli markkinoinnin trendit 2018, josta myös julkaistiin viime viikolla podcast. Tapahtumaan osallistui lähemmäs 100 markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämisen ammattilaista, ja teemoina oli muun muassa inbound ja automaatiot.

 

 

Mobile first, desktop second

”Kuinka paljon teidän markkinoinnin budjetista menee mobiiliin?”, Jani kysyi yleisöltä. Vahva aloitus, koska monella yleisöstä oli puhelin pöydällä. ”Puhelimesta on tullut televisio ja radio, se on meidän yhteys ulkomaailmaan”, Jani jatkoi. Suomalaiset käyttävät paljon dataa ja alle 35-vuotiaat pääasiassa vain mobiilia. Yritysten pitää mennä sinne missä asiakkaat ovat. Haaste vain on se, ettemme näe mitä asiakas oikeasti tekee mobiiliselaimessaan.

Oikea paikka, oikea sisältö

Käyttäytyminen ja tekeminen on muuttunut, joten myös yrityksen pitää muuttua. Ihmiset eivät kuluta aikaansa mihinkään turhaan. Suomalaiset yritykset ovat alkaneet ymmärtämään inbound-markkinointimallin merkityksen ja sen kannattavuuden. Miksi yrittää ostaa kalliilla asiakkaan huomiota? “Get attention, get leads & close deals”, kuten Jani sanoo.

Tällä hetkellä sisältö on tärkeintä, koska muuten et saa näkyvyyttä. Tähän vaikuttavat tuoreet uudistukset Facebookissa ja Googlessa. Sisällön tulee olla asiakkaalle tärkeää, koska Facebookissa et enää pääse automaattisesti fiidille. Sisällön tulee auttaa ja tukea asiakasta.

EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR), on alettava noudattaa viimeistään 25.5.2018. Inbound-markkinointiin tällä ei ole suurta vaikutusta. “Meille inbound-toimistossa tämä ei ole uusi eikä vaikea juttu”, Jani kertoo. Onko sinun yrityksesi se, jolta asiakas haluaa sähköpostia?

Kokeileva markkinointi

Yritysten tulee olla rohkeita kokeilemaan. Kun ei aseta liian suuria suunnitelmia, on mahdollisuus hyödyntää ketteriä menetelmiä. Kokeilemalla löytyvät parhaiten yritykselle hyödylliset toimintatavat. Kokeilevassa markkinoinnissa analytiikka on tärkeässä osassa. Analytiikalla mitataan nopeasti tekemisen tuloksia, jonka jälkeen muutoksiin pitää myös osata reagoida nopeasti. Jokaiseen osa-alueeseen panostetaan täysillä, jotta hommat menevät eteenpäin ja tavoitteet saavutetaan. Oikeilla markkinointimittareilla löydetään toimenpiteet, joilla päästään liiketoiminnan kasvuun.

Henkilöbrändäys

Vaikuttajamarkkinointi on ollut nousussa ja tulee myös olemaan. Word of mouth -markkinointi on tehokasta ja luotettavaa. Yritysten tulee kasata näitä heimojen johtajia tiimiinsä ja olla valmiita maksamaan yhteistyöstä. Jos yrityksellä ei ole vielä käytössä vaikuttajamarkkinointia, on hyvä aloittaa vaikka micro-vaikuttajista. Vaikuttajan ja yrityksen yhteensopivuus on tärkeää, jotta saavutetaan kohderyhmän luottamus. Live ja reaaliaikaisuus ovat kasvussa, joihin vaikuttajamarkkinointi yhdistettynä olisi kova juttu!

Henkilöbrändäystä kannattaa myös tehdä oman yrityksen sisällä. Ajatusjohtajuus on nousussa ja se on myös kustannustehokasta. Henkilöbrändi yrityksen johtotasosta on hyvä esimerkki asiakaskunnalle. Ajatusjohtajuudessa huomiota saa halvalla ja asiakkaat arvostavat läpinäkyviä yrityksiä.

Automaatio

Vaikka automaatiot ovat megatrendi, ei silti tarvitse pelätä niiden vievän ihmisten töitä. Niiden avulla luodaan uudenlaisia töitä. Oletko jo jutellut chatbotin kanssa? Tällä hetkellä botit valtaavat yksinkertaiset asiakaspalvelun tehtävät. Chatbotit ovat tavoitettavissa 24/7 vuoden jokaisena päivänä. Myös asiakkaat hakevat tietoa ympäri vuorokauden. Tiesitkö, että Facebookissa jopa 40 % ihmisistä voisi tilata jotain botilta?

Myös suoraviestit kasvavat kaikilla markkina-alueilla. Bottien avulla asiakas saa heti jonkinlaisen vastauksen kysymykseensä. Yrityksen tulee olla tavoitettavissa myös sosiaalisen median suoraviestien avulla. Myös Jani on jonkinlainen ihmisbotti: “Minulla on tällä hetkellä yli 1000 lukematonta sähköpostia, mutta minut tavoittaa heti LinkedInin suoraviestillä”.

Muutos on haaste

Tekemisen trendit eivät ole aina pelkästään positiivisia tai helppoja. Yritysten pitää vahvasti tietää missä asiakkaat ovat ja mitä he todella tarvitsevat. Social Selling on megatrendi, mutta pitää kuitenkin muistaa, ettei pelkästään sen käyttö riitä, varsinkaan kaikilla toimialoilla. Arvokas sisältö netissä on kuitenkin tärkeintä: kun sinulla on vastaukset ja asiakkaalla on kysymykset, mikään ei mene pieleen.

Me Sales Communicationsilla otamme uudet trendit innolla vastaan! Oletko käynyt jo juttelemassa meidän nettisivujen SalesBotin kanssa? ;)