Kuuntele blogi
Markkinoinnin johtaminen on muutoksessa. Kaikki yrityksen toiminnot ovat;) Panu Luukka kommentoi Twitterissä omaa markkinointijohtajan hakuprosessiaan. Panu haki Stella Kotipalvelut Oy:lle markkinointijohtajaa. Hakemuksia oli tullut 160 ja hakijoilla oli keskimäärin 5 seuraajaa Twitterissä.
Haimme markkinointijohtajaa ja saimme 160 hakemusta. Hakijoilla keskimäärin 5 seurajaa Twitterissä. #Missäluuraamarkkinointijohto?
— Panu Luukka (@panuluukka)
18. lokakuuta 2015
Tulos oli todella yllättävä. Stella Kotipalvelut on kasvava yritys ja ei ihan pienikään (LV n7,5M€ 2014). Mitä tästä voi päätellä?
Kaksi asiaa nousee ensin mieleen:
Sosiaalinen media on yksi keskeisiä paikkoja, jossa vietämme aikaamme. Facebook, Twitter ja LinkedIn muodostavat varsinkin B2B-markkinoijalle paikan, jossa voit tavoittaa asiakkaasi. Me suomalaiset vietämme enemmän aikaa verkossa joka päivä. Googlen tutkimusten mukaan omistamme keskimäärin 3 näyttöä per suomalainen (lähde Google consumer barometer).
Se, että seuraajia on vähän kertoo siitä, että kyseisten henkilöiden aktiivisuus on vähäistä ja samalla myös lukijoiden kiinnostus on pientä.
Meidän työstä suuri osa menee ammattilaisten kouluttamiseen. Uusia markkinoinnin taitoja ei opita koulussa ja usein myös markkinointijohtajien ikä on sellainen, että kouluajoista on aikaa. Markkinoinnin maailma muuttuu nyt niin nopeasti, että markkinoinnin ammattilaisilla ei yksinkertaisesti ole varaa jäädä pois sosiaalisesta mediasta.
"The race is now to be first mover in the micro-markets where attention matters."
– Seth Godin, - Whatcha gonna do with that duck?
Sosiaalinen media on liian arvokas jätettäväksi pois huomiosta. Ohessa kuva meidän vuoden 2015 sosiaalisen median käyttäytymisestä. Sosiaalisen median kautta olemme saaneet reilut 7000 vierailijaa, joista 81 on rekisteröitynyt järjestelmäämme ja olemme saaneet 2 uutta asiakasta.
Samalla edellisen 30 päivän aikana olemme saaneet 2785 klikkiä sosiaalisen media kautta.
Uskon, että nyt ja tulevaisuudessa jokainen voi itse vaikuttaa omaan markkina-arvoonsa ja sosiaalisen median näkyvyys ja kiinnostavuus on yksi hyvä mittari. Jos sinulla on työhaastattelussa kaksi tasavahvaa kisaajaa samasta työpaikasta markkinoinnin saralla, kumman valitset?
Janilla on yli 20 vuoden kokemus asiakasyritysten myynnin kasvattamisesta. Hän on erikoistunut inbound-markkinointiin, myyntiin, konvertoimaan verkkovierailijoista myyntiliidejä sekä siihen, miten tehdään myyntiä niin, että ihmiset todella ostavat. Jani on merkittävä sosiaalisen median tekijä markkinoinnin ja myynnin parissa. Hänen suosituimmat kanavansa ovat podcastit KasvuPodcast, Lead & Trust, Myyntikanava ja Suoraa puhetta.