Ei voi kieltää, etteikö markkinoinnin automaatio ole sisältömarkkinoinnin kanssa tämän hetken kuumimpia digitaalisen markkinoinnin trendejä. Mutta ennen kuin jokainen suomalainen yritys hyppää päätä pahkaa mukaan villitykseen, on syytä vielä kerran miettiä, mitä sitä onkaan tarkalleen hankkimassa. Markkinointiautomaatiosta puhuttaessa täytyy nimittäin ymmärtää, ettei kyseessä ole mikään spämmerin tapainen vekotin, jonka avulla voi tuutata sisältöä ja mainontaa nettiin mielin määrin.
Hankinnan voisi luulla olevan yksinkertainen ja nopea prosessi. Sen myötä monet myös luulevat työmäärän vähenevän ja markkinoinnin toimivan jatkossa automaation avulla vaivattomasti ilman, että ihmisen täytyy sen toimintaan puuttua. Tämä lähestymistapa on väärä, sillä se ei todellakaan tarkoita työmäärän vähentymistä. Oikeastaan sen avulla fokuksen voi kääntää muihin asioihin markkinoinnissa.
Kenelle se sitten sopii? Markkinoinnin automaatio sopii niille, ketkä ovat jo tiedostaneet sen tosiasian, että ostaminen on muuttunut. Suurin osa ostopäätöksestä tapahtuu ennen kuin asiakas ottaa organisaatioon yhteyttä. Päätökset tehdään perustuen omiin taustatutkimuksiin, eikä niinkään suoriin myyntipuheisiin. Tämä tarkoittaa myös ostoprosessin pirstaloitumista, sillä enää harva asiakas etenee suoraviivaisesti perinteistä myyntiputkea pitkin.
Tämänkaltainen ajatuksenmuutos on siis välttämätöntä tehdä ennen uuteen työkaluun investointia. Eli turha unelmoida robotista, joka hoitaa kaiken työn markkinoinnin ja myynnin saralla samalla, kun yritys voi lepuuttaa jalkojaan kahvipöydällä katsellen rahavirtojen sinkoavan sisään ovista ja ikkunoista. Ikävä tuottaa pettymys.
Markkinointiautomaation vaivattoman räätälöinnin ansiosta se on lähtökohtaisesti saatavilla kaikenlaisille ja -kokoisille organisaatioille.
Resursseja vapautuu perinteisistä toiminnoista, joita ohjelma voi toteuttaa siihen syötettyjen ohjeiden mukaisesti, ja sisällöntuotantoon voidaan suunnata enemmän voimavaroja. Sisällöntuotannossa merkityksellisyys on valttia. Kohdentamaton sisältö on verkossa kuin äänekäs kylähullu torilla huutelemassa mitä sattuu ihmisten kävellessä ohi. Kovaääninen ja jopa ärsyttävä. Merkityksellinen sisältö sen sijaan vetää ihmisiä puoleensa.
Jotta siirtyminen markkinoinnin automaatioon on menestyksekäs, vaatii se sekä organisaation johdon että myynnin sitoutumista. Uudistusten myötä myös myynnin työ muuttuu, mikä voi olla turhauttavaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun automaattisesti asiakkuutta kohti hoivatulle asiakkaalle soitetaan ensimmäisen kerran, on kyseessä jo kaikkea muuta kuin kylmäsoitto. Myynnin tulee siis olla valmis hyväksymään, että liidit ovat valveutuneempia kuin ennen, mutta myös mahdollisesti valmiimpia tekemään ostopäätöksen.
Itsenäisesti sovelluksen hankinta on toimiva vaihtoehto, jos on valmis toteuttamaan siirron/ migraation guerrilla-tyyliin itse. Tämä ei kuitenkaan ole se halvin vaihtoehto, sillä laadukkaaseen toteutukseen tarvitaan palkattuja ammattilaisia. Lisäksi aikaa täytyy sijoittaa uuden ohjelman käytön opetteluun, koulutukseen ja sisällöntuotantoon. Markkinoinnin automaation kanssa on paljon kustannuksia, joita ei ensisilmäyksellä osaa edes huomioida. Niihin investointi on kuitenkin sen kaiken arvoista.
Jos yhtään epäilyttää oma jaksaminen ja resursointi, niin kumppaniin kannattaa ehdottomasti investoida. Järkikin sanoo, että valitun kumppanin täytyy olla sertifioitu, joka osaa auttaa ja tukea markkinointiautomaation käyttöönoton aikana. Kumppanin tehtävä on luoda prosessista yksinkertainen ja johdonmukainen. Digitaalinen markkinointi ei ole aiheena ollenkaan yksinkertainen, joten sen takia investointi asiantuntevaan kumppaniin on järkevää.
Kumman vain valitset, oikein tehtynä markkinoinnin automaatiolla voit saada jo alle vuodessa pysyviä tuloksia.