Mainostoimisto on paikka, joka on perinteisesti hoitanut asiakkaan markkinointiviestinnän, joko yhden alueen tai kokonaisvaltaisesti kaiken. Nyt kun ostaminen on muuttunut ja markkinointiin on tullut uusia välineitä ja ajatuskulmia kuten InBound- markkinointi, on perinteisellä mainostoimistolla selkeä paikka. Tuo paikka on erittäin tärkeä. Vastata asiakkaan brändi-ilmeestä. Yksinkertaisesti sanottuna: Mainostoimisto on yritys, jonka voi perustaa kaksi henkilöä. Hän, jolla on lyijykynä (copy) ja hän, jolla on värikynä (ad). Näiden kahden henkilön toimesta markkinointia on hoidettu iät ja ajat. On toimistossa muitakin, mutta tämän kirjoituksen tarkoituksena ei ole viisastella mainostoimiston rakenteesta sen kummemmin.
Inbound-markkinoinnin näkökulmasta lyijykynän rooli on ratkaiseva. Markkinoijan on luotava sisältöä, joka houkuttaa potentiaalisia asiakkaita verkkosivuille. Lisäksi verkon kyky konvertoida myynnille liidejä on ratkaisevassa roolissa. Kirjoittajan rooli on erittäin tärkeä. Sisältö on kuningas. Markkinointijohtaja on päätoimittaja, joka vastaa sisällöstä. Päätoimittaja tarvitsee toimittajien joukon, joka luo asiakkaalle merkityksellistä sisältöä. Toimittajien joukko on sisällöntuottajat kuten kirjoittajat ja bloggarit.
Tämä kaikki pitää myös näyttää hyvälle. Tässä kohtaa on mainostoimistolla ratkaiseva rooli. Brändin ilme, fiilis, kuvat, taitto ja fontit tulee olla maailmanluokkaa. Tässä hyvä ad ja designer ovat avainasemassa. Mainostoimisto on paikka, josta tällainen osaaminen löytyy. Alalla on pitkä historia. Luovuus, kuvittaminen ja design tarjoavat jokaiselle yritykselle mahdollisuuden erottumiseen muista alan toimijoista. Brändi, identiteetti ja erottuminen oikeilla arvoilla ja attribuuteilla on tärkeää.
Inbound-markkinointi on markkinoinnin laji, jossa sisällöllä on tärkeä merkitys. Hyvä ja menestyvä inbound-projekti toimii niin, että ensin tehdään strategia ja sitten ilme. Kun yritys valitsee yhdeksi markkinointimuodokseen inbound-markkinoinnin, on projektin roolitus hyvin tärkeä. Paras tulos saadaan kun maailmanluokan ad ja designer ottavat vahvan roolin ilmeestä ja työskentelevät inbound-strategian perusteella.
Inbound on markkinointimalli, jossa sisällöntuotanto, teknologia, markkinointi ja myyntiosaaminen nivoutuvat kokonaisuudeksi, jota tuotetaan prosessina. Mainostoimisto on luovien ihmisten paikka, jossa ideat lentävät. Siksi on myynnin onnistumisen kannalta tärkeää, että ideat valjastetaan teknologian kanssa prosessiin, joka tuottaa liidejä myynnille.