Kuuntele blogi
Halutun kohdeyleisön saa ammatillisten ominaisuuksien ja tittelin perusteella rajattua jopa Facebookin kohdennuksia tiukemmin. Näin voidaan varmistaa, että kampanja tavoittaa juuri oikeat ihmiset.
Mitkä sitten ovat LinkedIn-mainonnan muodot?
Sponsoroidut postaukset ovat yrityksen sivuilla olevia LinkedIn-julkaisuja, joille pyritään saamaan mahdollisimman suuri ja yrityksen kohderyhmään sopiva yleisö. Sponsoroitujen postausten avulla tavoitat kohderyhmässäsi mahdollisimman laajan yleisön.
Sponsoroidut postaukset tuovat liikennettä sivuillesi ja näkyvät käyttäjien uutisvirrassa kaikilla päätelaitteilla. Sponsoroiduista postauksista voi myös tykätä, jakaa ja painaa suoraan follow-nappia. Näin julkaisut tavoittavat yhä laajemmin yleisöä ja yrityksesi sivu saa seuraajia.
Direct sponsored posts toimivat samalla tavalla kuin sponsoroidut postaukset, mutta ne eivät näy yrityksen omilla sivuilla. Voit myös muokata viestiäsi kohderyhmälle sopivammaksi, kokeilla mitkä versiot toimivat parhaiten ja hallita mitä sisältöjä yrityksen omilla sivuilla näkyy.
Tekstimainokset ovat LinkedIn-sivuston yläosassa tai sivupalkissa esiintyviä pieniä mainoksia. Niihin voi myös lisätä kuvan. Tekstimainoksen luominen ja budjetin määrittely on helppoa luoda ja ajastaa määrätyksi ajankohdaksi. Käyttäjät voivat nähdä tekstimainoksesi monissa eri paikoissa LinkedIn-sivuilla; yrityksen sivuilla, pääsivulla, profiilisivuilla, ryhmien sivuilla ja InMail-postilaatikossa. Haasteena on, että tekstimainokset eivät näy mobiiliversiossa, jonka vuoksi näkyvyys voi jäädä pieneksi.
Liidimainonnan avulla voit luoda mainoksen, jonka CTA- eli call to action -painiketta klikkaamalla käyttäjälle aukeaa lomake, johon täytettyjä tietoja voit hyödyntää myöhemmin markkinoinnissa. Saadaksesi vastaanottajan yhteystiedot, sinun tulee kuitenkin tarjota hänelle jotakin yhteystietojen arvoista. Tähän tarkoitukseen sopivat hyvin esimerkiksi ilmainen konsultointi, e-opas tai muistilista.
Bannerimainontaa toteutetaan ohjelmallisen ostamisen järjestelmän, kuten Adformin, avulla. Bannerimainonnassa ei voi hyödyntää LinkedInin oman mainosjärjestelmän kohdennuksia, mutta uudelleen ostettujen yleisöjen ja uudelleenmarkkinoinnin hyödyntäminen onnistuu.
Bannerimainonnan avulla voidaan rakentaa yrityksen brändiä ja tunnettavuutta. Bannerimainonta näkyy ainoastaan desktop-laitteilla.
Dynaamiset mainokset erottuvat perinteisestä bannerimainonnasta siten, että niihin generoidaan mukaan käyttäjän oma profiilikuva. Personoitu ulkonäkö kiinnittää tehokkaasti vastaanottajan huomion, jonka vuoksi se on myös hyvä keino saada lisää seuraajia yrityksen sivuille.
Dynaamisten mainosten avulla voidaan kerätä suoria liidejä samaan tapaan kuin liidimainoksilla. Liidien keräämiseen käytetään erillistä mainostiliä, jonka saa Fonectan kautta.
InMail-mainos on henkilökohtainen viesti, joka lähetetään suoraan vastaanottajan LinkedIn-postilaatikkoon. Viestit saapuvat kohderyhmälle vain kun he ovat aktiivisina LinkedInissä, eivätkä ne voi joutua roskakoriin. Näin viestisi saapuu varmasti perille.
InMail-mainoksesta tulee samanlainen ilmoitus, kuin tavallisesta LinkedIn-viestistä, jonka vuoksi ihmiset yleensä avaavat ne. Hyvä puoli InMail-mainoksissa on myös se, että se saapuu yrityksen nimen sijaan aina omalla nimelläsi. Näin teet viestistäsi heti henkilökohtaisen ja helposti lähestyttävän.
Lue myös: LinkedIn-videot ovat täällä! Miten käytät ja mitä tarkoittavat markkinoinnille?
Asennettavan Website Demographips -seurantatyökalulla analysoit ja kerätä tietoa kävijöiden ammatillisista profiileista perinteistä seurantaa tehokkaammin. Näin sisältöjä voidaan jatkossa kehittää vastaamaan käyttäjien tarpeita paremmin.
Työkalun avulla saat tietoosi sivuilla käyneiden vierailijoiden tittelin, työnantajan, työtehtävän, työnantajan koon ja toimialan sekä maantieteellisen sijainnin.
Kun kohdennat LinkedIn-mainontaa, mieti kohderyhmäsi tarkkaan; keitä haluat tavoittaa ja ketkä hyötyvät julkaisemistasi sisällöistä?
LinkedIn-mainonnan voit kohdentaa seuraavilla tavoilla:
Janilla on yli 20 vuoden kokemus asiakasyritysten myynnin kasvattamisesta. Hän on erikoistunut inbound-markkinointiin, myyntiin, konvertoimaan verkkovierailijoista myyntiliidejä sekä siihen, miten tehdään myyntiä niin, että ihmiset todella ostavat. Jani on merkittävä sosiaalisen median tekijä markkinoinnin ja myynnin parissa. Hänen suosituimmat kanavansa ovat podcastit KasvuPodcast, Lead & Trust, Myyntikanava ja Suoraa puhetta.