Kuuntele blogi
Jutun juoni on siis seuraava: sinun on ensin saatava kävijöitä verkkosivuillesi (tässä auttaa vanha kunnon hakukoneoptimointi eli SEO). Kävijävirran on oltava laadukasta, eli vierailijoiden on oltava potentiaalisia asiakkaita, jotka ovat hyvin todennäköisesti kiinnostuneita sinun tarjoamastasi hyödystä.
Kuten sanottu, nämä ihmiset löytävät sivuillesi kun niillä on sisältöä: blogitekstejä, videoita, kuvia, artikkeleita tai vaikka podcasteja, joista on todellista hyötyä potentiaaliselle asiakkaallesi. Jos satunnainen henkilö, jolla ei ole tarvetta tai kiinnostusta yrityksesi tuotteisiin tai palveluihin, houkuteltaisiin sivuillesi väärin perustein, ei kyseessä olisi liidi ollenkaan. Eihän? Haluat siis pitää huolen siitä, että tuottamasi sisältö osuu oikeisiin aiheisiin ja iskee oikeisiin ihmisiin.
Kun vierailija on löytänyt esimerkiksi yrityksesi blogin tai muun verkkosivuillesi luodun sisällön Google-hausta ja vakuuttunut osaamisestasi, ohjataan hänet ländärille eli laskeutumissivulle. Käytännössä ohjaaminen tapahtuu sijoittamalla ländärille vievä linkki eli Call-to-Action (CTA) esimerkiksi blogitekstin yhteyteen (soittaako tämän postauksesta löytyvä banneri kelloja?). Et halua, että potentiaalinen asiakkaasi jää haahuilemaan sivuillesi ja lopulta klikkaa itsensä jonnekin muualle. Anna hänelle siis selkeät ohjeet miten toimia jos aihe kiinnostaa: “Kiinnostaako aihe? Klikkaa tästä ja lataa ilmainen opas liidien generointiin”.
Kiinnostunut henkilö klikkaa linkkiä, joka johdattaa hänet laskeutumissivulle, jonka ainoa tehtävä on konvertoida kävijä liidiksi. Jotta tuntemattomalle verkkosivujesi vierailijalle eli potentiaaliselle liidille saadaan nimi, on meidän kysyttävä hänen yhteystietojaan. Mutta miksi kukaan haluaisi antaa tietojaan sinulle vapaaehtoisesti? Siksi, että kyseessä ei ole hyväntekeväisyys vaan rehti vaihtokauppa. Sinä annat hänen ladata ilmaiseksi jonkin sisällön tai materiaalin kuten e-kirjan, jonka saadakseen hänen on täytettävä tietonsa lyhyeen lomakkeeseen. Tässä vaiheessa päätään nostaa taas yksi tärkeimmistä hyvän sisällön kriteereistä: tarjoamasi sisällön on oltava arvokasta asiakkaalle.
Verkkosivut ovat siis todella keskeinen resurssi liidien generoinnissa. Alkuun pääset luomalla ensin potentiaaliselle asiakkaalle hyödyllisen ladattavan materiaalin. Sitten sinun on tehtävä tälle materiaalille oma ländäri. Kirjoita vasta lopuksi blogiteksti tai muu sisältö, jonka yhteyteen sijoitat Call-to-Actionin, eli ländärille vievän linkin.
Mitä useammin toistat tämän prosessin eli mitä enemmän kohderyhmillesi hyödyllistä sisältöä luot, sitä enemmän sinulle alkaa kertyä laadukkaita liidejä. Samaan aikaan myyntitiimisi oppii jatkuvasti lisää liideistä, sillä kun sama henkilö on käynyt lataamassa sekä oppaan liidien generointiin että katsomassa kaksi webinaaria, voitte alkaa olemaan varmoja, että tämä henkilö on kiinnostunut.
Janilla on yli 20 vuoden kokemus asiakasyritysten myynnin kasvattamisesta. Hän on erikoistunut inbound-markkinointiin, myyntiin, konvertoimaan verkkovierailijoista myyntiliidejä sekä siihen, miten tehdään myyntiä niin, että ihmiset todella ostavat. Jani on merkittävä sosiaalisen median tekijä markkinoinnin ja myynnin parissa. Hänen suosituimmat kanavansa ovat podcastit KasvuPodcast, Lead & Trust, Myyntikanava ja Suoraa puhetta.