2908.2018
Kuuntele blogi
Pikkuhiljaa kuitenkin myös B2B-yritykset ovat ottaneet Instagramin osaksi sisältömarkkinoinnin strategiaansa. Haastattelin neljää B2B-myynnin ja -markkinoinnin asiantuntijaa heidän Instagramin käytöstään – millaisia vinkkejä he antoivat? Lue myös aikaisempi kirjoituksemme, jossa asiantuntijat jakoivat vinkkinsä markkinointiin sosiaalisessa mediassa, sekä teksti, jossa esittelemme Instagramin uuden ominaisuuden – IGTV:n.
Kuka olet ja mitä yrityksesi tekee?
Veera Lehmonen: Olen Cuckoo Workoutin perustaja ja toimitusjohtaja. Cuckoo Workout on taukoliikuntasovellus, jonka tarkoituksena on parantaa yritysten työntekijöiden hyvinvointia ja auttaa jaksamaan arjessa paremmin.
Mika D. Rubanovitsch: Olen Johtajatiimin perustaja ja omistaja, sekä myyntivalmentaja 18 vuoden kokemuksella. Lisäksi olen kirjoittanut kahdeksan kirjaa, joita on toimitettu yhteensä yli 50 000 kappaletta.
Susanna Rantanen: Olen Employee Experience Agency Eminen perustaja ja toimitusjohtaja. Emine on ns. boutique agency, olemme tiukasti erikoistuneita modernien kasvuyritysten talent-yleisöön vaikuttamiseen. Johdan yritystä ja teen paljon Eminen omaa sisältömarkkinointia. Lisäksi vastaan muun muassa ideologiamme "Vaikuttava Työnantajabrändi"-konseptin kehittämisestä ja tuotteistamisesta, sekä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastistamme.
Perttu Ahvenainen: Vastaan myynnistä ja markkinoinnista yrityksessäni Taitori Oy:ssä, joka tekee älytoimistoratkaisuja. Olen myös tietokirjailija.
Mikä on Instagramin rooli yrityskäytössä?
Veera Lehmonen: Ennen Instagram on ollut vain B2C-yritysten käytössä, mutta yhä useampi B2B-yritys tietää Instagramin mahdollisuudet. Kanavaa hyödynnetään yleisimmin brändin vahvistamiseen ja tunnettuuden lisäämiseen, sekä myös liidien keräämiseen. Moni yritys käyttää Instagramia myös työnantajabrändin esille tuomiseen, johon se sopiikin todella hyvin.
Mika D. Rubanovitsch: Tänä päivänä, kun kaikki somekanavat alkavat olla aika tukossa ja huomion saaminen on haastavampaa, on tärkeä olla siinä kanavassa, missä asiakkaasikin ovat. Ei ole mikään itseisarvo olla kaikissa somekanavissa. Koen, että on tärkeää kysyä asiakkaalta, missä kanavissa hän toivoo, että keskustelut käydään ja tehdä asiakkaan toiveen mukaan.
Susanna Rantanen: Varmaa on se, että Instagram on yleistymässä viestinnässä ja markkinoinnissa. Miljoona ihmistä käyttää Instagramia päivittäin Suomessa. Kynnys hyödyntää Instagramia on suhteellisen matala, vaikka ei muutoin sisältömarkkinoinnista mitään tietäisikään. Olen huomannut, että moni yritys julkaisee Instagramissa kuvia, joita me täällä Eminessä kutsumme kivakuviksi. Kivakuva on sellainen, jossa yrityksen henkilöstö on jossain yrityksen sisäisessä tilaisuudessa ja kuvassa juhlistetaan jotain.
Jos yrityksellä ei vielä ole sitoutunutta yleisöä Instagramissa ja tili on täynnä kivakuvia, ei yrityksen profiili ole yleisölle kiinnostavaa, relevanttia eikä siten sitouttavaa. Tämä johtuu siitä, että yritys käyttää Instagramia väärässä kohtaa yleisön polkua. Tätä ei todellakaan kovin moni pohdi viestinnässä ja markkinoinnissa.
Instagramilla voisi näin ollen olla rooli brändinrakennuksen polulla, kun tietoisuuteen on ensin tutustutettu monissa muissa kanavissa – tai jopa Instagramissakin pelkästään. Potentiaali on valtava, mutta käyttötaidot ovat tällä hetkellä todella kapeat.
Perttu Ahvenainen: Jos mietin asiaa Taitorin kannalta, hyödynnämme Instagramia paljon tuotteidemme ominaisuuksien- ja niiden avulla saavutettujen konkreettisten hyötyjen esille tuomiseen kuvien ja videoiden muodossa. Laitteemme ja ratkaisumme ovat visuaalisia design-esineitä, jonka vuoksi on toimivampaa esitellä niitä kuvan ja videon keinoin pelkän tekstin sijaan. Tähän tarkoitukseen Instagram soveltuu hyvin.
Instagram yrityskäytössä –miten yrityksesi on hyödyntänyt IG:tä markkinoinnissaan?
Veera Lehmonen: Instagram-feedissämme pyrimme tuottamaan kohderyhmällemme hyödyllistä ja visuaalisesti miellyttävää sisältöä, esimerkiksi konkreettisia vinkkejä työpäivien taukojumppaan tai arjen hyvinvointiin. Instagram Stories on meillä käytössä enemmänkin työnantajamielikuvan ja brändin vahvistamisessa. Stories sisältää kepeämpää ja spontaanimpaa sisältöä, jossa katsojat pääsevät kurkistamaan työntekijöiden persooniin ja arkeen yrityksemme takana.
Jaamme Instagramissa myös asiakkaidemme onnistumisia luvan kanssa. Tuloksien mitattavuutta kehitämme koko ajan, vielä on vaikea sanoa suoraan polkua, jota kautta asiakkaat tulevat meille. Sen kyllä olemme huomanneet, että Instagram-aktiivisuus on tuonut meille enemmän ja parempia työhakemuksia.
Mika D. Rubanovitsch: Yrityksen kanavissa ei olla hirveästi hyödynnetty, meillä se tulee enemmänkin henkilöiden kautta ja käytän enemmänkin omaa Instagram-tiliäni. Ei ihmisiä kiinnosta se, millainen yritys me ollaan vaan parhaiten toimii se, kun yrityksen asiantuntija viestii. En näe Instagramia minään liidigeneraattorina, vaan enemmänkin niin, että se tukee kokonaisuutta.
Instagram on kanava muiden joukossa, eikä mielestäni ole järkeä miettiä, toimiiko joku tietty mainos vai kanava, koska kyse on aina kokonaisuudesta. Järkevintä on tehdä lisäarvoa tuottavaa sisältöä, joka toimii juuri sinun asiakkaillesi. Omasta mielestäni Instagramin paras puoli on suorat viestit direct messagen kautta. Niiden avulla saa hyvin henkilökohtaisen kontaktin asiakkaaseen.
Susanna Rantanen: Käytämme Instagramia yrityskäytössä aktiivisesti päivittäin. Meillä on Instagram-markkinoinnille oma sisältösuunnitelma ja sen lisäksi julkaisemme myös storieseja melkein päivittäin. Teemme Instassa markkinointia pitkälti maksuttomilla keinoilla, koska olemme luvanneet asiakkaillemme näyttää mallia siitä, miten sosiaalisia voi hyödyntää työnantajakuvallisessa markkinoinnissa. . Olisi hankalaa, jos itse käyttäisi paljon rahaa ja maksullisia ominaisuuksia, eikä asiakkaalla olisi budjettia vastaavaan. Ylipäätään teemme paljon sisältömarkkinointia somessa niin orgaanisesti kuin mahdollista, jotta meidän ajatukset ja mallit olisivat varmuudella ihan kenen tahansa toteutettavissa.
Meidän Siiri teki alkuvuonna testicasen meidän Instagramista, josta hän julkaisi myös tuloksia. Kasvamme orgaanisen hitaasti, mutta systemaattisen varmasti Instagramissa. Meidän kohdeyleisö on vasta löytämässä Instagramin, joten maltti on valttia.
Yritystilin lisäksi meillä on podcastillemme oma Instaprofiili @hr_podcast ja minulla on myös oma tili @rantanensusanna, koska olen selkeästi meidän yrityksen brändivetonaula ja minulla on laaja henkilökohtainen yleisö sosiaalisissa medioissa.
Perttu Ahvenainen: Pyrimme systemaattiseen ja järjestelmälliseen tekemiseen. Meillä on muun muassa Taitorin viikkokatsaus, joka jaetaan myös Instagramissa. Siinä käydään viikon highlightit videomuodossa. Tarkoituksena on osallistaa porukkaa mukaan ja samaistua nuoren yrityksen kasvutarinaan. Sitä kautta on tullut ihmisiltä kyselyjä, että voiko tulla demoon meidän toimistollemme. Viime aikoina olemme ottaneet myös Instagram storiesin käyttöön, sitä käytän sekä yrityksen- ja myös oman tilin kautta.
Olemme onnistuneet tekemään myös myyntiä Instagramin kautta meille olennaisia hashtageja seuraamalla Meltwater-työkalun avulla. Näin pystymme seuraamaan asiakkaan ostoikkunan aukeamista. Kun huomaamme, että yritys merkitsee Instagramissa julkaisuun esimerkiksi #toimistomuuttaa, tiedämme, että yrityksellä voisi olla tarvetta tuotteillemme. Tällöin pyrimme tekemään itsemme tietoisiksi asiakkaalle, jolloin hän parhaassa tapauksessa ottaa meihin itse yhteyttä. Välillä kontaktoimme asiakkaan myös itse. Tämä tapa on tuonut meille uusia asiakkaita.
Millaisten yritysten kannattaa tehdä Instagram-markkinointia ja miksi?
Veera Lehmonen: Yritysten, jotka suuntaavat tuotteensa kuluttajille, kannattaa ehdottomasti olla Instagramissa. Instagram on ennen kaikkea visuaalinen alusta, joten sinne voi laittaa kuvia tuotteista. Tällöin on myös helppo mitata, johtiko postaus ostokseen. B2B-yritysten osuus Instagramissa kasvaa, mutta on tärkeä miettiä, onko oma kohderyhmä siellä.
Mika D. Rubanovitsch: Jos yrityksen kohderyhmä on Instagramissa, silloin siellä kannattaa olla. Tällä hetkellä Instgramissa tavoitan parhaiten 25-35 -vuotiaat, tämä on hyvä huomioida.
Susanna Rantanen: Selvää on, että kuluttajabisneksessä olevilla on laaja potentiaalinen yleisö. Kiinnostavat tuotteet ja brändit toimivat Instagramissa, mutta tutkimusten valossa parhaiten vaikuttajien kautta, ei yritysten omilta tileiltä. Ylipäätään Instagram on vahvasti henkilöbrändikanava. Yritysprofiilit ovat harvoin kiinnostavia ja kasvavat isoiksi, ellei niitä vivuteta nimenomaan henkilöiden avulla. Lisäksi paljon rekrytoivien yritysten kannattaa ottaa Instagram osaksi työnantajakuvamarkkinoinnin palettia. Se ei kuitenkaan ole paras esimerkiksi rekrytointimarkkinointiin, ellei olemassa oleva yleisö edusta rekry-yleisöä ja ole valmiiksi sitoutunut.
Perttu Ahvenainen: Menisin kohdeyleisön ja asiakkaiden mukaan. Paras tapa on tehdä myyntiä ja markkinointia siellä missä asiakkaat ovat.
Instagram yrityskäytössä – yhteenveto vinkeistä:
Veera Lehmonen: Tuota visuaalista ja hyödyllistä sisältöä, joka puhuttelee kohderyhmääsi. Mieti, mikä on se viesti, jonka haluat lähettää valitulle kohderyhmälle, ennen kuin lähdet postaamaan.
Mika D. Rubanovitsch: Vaikuta siellä, missä asiakkaasi ovat. Ole aito, ja muista huomioida kokonaisuus – IG on yksi kanava muiden joukossa.
Susanna Rantanen: Määritä Instagramin tavoitteet: Miltä onnistuminen näyttää ja keihin halutaan vaikuttaa? Tee sisältösuunnitelma ja keskity sen toteuttamiseen. Seuraa analytiikkaa ja tee muutoksia sen pohjalta. Panosta myös Instagram-profiilin bioon. (http://emine.fi/instagram-bio/ )
Perttu Ahvenainen: Tunne kohdeyleisösi ja seuraa asiakkaan ostoikkunan avautumista hashtagien ja seurantasovellusten avulla. Älä tee julkaisukynnyksestä liian isoa, joskus myös arjen dokumentointi riittää. Pyri kuitenkin tuottamaan sisältöä, joka on hyödyllistä tai viihdyttävää.
Lue lisää laadukkaan sisällön merkityksestä ja sisältöstrategian hyödyistä.
Janilla on yli 20 vuoden kokemus asiakasyritysten myynnin kasvattamisesta. Hän on erikoistunut inbound-markkinointiin, myyntiin, konvertoimaan verkkovierailijoista myyntiliidejä sekä siihen, miten tehdään myyntiä niin, että ihmiset todella ostavat. Jani on merkittävä sosiaalisen median tekijä markkinoinnin ja myynnin parissa. Hänen suosituimmat kanavansa ovat podcastit KasvuPodcast, Lead & Trust, Myyntikanava ja Suoraa puhetta.