Kuuntele blogi
Miten inbound-markkinointia tehdään käytännössä? Tässä inbound-markkinointi esimerkki meidän toteuttamana!
Jotta voit toteuttaa inbound-markkinointia onnistuneesti, sinun täytyy tuntea asiakkaasi ja tietää, mikä heitä kiinnostaa, mitä tavoitteita heillä on ja millaisten haasteiden keskellä he kamppailevat. Voit haastatella kollegojasi, nykyisiä ja entisiä asiakkaitasi sekä muita kohderyhmääsi kuuluvia henkilöitä. Näin saat selkeän kuvan potentiaalisten asiakkaiden tarpeista.
Tutkimme HubSpotin avulla, millä hakusanoilla sivuillemme on tultu ja mitkä aiheet kiinnostavat ihmisiä toimialaamme liittyen. Havaitsimme, että sosiaalinen media markkinointikeinona kiinnosti monia ihmisiä, joten päätimme tehdä aiheesta blogikirjoituksen.
Inbound-markkinoinnin keskiössä on lisäarvoa tuottavat sisällöt, olivatpa ne sitten missä muodossa tahansa. Riippuu siis toimialasta, kohderyhmästä ja aiheesta, mikä sisältöformaatti toimii parhaiten.
Päätimme kirjoittaa sosiaalinen media markkinoinnissa -aiheesta blogin, koska kyseinen aihe on laaja ja blogin muodossa aihetta on helppo tuoda luontevasti esiin. Blogikirjoituksessa kerroimme asiantuntijoiden vinkkejä sosiaalisen median hyödyntämiseen markkinoinnissa.
Blogia kirjoittaessa on aina tärkeää panostaa hakukoneoptimointiin, jotta blogi on hyvin löydettävissä Googlesta. Kun potentiaalinen asiakas etsii tietoa termillä “sosiaalinen media markkinointikeinona”, tekemämme blogikirjoitus nousee heti esiin ja henkilö erittäin todennäköisesti tulee lukemaan sen.
Kun potentiaalinen asiakas on klikannut itsensä blogiimme, hän huomaa löytävänsä sieltä kiinnostavaa tietoa. Luottamus meitä kohtaan kasvaa, koska olemme vastanneet hänen kysymykseensä ja auttaneet sisällöllämme.
Inbound-markkinoinnin tavoite on tuottaa sisältöjen avulla lisää liidejä ja tehdä heistä jossain vaiheessa asiakkaita. Tämän vuoksi jokaisen blogikirjoituksen lopussa on oltava call-to-action- eli CTA-banneri.
CTA-bannerin tarkoituksena on saada henkilö tekemään jotakin, joka saa hänet jättämään yhteystietonsa meille (jotta hänestä saataisiin liidi). Paras keino on tarjota potentiaaliselle asiakkaalle jotakin lisäarvoa tuottavaa materiaalia.
Tässä esimerkissä tarjosimme henkilölle mahdollisuutta ladata ilmainen sosiaalisen median julkaisukalenteri. Koska aihe kiinnostaa henkilöä (muutenhan hän ei olisi etsinyt Googlesta tietoa asiasta ja tullut sivuillemme), hän klikkaa banneria.
Kun potentiaalinen asiakas on klikannut banneria, hänelle avautuu landing page eli laskeutumissivu, jota kutsutaan myös ländäriksi.
Ländärillä kerromme tarkemmin sosiaalisen median julkaisukalenterin hyödyt, jotta potentiaalinen asiakas vakuuttuu siitä, että ladattava materiaali on yhteystietojen antamisen arvoinen.
Sivulla on myös lomake, johon henkilö täyttää tietonsa ladatakseen julkaisukalenterin. Lomakkeessa kannattaa kysyä yhteystietojen lisäksi myös pari kysymystä, jotka auttavat hahmottamaan henkilön profiilia. Pidä lomake kuitenkin yksinkertaisena ja tiiviinä, jotta sen täyttäminen ei ole liian työlästä.
Kun asiakas on täyttänyt lomakkeen ja klikannut “Lataa materiaali”, hänelle aukeaa Thank you page eli kiitossivu.
Kiitossivulla kiitetään henkilöä tilauksesta ja kerrotaan ladattavan materiaalin saapumisesta hänen sähköpostiinsa. Tämä on hyvä tilaisuus tarjota tilaajalle lisäapua CTA-nappulan kera. Me tarjosimme mahdollisuutta varata keskusteluaika sosiaalisen median asiantuntijamme kanssa. Osa henkilöistä tarttuu tähän tilaisuuteen ja klikkaa “Varaa aika”.
Tämän jälkeen hänelle aukeaa varauskalenteri, josta hän valitsee sopivan tapaamisajan asiantuntijamme kanssa. Ajankohdan valitsemisen jälkeen vahvistetaan tapaaminen, jonka jälkeen varaus vahvistetaan.
Millaisia tuloksia saimme tällä inbound-markkinoinnin esimerkillä? Blogikirjoitusta luettiin yhteensä lähes 4000 kertaa, konvertoituneita tuli yhteensä 22 ja uusia liidejä saimme 17. Suurin osa liikenteestä tuli sosiaalisen median kautta.
Mikä muodostui yhden liidin hinnaksi tässä tapauksessa? Jos keskimäärin blogin kirjoittamiseen menee neljä tuntia aikaa ja työn tuntihinnaksi lasketaan 100 euroa, yhden liidin hinnaksi muodostuu reilu 23 euroa.
Kuinka monta liidiä olisimme saaneet ilman blogikirjoitusta ja kuinka moni olisi edes päätynyt sivuillemme? Varmasti huomattavasti pienempi määrä.
Janilla on yli 20 vuoden kokemus asiakasyritysten myynnin kasvattamisesta. Hän on erikoistunut inbound-markkinointiin, myyntiin, konvertoimaan verkkovierailijoista myyntiliidejä sekä siihen, miten tehdään myyntiä niin, että ihmiset todella ostavat. Jani on merkittävä sosiaalisen median tekijä markkinoinnin ja myynnin parissa. Hänen suosituimmat kanavansa ovat podcastit KasvuPodcast, Lead & Trust, Myyntikanava ja Suoraa puhetta.