Kuuntele blogi
Sain tehtäväkseni jakaa kokemuksia HubSpotin käytöstä. Ennen Sales Communicationsia olen toiminut myyntitehtävissä useissa yrityksissä. Joka paikassa olen kyllästynyt surkeisiin CRM-järjestelmiin ja soitto-ohjelmiin. Nykyisiin työkaluihini olen tyytyväinen. Kerron sinulle, miksi.
Olen aikaisemmissa työpaikoissani joutunut työskentelemään ohjelmistojen kanssa, jotka eivät paljasta myyjälle asiakkaan historiatietoja. Siis sitä, onko asiakas keskustellut aikaisemmin vaikkapa samaa organisaatiota edustaneen toisen myyjän kanssa. Ja jos on, niin mitä. Kuulin usein lausahduksen:
- "Tästä on puhuttu teidän myyjien kanssa jo sata kertaa. Eikö teillä ole mitään järjestelmää, johon voisitte merkata, että minulle ei tarvitse enää soitella?"
Eipä ole aina ollut.
HubSpot paljastaa minulle asiakkaan koko historiatiedot. Kenen kanssa hän on keskustellut ja mitä. Eikä näkyvilläni ole pelkästään kyseisen henkilön kanssa käydyt keskustelut. Myös asiakkaan työnantajan tiedot löytyvät CRM:stä. Saan siis selville, mikäli olen itse tai joku toinen henkilökunnastamme on keskustellut jonkun samasta yrityksestä olevan toisen henkilön kanssa aikaisemmin.
Sähköpostien kirjoittaminen on aikaa vievää hommaa. Varsinkin, jos joudut kirjoittamaan jokaisen viestin erikseen.
Sales Communicationsilla käytän kontaktointiin tallennettavia viestipohjia ja ajastettuja viestiketjuja. Näiden avulla voin lähestyä asiakasta nopeasti ja personoidusti. Viestit myös tallentuvat automaattisesti CRM:ään ja saan tiedon, kun asiakas avaa sähköpostin tai klikkaa sähköpostiin mahdollisesti liitetyn linkin auki. Tämä ominaisuus on auttanut minua myös ajoittamaan yhteydenottoni oikeaan hetkeen. Usein asiakas on kiinnostunut keskustelemaan kanssani, kun hänellä on jo valmiiksi lähettämäni viesti nenän edessä.
Valmiita viestipohjia voi toki rakennella vaikkapa word-tiedostoon, mutta pidän Hubin CRM-järjestelmän versiota huomattavasti mukavampana käyttää.
Olen aikaisemmissa tehtävissäni ollut vastuussa yrityksen markkinoinnista ja siinä samalla verkkosivuista. Hienoinen häpeän tunne käväisi päässäni, kun ajattelen noita aikoja. Ideoita minulla oli paljon, mutta ei keinoja toteuttaa niitä. Puutteellisen osaamisen ja hankalien ohjelmistojen takia olen joutunut etsimään asiakkaita kissojen ja koirien kanssa kivien ja kantojen alta. Fonecta finder ja demografisilla perusteilla määritellyt soittolistat ovat tulleet tutuiksi. Ei enää koskaan, kiitos.
HubSpotin avulla minustakin on tullut ihan kelvollinen verkkosivujen hallinnoija. Pystyn tuottamaan sisältöjä, call-to-actioneita sekä laskeutumissivuja, joilla ohjataan asiakas jättämään yhteystietonsa. Saan välittömästi tietää, kun palveluistamme mahdollisesti kiinnostunut asiakas on aktiivinen. Tämä mahdollisuus olisi valtava askel monelle myyjälle.
Academy tarjoaa inbound-metodologian mukaisesti käyttäjilleen koulutusta. Kurssit käsittelevät monipuolisesti myyntiä, markkinointia, sisällöntuotantoa ja toki myös HubSpotin käyttöä. Olen kokenut Academyn hyödylliseksi apuvälineeksi matkallani paremmaksi myyjäksi.
Janilla on yli 20 vuoden kokemus asiakasyritysten myynnin kasvattamisesta. Hän on erikoistunut inbound-markkinointiin, myyntiin, konvertoimaan verkkovierailijoista myyntiliidejä sekä siihen, miten tehdään myyntiä niin, että ihmiset todella ostavat. Jani on merkittävä sosiaalisen median tekijä markkinoinnin ja myynnin parissa. Hänen suosituimmat kanavansa ovat podcastit KasvuPodcast, Lead & Trust, Myyntikanava ja Suoraa puhetta.